TEST: Citroën C5 X Plug-in Hybrid – pohodlie na prvom mieste
Citroën C5 X Plug-in Hybrid je kráľom pohodlnej jazdy. Od konkurencie sa výrazne odlišuje svojím prepracovaným podvozkom, ktorý neskutočne dobre filtruje nerovnosti.
Jedinečný typ karosérie prináša veľa výhod
Francúzsky výrobca spája priestrannosť shooting braku a vyvýšený posed SUV, čomu svedčí aj svetlá výška, ktorá umožňuje prejazd cez lesné cesty, pričom si ponecháva aerodynamicky výhodnú karosériu. Strecha sa od B-stĺpikov jemne zvažuje a zakončuje spojlerom. Delené svetlá vpredu pridávajú na elegancii a sú rozpoznávacím prvkom značky. Efektným prvkom je chrómový znak, ktorý prechádza až po svetlomety. Dynamickému vzhľadu dopomáha strecha nalakovaná na čierno a čierne sú aj zadné stĺpiky vrátane šikovne zamaskovaného okna.
Komfort v interiéri ako doma v obývačke
Vďaka pohodlným sedadlám sa cítite v interiéri ako doma v obývačke. 12-palcová dotyková obrazovka v strede je prehľadná a podporuje bezdrátové priprojenie cez Apple CarPlay alebo Android Auto. Za volantom sa nachádza jednoduchý prehľadný virtual kokpit a použité materiály v interiéri pôsobia celkovo neutrálne. Pri vystupovaní z auta sa zašpinenia nohavíc nemusíte obávať vďaka prekrytiu nastupovacieho prahu.
Batožinový priestor
Zadní dospelí pasažieri majú dostatok miesta na nohy ako aj na hlavu. Kvôli umiestneniu batérie má batožinový priestor nížší objem, konkrétne 485 l (verzia len so spaľovacím motorom 545 l). Pre porovnanie, Škoda Superb Combi hybrid má objem batožinového priestoru na úrovni 510 l. Praktická navíjacia roletka umožňuje naložiť batožinu takmer až po strop. Pohodlnému vozidlu by nemala chýbať elektricky ovládaná kapota batožinového priestoru, za ktorú by som si určite priplatil.
Citroën C5 X má na palube značný počet moderných technológií a asistenčných systémov ako napr. ACC Stop & Go, systém sledovania mŕtveho uhla, head-up displej a rozpoznávanie dopravných značiek. Nechýba ani vyhrievanie volantu, bezkľúčový prístup a systém upozornenia na premávku za vozidlom.
Pružný motor
Testovali sme verziu s nabíjateľným plug-in hybridným pohonom, takže jazdu do práce viete absolvovať čisto na elektrický pohon. Kombinovaný výkon motorov je na úrovni 165 kW (225 k) a 360 Nm a 8-stupňová prevodovka radí hladko. Celkový výkon je úplne postačujúci, s prehľadom a svižne predbehnete autá. Z 0 na 100 km/h zrýchli za 7,6 sekúnd a maximálnu rýchlosť dosahuje 233 km/h.
➡️ NEPREHLIADNITE: Test Volkswagen Arteon Shooting Brake 2.0 TSI – elegán so srdcom športovca
Spotreba a maximálny elektrický dojazd
Kombinovaná spotreba v režime hybrid je 1,3 l na 100 km podľa WLTP normy. Priemernú spotrebu je určiť ťažké, pretože záleží od stavu nabitia batérie, pri vybitej batérii som jazdil približne za 6-7 litrov na 100 km (kombinovaná spotreba). Spaľovací motor dosahuje výkon 180 koní a elektromotor 110 koní. V čisto elektrickom režime dokáže prejsť do vzdialenosti max. 55 km, čo postačuje na väčšinu každodenných jázd a zároveň v čisto elektrickom režime dosiahne maximálnu rýchlosť 135 km/h. Pri jazde v meste a na obchvate som dosiahol maximálny elektrický dojazd okolo 40 km (zimné obdobie).
Nabíjanie
Batériu nabijete najrýchlejšie za 1 h 40 minút z Wallboxu (32A) a cez bežnú domácu zásuvku za noc (7 hodín a 5 min). Odporúčam priplatiť za zvýšené palubné nabíjanie a AC kábel, keďže niektoré verejné nabíjačky ho nemajú. Na výber sú dostupné 4 jazdné režimy Electric, Hybrid, Comfort a Sport, pričom svetlá výška podvozku sa nemení. Záruka na batériu sa poskytuje na 70 % nabíjacej kapacity na obdobie osem rokov alebo do najazdenia 160 000 km.
Cestovanie ako v bavlnke
Silnou stránkou Citroën C5 X je pohodlie a komfort na cestách. Je to najmä kvôli odladeným adaptívnym tlmičom a pohodlným sedadlám. Podvozok je v komfortnom režime plavný a hltá nerovnosti na našich rozbitých cestách akoby nič. V športovom režime dokáže držať stopu a cítiť stabilitu. Naopak v elektrickom režime necítiť žiadne vibrácie a vy si užívate ničím nerušenú jazdu. Tento systém pruženia navrhla samotná automobilka v snahe oživiť efekt lietajúceho koberca typický pre kultové modely Citroën, vďaka čomu vozidlo hladko prekonáva prekážky, výmole, spomaľovače a ďalšie javy na cestách.
Citroën C5 X hybrid má sériovo dodávané tlmiče s hydraulickými dorazmi a aktívne riadenie odpruženia. To znamená, že senzory určené na analýzu cesty a jej nerovností prenášajú informácie do vozidla a tuhosť odpruženia kolies je upravované individuálne podľa aktuálnej situácie. Rovnako ako snímače systému ESP má riadené odpruženie snímače zvislej polohy a otáčok kolies slúžiace na analýzu pohybov karosérie a jazdného rytmu vozidla.
Technické údaje a konkurencia
Citroën C5 X je ideálnym vozidlom na pohodlnú jazdu, zaujme jedinečným dizajnom a ponúka priestrannosť. Klobúk dole za podvozok. Cena plug-in hybridnej verzie začína od 42 tis. eur.
Citroën C5 X plug-in hybrid | Peugeot 508 hybrid | Škoda Superb iV | |
Palivo/el. dojazd | benzín + elektro/ 55 km | benzín + elektro/52 km | benzín + elektro/ 55 km |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1598/4 | 1598/4 | 1 395 /4 |
Systémový výkon (kW/k) | 165 / 225 | 165 / 225 | 160 / 215 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 360 | 360 | 400 Nm |
Prevodovka | Automatická 8-st. | Automatická 8-st. | Automatická 6-st. |
Spotreba výrobca (WLTP) | 1,3 | 1,3 | 1,1 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 826 | 1 864 | 1 769 |
Objem batožinového priestoru (L) | 485 | 487 | 510 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 233 | 250 | 225 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 7,6 | 8,1 | 7,8 |
Cena verzie od (€) | 41 990 | 48 490 | 42 340 |
Foto: Samuel Zaťko