TEST: Audi SQ5 – naftový šprintér v SUV-Coupé šate
S modelmi SUV-Coupé sa v poslednej dobe roztrhlo vrece a automobilky, vrátane Audi, reagujú na zvýšený dopyt športovo ladeného stredne veľkého SUV. Audi SQ5 kombinuje mohutný výkon za prijateľnú spotrebu s dynamickou siluetou strechy športového coupé.
Čím sa líši Sportback v exteriéri?
Sportback charakterizuje zvažujúca sa strecha od B-stĺpikov smerom vzad, ktorá pripomína športové coupé. Športový vzhľad umocňuje výrazný strešný spojler a 4 koncovky výfukov, medzi ktorými sa nachádza náznak difúzoru. 4 chrómové koncovky výfukov sú žiaľ atrapou, tak ako aj pri Audi S6. Reálne dve koncovky výfukov sa ukrývajú zospodu na ľavej strane neďaleko od exteriérového reproduktoru. Áno, čítate správne, tento reproduktor generuje zvuk zvonka a v režime Dynamic má zrejme pripomínať bublanie osemvalcového motoru.
Predné či zadné svetlomety sú silnou stránkou Audi a podarili sa po funkčnej ako aj dizajnovej stránke. LED matrixy pekne vyrezávajú oprotiidúce vozidlá a zadné svetlomety majú dokonca OLED technológiu. Na výber máte až z troch rôznych svetelných podpisov koncových svetiel a ak sa k vám druhý vodič priblíži na menej ako dva metre, všetky OLED segmenty sa automaticky rozsvieta a upozornia, aby ste dodržiavali odstup. Zpredu musím pochváliť elegantne skryté radary a prednú kameru.
Prémiový interiér
Po sadnutí do SQ5 Sportback cítiť nádych luxusu. Perfektne tvarované S-line sedadlá majú dobré bočné vedenie, čo sa určite pri prejazde zákrutami zíde. Prvé, čo si ako vodič všimnete, je S-Perfomance grafika virtual cockpitu, ktorá je dostupná iba pri športových modeloch. Volant je okrúhli bez skosených hrán a so starými overenými tlačidlami na ovládanie základných funkcií.
SQ5 Sportback si ponecháva klasický panel klimatizácie s otočnými voličmi teploty, čo je za mňa krajším dizajnovým a aj praktickým riešením v porovnaní veľkého tretieho displeju, ako napríklad v Q8. Prémiový interiér dotváralo ambientné osvetlenie, obklady s dizajnom uhlíkových vlákien a čierny klavírny lak na stredovom paneli.
Interiér bol veľmi dobre odhlučnený a aj ozvučený vďaka príplatkovému audio systému Bang & Olufsen. Bezdrátový Car Play a indukčné nabíjanie už dnes patrí medzi štandard v tejto cenovej kategórii. Aj napriek nižšej streche majú zadný pasažeri len o 1 cm menší priestor na hlavu, čo je akceptovateľné a vzadu sa pohodlne zvezú dve dospelé osoby.
Naftový šprintér
Pod kapotou sa nachádza prepracovný motor, ktorému muselo Audi, kvôli prísným emisným limitom, ubrať pár koní. V6 TDI v modelovom roku 2021 neponúka 347 koní, ale už len 341 koní a 700 Nm. SQ5 Sportback využíva overený recept ako pri SQ7 a tým je elektrický kompresor, ktorý zlepšuje odozvu motora a vozidlo zrýchluje pekne odspodu.
Ďalšou technólogiou je mild hybridný systém, čo je v podstate štart-stop systém na stereoidoch a umožňuje tzv. plachtenie. Po ubratí plynu vám teda po novom vypne motor nie len na semafóroch, ale už aj na diaľnici. Výhodou tohto pretechnizovaného motoru je koniec koncov okamžitý mamutí záťah a vynikajúca kombinovaná spotreba 8 litrov, ktorú s ľahkosťou dosiahnete pri dodržiavaní rýchlostných limitov.
Ide to bokom?
Na nespevnenom povrchu to ide bokom, takže si môžete dopriať donut (pozn. šmyk do kruhu) na poli alebo na snehu. Avšak na ceste sa správala SQ5-ka skôr neutrálne a miestami nedotáčavo. Môže za to aj fakt, že SQ5 chýba športový režim ESC Sport, ktorý auto nasmeruje do zákruty tak, ako to vodič pri športovej jazde očakáva. Kompletne vypnúť ESC sa nedá, takže pri príliš ostrých manévroch vám jednoducho samo uberie plyn.
Druhá vec, ktorá mi chýbala, bolo progresívne riadenie, bez ktorého musíte volant nadmerne točiť a pri športových verziách ako SQ5 by to už malo patriť do štandardnej výbavy. SQ5 tiež nemá launch control, čo nie je síce extra potrebné, lebo zrýchliť vie aj bez toho, ale má ho už aj Škoda Kodiaq RS.
To však neznamená, že si s SQ5 Sportback neužijete jazdu a môj názor môžu skreslovať aj obuté zimné pneumatiky. Výjazdy zo zákruty pod plynom si budete užívať plnými dúškami a vzduchový podvozok vás perfektne podrží. Osobne som preferoval režim individual, v ktorom som si užíval plavný podvozok a keď bolo treba, využil som maximálne zrýchlenie 5.1 sekundy z 0 na 100 km/h.
Technické údaje a konkurencia
SQ5 priamo konkuruje BMW X4 M40d a Mercedes-Benz GLC 400 d Coupé a technickými parametrami sa výrazne neodlišujú. Zaujímavé je, že GLC je najlacnejšie a má najnižšiu hmotnosť. Porsche Macan neuvádzam ako priameho konkurenta, lebo nemá naftový variant. Na priblíženie, benzínový Macan S má 380 koní, začína od 77 tisíc eur a môže predstavovať najlepšiu voľbu pre športovejšieho jazdca.
Audi SQ5 | BMW X4 M40d | MB GLC 400 d Coupé | |
Motor/palivo | 3.0 TDI MHEV | 40d MHEV | 400 d |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 2967/6 | 2993/6 | 2950/6 |
Výkon motora (kW/k) | 251/341 | 250/340 | 243/330 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 700 | 700 | 700 |
Prevodovka | Aut. 8-st. | Aut. 8-st. | Aut. 9-st. |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 8,1/8 | 7,3 | 7,7 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 2085 | 2095 | 1935 |
Objem batožinového priestoru (L) | 500 | 525 | 500 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 250 | 250 | 240 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 5,1 | 4,9 | 5,1 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 71 700 / 88 754 | 76 860 | 70 428 |
Záver
Audi SQ5 kombinuje mohutný výkon, výbornú spotrebu a prémiovú kvalitu. Je to dialničný expres, ktorý pri zrýchlení potrápi väčšinu športových áut. Športové prejazdy zákrutami zvláda fajn, avšak od športového modelu som osobne očákaval trochu viac zábavy.
➡️ NEPREHLIADNITE: Test pekelnej Audi S3❗️
Foto: Samuel Zaťko
1 Response
[…] ➡️ NEPREHLIADNITE: Test Audi SQ5❗️ […]