Cupra Formentor 1,5 TSI – lovec pohľadov [užívateľský test]
Doposiaľ sme Cupru poznali, ako športovú divíziu automobilky Seat. Keďže Cupra nabrala nový smer a potenciál, prerazila na trh ako samostatná automobilka a to vo veľkom štýle. Dokonalá elegancia, pôvab a dynamika. Tieto slová majú vystihovať prvý vyvinutý model Cupra Formentor, špeciálne len pre Cupru, čo znamená, že nebude v ponuke ako model Seatu. Pozrime sa spoločne na to, ako na nás Formentor zapôsobil.
Dizajnová bomba
Na prvý pohľad z Formentora vyžaruje mohutnosť a dynamickosť. Môžem povedať, že je pastvou pre oči každej vekovej kategórie. Najväčším neznámym lákadlom pre ľudí v prednej časti karosérie bolo medené logo Cupra osadené v čiernej maske. Agresívnejší vzhľad dotvárajú väčšie reálne otvory po stranách pre prívod chladiaceho vzduchu.
O svietivosť sa starajú Full LED predné svetlomety vrátane LED hmlových svetlometov s prisvecovaním do strán. K svetlometom mám ale zopár poznámok. Napr. k automatickému prepínaniu stretávacích a diaľkových svetlometov. Oproti idúce auto zaznamenáva pomerne neskoro, čiže sa často stáva, že ste ním vyblikaný za oslepenie. Aj keď Formentor zaznamená oproti idúce vozidlo včas a svetlomety prepne z diaľkových na tlmené, stačí mierna nerovnosť na ceste a znova ich prepne späť do diaľkových svetiel. Totižto matrixové LED svetlomety nie sú v ponuke. Za ďalšie, lúč diaľkových svetiel sa pri zapnutí pozdvihne vyššie, ale intenzita svietivosti je rovnaká, ako pri tlmených svetlách. Aby som len nekritizoval, chválim dostatočne široký svetelný lúč.
Pri pohľade zboku môžeme najlepšie vidieť ladné krivky. Tu nastáva otázka, kam zaradiť Formentor? V podstate je to zvýšený hatchback v kontúrach športového SUV. Vozidlo sme mali obuté na 19-palcových zliatinových diskoch Exclusive vo farebnom vyhotovení čierna matná/medená. Za kolesami boli na oboch nápravách osadené kotúčové brzdy. Po otvorení dverí vás uvíta svetelné logo Cupra premietané na cestu pod spätnými zrkadlami.
Najvýraznejším prvkom zadnej časti karosérie sú LED svetlomety (svetelný pás) s dynamickými smerovkami tiahnúci sa pozdĺž celej šírky vozidla. Rád by som ešte pochválil ostrekovač zadnej parkovacej kamery, ktorý výborne spĺňa svoju úlohu. Žiaľ ako je dnes v “móde“, z difúzora na nás vykúkajú dve atrapy koncoviek výfukov.
Interiér
Interiér ako keby z oka vypadol sesterskému modelu Seat Leon. Skvelý vysoký posed v pohodlných, vyhrievaných sedadlách potiahnutých v kombinácii tkanina/umelá koža vám zaručí príjemné cestovanie. Pohodlie si užijú aj pasažieri na zadných sedadlách. Vôbec som sa vzadu necítil stiesnene, práve naopak. Vedel by som si predstaviť sedieť vzadu aj pri dlhšom cestovaní a to vďaka dostatku miesta na nohy aj nad hlavou. Nehovoriac o tom, že predné sedadlo bolo prispôsobené výške 188 cm a sedel som „sám za sebou“.
Multifunkčný, taktiež vyhrievaný volant s podvolantovým radením a ideálnou hrúbkou padne do rúk ako uliaty. Za ním sa nachádza konfigurovateľný 10,25-palcový digitálny štít. Vybrať si môžete zo 6-tich režimov, alebo individuálneho nastavenia. Svetelný oblúk v podobe ambientného osvetlenia sa tiahne od šoférových dverí cez palubnú dosku, až po dvere spolujazdca.
Po pravej ruke vedľa volantu je mierne natočený smerom k šoférovi 12-palcový príplatkový dotykový displej infotainmentu, ktorý môžete ovládať aj gestami. Vďaka nemu ovládate všetky funkcie vozidla od automatickej 3-zónovej klimatizácie s filtrom Aircare cez navigáciu, jazdné režimy, asistentov, … Systém je prehľadný, plne konfigurovateľný, ale občas reagoval spomalene na dotyk. Žiaľ počas jazdy je nastavenie niektorých funkcií dosť náročné a dá sa povedať, že aj nebezpečné na odputávanie pozornosti. Chválim dobrú viditeľnosť počas slnečného žiarenia a grafické spracovanie. Samozrejmosťou je Android Auto a Apple CarPlay, avšak za pomoci pripojenia cez USB.
Pod infotainmentom sa v stredovom paneli nachádza bezdrôtová nabíjačka s 2 usb-c konektormi, ku ktorým je lepší prístup vďaka minimalistickej radiacej páky DSG s technológiou Shift By Wire. V okolí páky sú umiestnené 3 tlačidlá (parkovacia brzda, autohold a zamknutie vozidla) no privítal by som ešte jedno manuálne tlačidlo v podobe deaktivácie Start-Stop systému. Štartovací gombík je pekným dizajnovým, ale hlavne funkčným doplnkom.
Batožinový priestor s dvojitým dnom našej predokolky mal objem 450 litrov (verzia eHybrid 345 litrov a štvorkolka 420 litrov). Stredová opierka v zadnom sedadle sa dá premeniť na stredový tunel. Pri nakladaní nákupu, alebo kočiara do kufra bude mať nie jedná osoba „problém“ s vyššou nakladacou hranou.
