TEST: Cupra Formentor Tribe – emócia v sterilnej dobe
Tentokrát sa mi do rúk na test dostala ďalšia Cupra, ktorá vynikala nielen svojim vzhľadom, ale aj športovo orientovaným pohonom. Reč je o špeciálnej edícii Tribe modelu Formentor, ktorá je špecifická svojím šedo-čiernym lakovaním a špecifickými diskmi kolies. Aké sú však jazdné vlastnosti? Poďme sa spoločne na to pozrieť.
Dizajn
Ako som už v úvode spomínal, mali sme k dispozícii špeciálnu edíciu Tribe, ktorá na prvý pohľad vynikne svojou špecifickou konfiguráciou. Okrem zmienených diskov kolies a lakovania tu nájdeme štandardné, ostro tvarované nárazníky. V prednej časti je kladený dôraz na čo najlepšie nasávanie čerstvého vzduchu potrebného na chladenie.
Vzadu zasa vynikne najmä LED svetelný pás tvoriaci veľmi špecifický svetelný podpis a štvorica rozmerných koncoviek výfukového systému s klapkou, ktoré (našťastie) neplnia len estetickú funkciu, ale každá zo štvorice koncoviek reálne produkuje zvukový prejav.
Pohon
Pokial si odmyslíme 5-valcovú limitku, tak pod kapotou testovaného kúsku sme mali vrcholný benzínový dvojliter s maximálnym výkonom 310 konských síl a krútiacim momentom 400 Nm. Sila motoru je prenášaná na všetky štyri kolesá prostredníctvom systému 4Drive. V tomto prípade je štandardne dodávaná 7-stupňová DSG prevodovka.
Zrýchlenie z pokoja na 100 km/h s využitím launch controlu zaberie len 4,9 sekundy a akcelerácia sa zastaví pri 250 km/h. Na pomerne bežný rodinný crossover slušné hodnoty.
Jazda
Cupra sa snaží do každého jedného modelu zakomponovať štipku emócie. Či už je to prostredníctvom dizajnu, naladenia podvozku, alebo samotného motoru pod kapotou. V tomto prípade tomu nie je inak, ba dokonca sa tu stretajú všetky tri zmienené prvky. Nebudem vám v nasledujúcich riadkoch opisovať objem kufra, asistenčné systémy, alebo najnižšiu možnú spotrebu v eco raw vegan režime. Pokúsim sa však sprostredkovať to, aký je Formentor pri jazde, na ktorú je stvorený.
Skoré sobotné ráno teda nastavujem navigáciu smer Záhorie, ktoré ponúka od roviniek cez zákruty, až po cesty, ktoré pôsobia ako rýchlostná skúška rally. Okrem navigácie samozrejme nastavujem aj režim Cupra, ktorý dostane z auta maximum. Oceňujem aj fyzické tlačidlo vypínania trakcie a stabilizácie hneď nad voličom prevodovky.
Diaľničná jazda je kľudná, tichá a komfortná. To sa však razom zmení hneď pri zjazde z diaľnice. Prevodovka smeruje do režimu S a predstavenie sa môže začať. Hneď prvé zákruty ukazujú, že na asfalte má Formentor trakcie na rozdávanie a chutí mu pomerne čistá stopa s miernymi náznakmi pretáčavosti pri rýchlych výjazdoch. Presne tak ako to máme radi. Pri mokrom asfalte je správanie Formentoru zasa výraznejšie nedotáčavé a pretáčavosť docielite jedine výrazným preplynovaním.
➡️ NEPREHLIADNITE: Test Cupra Ateca
Ak sa však z asfaltu vyberiete na nespevnené povrchy ako lesné či prašné cesty, tak vtedy začína zábava. Pohon oboch náprav vám značne pomáha zatáčať posielaním výkonu na zadnú nápravu a pri výjazdoch zo zákrut vás naopak účinne vyťahuje predok.
Každé zošliapnutie plynového pedálu tu znamená hrubý zvukový prejav v interiéri podporený reproduktormi, no našťastie je značne počuť aj výfukový systém, ktorý vás z času na čas odmení hlasným prasknutím.
Interiér
Vnútro je zhodné s bežným Formentorom, takže sú samozrejmosťou dobre tvarované športové sedadlá s dostatkom bočného vedenia a integrovanou opierkou hlavy. Nechýba ani športový volant s voličom jazdných režimov a štartovacím tlačidlom či prehľadný digitálny prístrojový panel a prehľadný displej infotainmentu.
Záver
Formentor je naozaj výborným všestranným spoločníkom na každodennú jazdu, ktorú dokáže stlačením jedného tlačidla premeniť na zážitok v akýchkoľvek podmienkach. Dobrou správou je, že ak chcete niektoré vyššie spomenuté vlastnosti, tak nemusíte rovno siahať po vrcholných verziách, ale značnú emóciu vám dokážu sprostredkovať aj bežnejšie motorické varianty.
Technické údaje a konkurencia
Cupra Formentor Tribe 2.0 TSI |
Cupra Formentor VZ5 |
VW Tiguan R | |
Motor/palivo | 2,0 TSI/Benzín |
2.5 TSI / benzín |
2.0 TSI / benzín |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1984/4 | 2 480 / 5 | 1 984 / 4 |
Výkon motora (kW/k) | 228/310 | 287/ 390 | 235 / 320 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 400 | 480 | 420 |
Prevodovka | DSG 7.st | 7-st. DSG | 7-st. DSG |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 8.6/10 | 10,2 | 9,9 / 10,8 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1684 | 1 683 | 1 790 |
Objem batožinového priestoru (L) | 450 | 410 | 615 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 250 | 250 | 250 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 4.9 | 4,2 | 4,9 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 57 330/ 61 355 | 63 540 | 55 390 / 77 000 |
1 Response
[…] ➡️ NEPREHLIADNITE: Test Cupra Formentor Tribe […]