TEST: CUPRA Formentor 2,0 TDI 150 6-G – ľudový hrdina
Po nejakom čase sa nám opäť dostal do rúk Formentor. Naposledi sme testovali VZ 245, tento krát sme mali k dispozícii jeho súrodenca z takpovediac opačného konca spektra. Konkrétne išlo o CUPRA Formentor 2,0 TDI s naftovým štvorvalcom s výkonom 150 koní a so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou.
Opakovanie je matka múdrosti
Vieme, že značka CUPRA ako taká vznikla ako športová a emocionálna divízia značky SEAT a Formentor sa stal jej vlajkovou loďou. Už zaznelo veľa ód na to, aké vydarené auto to je, ale priznám sa, že v tomto prípade som bol na začiatku trochu skeptický.
Prvý dojem
Stojím pri aute, pozerám si špecifikáciu a rozpačito sa škriabem na hlave. Vlajková loď športovej divízie s naftovým motorom, 150 koňmi a manuálnou prevodovkou? Slovami klasika: „To mi nejako nevychádza“… Myslím, že nie som sám, koho ako prvé napadnú takéto myšlienky. Poďme sa teda pozrieť pre koho dáva tento naftový variant zmysel.
➡️NEPREHLIADNITE: Test CUPRA Formentor VZ 245 – vstupenka medzi VZ elitu
Je to naštastie stále Formentor
Jedna vec je jasná hneď od prvého okamihu. Zo všetkých Formentorov, ktoré sme mali doteraz k dispozícii sa mi vizuálne tento páči najviac. Biela farba v kombinácii s čiernymi doplnkami a bronzovými CUPRA detailami vyzerajú dokopy perfektne a podtrhujú športové línie auta. Škoda tých falošných koncoviek výfukov, ale to je ozaj detail. Vnútri mi zase nedá nespomenúť vynikajúce sedačky, sú dostatočne pohodlné, ale nezaprú športové DNA auta a v ostrej zákrute vás dobre podržia.
Treba povedať že aj táto verzia si zachováva všetky tie pozitívne veci o ktorých som písal aj v predchádzajúcom teste Formentoru, či už je to napríklad podvozok, ktorý funguje výborne. Je komfortný aj na dlhšie cesty, nevytrasie z posádky dušu, ale zase veľmi dobre drží v zákrutách pri rýchlejších prejazdoch. Alebo tiež pohľadný exteriér či interiér vozidla. Auto je definované ako športové SUV, ale nie je zbytočne vysoké a posed je športovo nižší, takže ani veľmi nemáte pocit, že sedíte v SUV. V noci veľmi pekne vynikne združený pás zadných svetiel, ktorý sa tiahne naprieč celým zadkom.
Interiér vyzerá sviežo, je menej konzervatívny ako pri iných značkých s VW koncernu, ale nie je to žiadna vesmírna loď, za pár okamihov sa sa zorientujete. Čo je iné v tejto verzii je logicky dynamika jazdy. 150 koní síce nie je málo, ale samozrejme je to úplne iný pocit z jazdy ako napríklad pri motore 2.0 TSI alebo nebodaj pri VZ verziách. Je to presne o tom načo toto auto chcete využívať.
Zážitky z jazdy
Veľmi dobre si viem predstaviť túto verziu pre niekoho kto väčšinu času jazdí dlhé vzdialenosti po diaľnici. Poradí si samozrejme hravo aj s okreskami, ale tam už trošku cítiť slabší výkon a nie je to až taká zábava. Mesto zase kvôli manuálnej prevodovke nie je úplne ideálne prostredie. Vyskúšal som si ho aj v niekoľkých zápchach a narobil som sa.
V súvislosti s týmto je zaujimavým ťahom výrobcu, že automatická prevodovka pre naftovú verziu je k dispozícii len s pohonom všetkých štyroch kolies, kde je už ale cenový rozdiel vyše 5 000 Euro. Naftový manuál s predokolkou vás ale zase odmení nízkou spotrebou, ktorá sa aj v reálnej kombinovanej prevádzke dá udržať pod 6l/100km a tiež aj o 30 l väčším kufrom oproti štvorkolke.
Záver CUPRA Formentor 2,0 TDI
Ak teda niekto túži po Formentore, ale musí trochu viac uťahovať opasok, táto verzia je pre neho ideálna, keďže je lacnejšia a aj prevádzkové náklady sú nižšie. Viem si ho veľmi dobre predstaviť napríklad aj ako služobné auto. Veľa firiem má v obľube napríklad naftovú octaviu, čo je vo viacerých parametroch podobné auto, akurát Formentor je podľa mňa oveľa šmrncovnejší.
Nech sme už testovali akúkoľvek verziu vždy sme sa v závere zhodli, že Formentor sa naozaj vydaril a presne o to ide. Výrobca sa ho snaží ponúknuť čo najširšiemu spektru klientov. Som si istý, že aj táto verzia si nájde svojich fanúšikov a po tom, čo som si ju mohol vyskúšať musím skonštatovať, že právom.
Technické údaje a konkurencia
CUPRA Formentor 2,0 TDI |
Škoda KAROQ |
Kia Sportage | |
Motor/palivo | 2,0 TDI 150 6-G/ diesel |
2.0 TDI 110 kW (150 k)/ diesel |
1,6 CRDi MHEV 136 k/ diesel |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1968/4 | 1968/4 | 1 598/4 |
Výkon motora (kW/k) | 110/150 | 110/150 | 100/136 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 340 | 340 | 280 |
Prevodovka | Manuálna 6-st. | Manuálna 6-st. | Manuálna 6-st. |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 4,9 | 4,9/5,3 | 4,9/5,4 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1544 | 1477 | 1523 |
Objem batožinového priestoru (L) | 450 | 521 | 526 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 205 | 210 | 180 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 9,3 | 9 | 11,4 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 32 540/ 36 598 | 31 950 | 33 490 (výbava gold) |
Foto: Samuel Zaťko