TEST: Audi RS e-tron GT – keď slovo teleport naberie reálne kontúry
V redakcii nám nedávno počas slnečného víkendu pristáli kľúče od auta, ktoré by v technickom preukaze kľudne mohlo mať namiesto označenia osobný automobil prívlastok osobný teleport. Správne tušíte, že reč nie je o ničom inom, ako Audi RS e-tron GT, ktorého parametre a jazdné vlastnosti vás posadia na zadok. A to doslova.
Koncept pretavený do reality
Hneď prvá otázka, ktorá sa mi vynorila v hlave pri pohľade na výrazne polepený e-tron bola toto je sériové auto? Môže niečo takéto vôbec legálne jazdiť po ceste? Odpoveď na obe otázky bola našťastie áno a tak vám môžem priniesť pocity spoza volantu vyše 600 koňového elektromobilu, na ktorý by mal byť podľa môjho názoru vydávaný separátny vodičský preukaz. Už na prvý pohľad je jasné, že toto nie je žiadny tuctový elektromobil určený na prepravu detí do škôlky. Predný nárazník je doslova posiaty rôznymi prelismi zlepšujúcimi prúdenie vzduchu. Celkový výzor dotvára singleframe maska, po bokoch ktorej nájdeme úzke svetlomety s matrix technológiou fungujúcou bez jediného zaváhania.
Z profilu zaujme najmä učupený postoj, 20 palcové, aerodynamicky optimalizované disky kolies ukrývajúce účinné karbidové brzdy. Pekným detailom je aj rozšírenie blatníkov za prednými kolesami nesúce reálny otvor na prietok vzduchu. Vzadu nemôže chýbať typický LED svetelný pás či elektronicky ovládaný spojler spolu s rozmerným difúzorom.
➡️ NEPREHLIADNITE: Test Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC [2022] – prvý elektrický model v luxusnej triede
Zlomyseľné ticho
Dvojica elektromotorov vybavená permanentnými magnetmi a vlásočnicovým vynutím statoru, ktoré pomáha k lepšiemu zvládaniu vysokých teplôt generuje maximálny výkon v prípade elektromotoru na prednej náprave 175 kW a v prípade zadného motoru 335 kW. Kombinovaný výkon sa ustálil na hodnote slušných 440 kW, čo je v reči konských síl rovných 649 poníkov. A to už je naozaj teritórium superšportov. Krútiaci moment 830 Nm len potvrdzuje teleportačné schopnosti.
Verzia RS je osadená akumulátorom s kapacitou 93,4 kWh čo by malo podľa metodiky WLTP vystačiť na prejdenie 472 kilometrov. V reálnych podmienkach a pri užívaní si dynamiky môžte počítať štandardne s dojazdom okolo 350-380 kilometrov.
Ohýbanie časopriestoru na želanie
Prvé kilometre som absolvoval s veľkým rešpektom v režime Efficiency. Predsalen 650 koní dostupných takmer okamžite na všetkých štyroch kolesách vyžadujú zdravý rešpekt. Už takto ,,zamknutý” e-tron však dával najavo, že tie dve písmena na kufrových dverách a nástupných prahoch tam nie sú zbytočne. Riadenie bolo v tomto prípade príjemne mäkké, podvozok bol až prekvapivo poddajný až som mal pocit, že sedím skôr v S8, ako najradikálnejšom elektromobile v portfóliu, a taktiež v tomto režime bolo auto čo najbližšie k zemi z dôvodu zníženia nežiadúcich prúdov pod autom kaziacim spotrebu elektrickej energie.
Na začiatok bol eco režim teda ideálnou voľbou keďže aj rozbiehanie z križovatky bolo skôr malátnejšie než dávajúce najavo plný potenciál pohonu. V ponuke teda takýto režim určite oceňujem aj pre prípady, že svoje auto požičiate buď svojej žene, ktorú razantný nástup výkonu nezaskočí, alebo menej skúsenému kamošovi.
Akcelerácia vyrazí dych
Efficiency však nie je dôvodom prečo si RS e-tron GT kupujete. Hlavným účinkujúcim je v tomto prípade režim Dynamic, ktorý naplno odhalí potenciál elektrických motorov, ktoré kombinovane posielajú na všetky štyri kolesá 572 konských síl, ktoré však krátkodobo počas overboostu trvajúceho 2,5 sekundy vzrastú až na hodnotu 649 koní a 830 Nm. Parametre z ríše superšportov doručujú aj patričnú dynamiku. V reči čísel vystrelíte z pokoja na 100 km/h v priebehu 3,3 sekundy a dosiahnete maximálnu rýchlosť štandardných 250 km/h.