Technológie
Cupra z interiéru pôsobí, ako nafuknutá bublina. Pri prvých kilometroch máte pocit, že šírkou zaberáte celý jazdný pruh. Na to je spočiatku dobrá funkcia Lane assist, ktorá vás udržiava vo svojom jazdnom pruhu. K tejto funkcii mám ale jednu poznámku. Keď sme si s Formentorom na seba zvykli, tak mi tento asistent začínal prekážať. Jazdou bližšie pri stredovej čiare ma často upozorňoval na opustenie svojho jazdného pruhu, aj keď to tak nebolo.
Adaptívny tempomat fungoval výborne. Veľmi sa mi páčil asistent sledovania slepého uhla, ktorý sa rozsvietil v ambientnej časti dverí. Nemusíte sa náhle zahľadieť do spätného zrkadla, lebo v kútiku oka zareagujete na rozsvietenie sa ambientného osvetlenia. Cupra bola vybavená aj ďalšími technológiami, ako napríklad: parkovací asistent, front assist, parkovacie senzory vpredu a vzadu, parkovacia kamera s ostrekovačom, rozpoznávanie dopravných značiek, kessy bezkľúčový prístup a mnoho ďalších, …
Jazda
Na Cupru si človek veľmi rýchlo zvykne a teší sa, kedy si znova sadne za volant. Naše testovacie vozidlo malo pod kapotou 1,5-litrový preplňovaný benzínový 4-valec s výkonom 110 kW (150 koní) a maximálnym krútiacim momentom 250 Nm. Samozrejme Cupra Formentor ponúka širšiu paletu motorov v podobe:
Cupra Formentor | Cupra Formentor Veloz | |
Benzín |
1,5 TSI 110 kW 150 koní (7st. automat / 6 st. manuál)
|
2,0 TSI 180 kW 245 koní (7 st. automat)
|
2,0 TSI 140 kW 190 koní s pohonom všetkých kolies (7 st. automat) | 2,0 TSI 228 kW 310 koní s pohonom všetkých kolies (7 st. automat) | |
Nafta | 2,0 TDI 110 kW (7 st. automat / 6 st. manuál) | – |
Plug-in-Hybrid Benzín/Elektro | 1,4 TSI EHYBRID 110 kW 204 koní s pohonom všetkých kolies (6 st. automat) | 1,4 TSI EHYBRID 110 kW 245 koní s pohonom všetkých kolies (6 st. automat) |
Vďaka vyššiemu podvozku môžete navštíviť aj jednoduchší terén, ale väčšiu zábavu si užijete predsa len na okreskách. Podvozok bol ladený trocha tvrdšie, ale o to lepšie sa auto chovalo v zákrutách. Reakcia na volant bola okamžitá a pod plynom sa auto ťahalo tam, kam ste upriamili svoj zrak. Pri neskoršom brzdení pred zákrutou bolo cítiť jemný náklon vozidla a miernu nedotáčavosť predokolky.
O radenie rýchlostí sa starala 7-stupňová automatická prevodovka DSG, ktorá prenášala výkon na prednú nápravu. V štandardnom režime D prevodovka radila hladko, ale odozva pri zošliapnutí pedálu bola trocha zdĺhavejšia. Režim Šport bol zábavnejší. Reakčná doba zošliapnutia pedálu bola rýchlejšia, prevodovka točila do 6000 otáčok a pri pustení plynového pedálu ste mohli počuť decentné odfúknutie z turba. Najlepší pocit som mal z podvolantového radenia v športovom režime, pretože prevodovka reagovala dá sa povedať okamžite a auto vystrelilo vpred.
Výrobca udáva kombinovanú spotrebu 5,5 litra / 100 km, no moje čísla boli o niečo vyššie a to 8,3 litra. Každopádne beriem do úvahy dynamickejšiu jazdu smerom do kopca po kľukatej ceste. Určite sa dokážete za normálnych okolností dostať aj na hranicu 6-tich litrov.
Záver
Dovolím si povedať, že Cupra Formentor je magnetom na priťahovanie pohľadov. Svojimi krivkami a pútavým výzorom dokáže zaujať všetky vekové kategórie. Ak túžite po aute na každodenné jazdenie s oku lahodiacim športovým výzorom, Formentor je skvelým adeptom. No pre populáciu, ktorá netúži len po dizajne, ale aj výkone odporúčam silnejšiu motorizáciu.
➡️NEPREHLIADNITE: TEST: Volkswagen T-Roc R
Cenovka Cupry Formentor začína od 26 990 €. Naša testovacia verzia bola nakonfigurovaná tesne nad 34 500 €. S Formentorom sa môžete oboznámiť v spoločnosti Autonova Poprad, ktorej sa zároveň chceme poďakovať za poskytnuté vozidlo na test.
Technická špecifikácia-porovnanie
Cupra Formentor | VW Tiguan Highline | Seat Arona FR | |
Motor/palivo | 1,5 TSI /benzín | 1,5 TSI / benzín | 1,5 TSI EVO /benzín |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1 498/4 | 1 498/4 | 1 498/4 |
Výkon motora (kW/k) | 110/150 | 110/150 | 110/150 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 250 | 250 | 250 |
Prevodovka | Automatická DSG 7 st. | Automatická DSG 7-st. | Automatická DSG 7-st. |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 6,7/8,3 | 6,1 / 7 | 6,3/6,8 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 463 | 1 550 | 1 228 |
Objem batožinového priestoru (L) | 450 | 615 | 400 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 203 | 200 | 205 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 8,9 | 9,7 | 8,0 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 26 990/34 500 | 28 780/35 570 | 19 730/ 21 800 |
Text a Foto: Matúš Krempaský