TEST: Audi Q3 45 TFSIe – klasika na vlne elektrifikácie
Do rúk sa mi na týždňový test dostala Audi Q3 45 TFSIe, ktorá je stálicou kompaktnej triedy SUV. Písmeno e v názve však prezrádza veľmi podstatný prvok, ktorý testovaný kúsok odlišuje od ostatných. Tipujete správne. Výrazne lakovaná Q3 totiž v útrobách ukrýva plug–in hybridný pohon, ktorý z nej robí svižné, ale zároveň aj úsporné rodinné auto.
Klasický dizajn
Plug-in hybrid sa po vzhľadovej stránke odlišuje od bežného modelu úplným minimom prvkov. Odlíšiť elektrifikovaný variant je možné buď vďaka označeniu modelu, alebo umiestnením nabíjacieho portu v prednom blatníku. Viac zmien tu budete hľadať márne. A to je dobre. Q3 totiž ponúka prívetivý vzhľad so športovým nádychom, ktorý pridáva balík S-line v kombinácii s výrazným červeným lakovaním. Testovaný kúsok niesol aj kontrastné čierne prvky, vďaka ktorým vynikla najmä mohutná predná maska.
Osobne sa mi taktiež páčila grafika predných LED svetlometov. Do celku výborne sedeli aj 19-palcové disky kolies z dielne Audi Sport. V zadnej časti auta mne osobne chýbali reálne koncovky výfuku, keďže balík S-line si ich vyslovene žiada, no taká je bohužiaľ doba.
Plug-in hybridný pohon
To najdôležitejšie a najzaujímavejšie sa ukrývalo hlboko pod povrchom vydareného zovňajšku. Testovaná Q3 bola totiž vybavená 1.4 litrovým benzínovým a turbom dopovaným štvorvalcom, ktorý produkuje 110 kW a 250 Nm krútiaceho momentu. Na prvý pohľad nič moc. Netreba však zabúdať na elektromotor integrovaný do 6-stupňovej automatickej prevodovky, ktorý generuje dalších 85 kW a nemalých 330 Nm krútiaceho momentu. Dostávame sa teda k systémovému výkonu na úrovni 180 kW (245 konských síl) a 400 Nm krútiaceho momentu, čo je rovnaký výkon, aký nájdeme napríklad v Kodiaqu RS či Golfe GTI. Razom sa z nudnej Q3 s 1.4-kou pod kapotou stáva vcelku svižné rodinné SUV, ktoré dáva stovku za 7,3 sekundy a dosiahne maximálku 210 km/h (140 km/h v elektrickom režime).
Čo však mňa osobne zamrzelo je pohon výhradne prednej nápravy. Predsalen posielať výkon spaľovacieho motoru a instantný výkon elektromotoru výhradne na prednú nápravu môže robiť na klzkom povrchu, alebo pri športovej jazde menší problém v podobe nedotáčavosti.
➡️ NEPREHLIADNITE: Test Audi RSQ3
Ekológia, alebo dynamika?
Počas testovacieho týždňa som skúšal jazdiť viacerými štýlmi. Jazdiť čisto na elektriku je možné pokial bývate v meste, alebo jeho blízkom okolí. Akumulátor má totiž využiteľnú kapacitu len 10,4 kWh čo podľa výrobcu stačí na 51 kilometrovú jazdu. V teplom počasí a s využívaním všetkých komfortných prvkov sa mi pri jazde v meste a na okreskách podarilo prejsť maximálne 41 kilometrov. Čo na dochádzanie do práce naozaj plne dostačuje. Dostačujúci je taktiež aj elektrický výkon umožňujúci bezpečné predbiehanie.
Pre mňa osobne bola mínusom rýchlosť nabíjania. Q3 je totiž vybavená len pomalým 3,6 kW AC nabíjaním. V praxi to znamená plné nabitie prostredníctvom wallboxu trvajúce 3 hodiny a 30 minút, respektíve takmer 5 hodín pri nabíjaní z 230V zásuvky. Po tejto stránke sa má značka určite kam posunúť. Z hľadiska spotreby však musím Q3 pochváliť. Pri plne nabitej batérii bez problému atakuje hranicu troch litrov benzínu na sto kilometrov.
Pri športovejšej jazde treba počítať s menšími kompromismi. Výkon je vzhľadom na poháňanú nápravu, ako som spomínal vyššie dostatočný. V zákrutách však musíte brať ohľad na výraznejšie náklony karosérie a vyššiu hmotnosť auta. Táto kombinácia môže pri nesprávnom dávkovaní plynu spôsobovať značnú nedotáčavosť. Plug-in hybridná Q3 však nemá byť športovcom. Na to tu máme predsa RSQ3. Príležitostne vie ale aj hybrid vyčarovať úsmev za volantom a to sa cení. Pri využívaní plného potenciálu pohonu na okreskách som dosahoval spotrebu paliva na úrovni 8,5 litra na sto kilometrov. Okolo 8 litrov si 1.4-ka vypýta aj pri diaľničnej 130-tke.
V mestskom prostredí ma prekvapil vcelku poddajný podvozok ochotný kompenzovať akékoľvek nerovnosti a pochváliť musím aj tuhšie a presnejšie riadenie. Pri vybitej baterke sa automaticky spúšťa hybridný režim, ktorý využíva elektromotor len na rozbeh, prípadne posúvanie sa v kolóne. Takto dokáže aj vybité auto pri množstve rozbehov udržať kombinovanú spotrebu na hranici 6 litrov na sto kilometrov. Ak zhrniem celý testovací týždeň vrátane pravidelného nabíjania a všetkých jazdných štýlov tak sa dostávame na priemerných 3,5 litra benzínu a 9,6 kWh elektrickej energie na 100 kilometrov. Naozaj slušné.
Prémiový interiér
Na prvý pohľad sa môže niekomu zdať interiér Audi Q3 pomerne zastaralý a sterilný, no ja si osobne myslím, že práve tu sa mal vývoj interiérov zastabilizovať. Pohodlné športovo ladené sedadlá s výraznejším bočným vedením, kožený športový volant, digitálny prístrojový panel so širokou možnosťou personalizácie, prehľadný displej infotainmentu a analógový panel klimatizácie. Nič viac ku šťastiu nepotrebujete. Možno len výraznejšie a farebné ambientné osvetlenie. Inak má vodič aj posádka všetko potrebné vrátane množstva priestoru a poriadnej dávky komfortu.
Záver
Plug-in hybridná Audi Q3 je plnohodnotným rodinným autom, ktoré sa odvďačí nízkymi prevádzkovými nákladmi. Je mimoriadne univerzálna, pohodlná a štýlová, no má svoje muchy, ktoré ak jej dokážete odpustiť, tak alternatívu budete hľadať ťažko.
Audi Q3 45 TFSI e | Cupra Formentor Plug-in | |
Motor/palivo | benzín + elektro | benzín + elektro |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1395/4 | 1395/4 |
Systémový výkon (kW/k) | 180/245 | 180/245 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 400 | 400 |
Prevodovka | Automatická 6 st. | Automatická 6 st. |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 1.6 / 3.5 | 1.5 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1815 | 1716 |
Objem batožinového priestoru (L) | 380 | 345 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 210 | 210 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 7,3 | 7 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 49 280 / 52 890 | 49 200 |