Najhlavnejšou súčasťou pri takto pôsobivej dynamike až takmer 2 400 kilogramov vážiaceho auta je bezpochyby dvojstupňová automatická prevodovka. Prvý stupeň slúži na pôsobivé rozjazdy doslova odkrvujúce mozog a druhý prevod je k dispozícii pre vyššie rýchlosti. Počas testu som akceleráciu musel vyskúšať hneď niekoľkokrát a zakaždým mi doslova vyrazila dych. Keď si už pri zhruba 80 km/h myslíte, že tá najintenzívnejšia akcelerácia pomaly ustane, v tom príde zaradenie druhého stupňu prevodovky, ktorý vás opäť zatlačí ešte hlbšie do sedadla. Pri prvom pokuse to bol doslova šok, pretože v elektrickom aute kopanec od prevodovky jednoducho nečakáte.
Zákruty a podvozok
Okrem pôsobivého zrýchlenia však dokáže e-tron generovať slušné preťaženie aj v zákrutách, v ktorých je poväčšine času neutrálny, no na výjazde vás dokáže potešiť pretáčavým šmykom. Dokonca mu nie sú cudzie aj drobné powerslidy pri výjazdoch z križovatiek. Veľkým prekvapením bol pre mňa osobne podvozok, ktorý aj v najšportovejšom režime dokonalo žehlil nerovnosti a aj napriek 21 palcovým diskom kolies do kabíny neprenášal žiadne rázy.
Kozmická loď
Interiér je po stránke dizajnu spracovaný skôr sterilnejšie, no to je presne štýl, ktorý pri takomto type auta očakávam. Žiadne zbytočné dotykové plochy či displeje ovládajúce klimatizáciu. V palubnej doske nájdeme v podstate len digitálny, plne konfigurovateľný prístrojový panel spolu s centrálnym displejom multimediálneho systému, ktorý poznáme z mnohých modelov značky. Stredová konzola je ďalej vybavená voličom prevodovky, panelom klimatizácie a súborom tlačidiel obsluhujúcich funkcie auta.
Musím však vytknúť nemožnosť akokoľvek nastaviť lakťovú opierku, takže ak ste zvyknutý šoférovať s pravou rukou na opierke, tak v tomto prípade musíte počítať len s malou úzkou plochou, ktorá po pár minútach vcelku slušne tlačí na lakeť.
Interiér Audi RS e-tron GT
Určite však chválim športové ventilované a vyhrievané sedadlá s integrovanou opierkou hlavy, ktoré nie len dobre vyzerajú, ale pri jazde na limite možností auta aj poskytujú výbornú oporu. Ďalšiu pochvalu získava Alcantarou pokrytý volant, ktorého veniec je síce tenší, no pokiaľ nie ste zvyknutý na BMW volanty tak vám bude v plnej miere vyhovovať. Presklená panoramatická strecha je už len čerešničkou na torte a aj napriek klesajúcej línii v zadnej časti neuberá miesto na hlavu.
Áno alebo nie?
V prípade, že pokukujete po elektromobile, ktorý vám dokáže najmä sprostredkovať a doručiť neopakovateľný zážitok a vyčariť vám úsmev na tvári pri každej jazde s dynamikou, ktorej sa môže rovnať len máloktoré auto v bežnej premávke, tak Audi RS e-tron GT vás v žiadnom prípade nesklame.
Technická špecifikácia
Audi RS e-tron GT | Porsche Taycan Turbo | BMW i4 M50 | |
Motor/palivo | elektromotor | elektromotor | elektromotor |
Nabíjanie 0-80 % (min) | 23 | 23 | 30 |
Max. prijatelný výkon nabíjania (kW) | 270 | 270 | 210 |
Dojazd výrobca/test | 472 / 350 | 452 | 510 |
Výkon motora (kW/k) | 440 / 649 | 460 / 625 | 400 / 544 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 830 | 850 | 795 |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 21/ 30.2 | 22.9 | 19 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 2 420 | 2 380 | 2 211 |
Objem batožinového priestoru (L) | 366 | 366 + 84 | 543 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 250 | 260 | 225 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 3,3 | 3,2 | 3,9 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 137 760/157 928 | 159 692 | 69 900 |
1 Response
[…] ➡️ NEPREHLIADNITE: Test Audi RS e-tron GT – keď slovo teleport naberie reálne kontúry […]