TEST: Cupra Leon 1.5 eTSI – gény nezaprie
Názov Cupra, ktorý donedávna stelesňoval športové gény značky Seat sa osamostatnil a vytvoril svoje vlastné dielo – model Formentor. Zvyšné portfólio predstavovalo to najlepšie, čo koncern VW Group ponúkal. Po novom ide o úplne samostatnú značku, ktorá do svojich modelov zapracovala osvedčené a hlavne dostupné agregáty. Jasným príkladom je aj testovaná Cupra Leon.
Okorenené FR-ko
Dizajnový základ ponuky je vlastne to, čo v Seate znamená výbava FR, teda športovo ladený dizajn. V červenom laku Desire Red a s 18-palcovými dvojfarebnými diskami vyzerá naozaj bravúrne. Ak si myslíte, že tieto 18-tky sú za príplatok, ste na omyle. Už v základe je Leon posadený na 18-palcových diskoch kolies. Všetky dizajnové prvky sú zabalené do čiernej farby, od zrkadiel, prvkov na nárazníkoch až po nápisy. Práve so spomenutým červeným lakom sa krásne dopĺňajú. Dizajnovo sa najviac odlišuje od Seatu zadným difúzorom so záslepkami výfukov.
Detaily predávajú
Celkovo som mal z interiéru veľmi príjemný dojem. Palubnú dosku zdobia bronzové detaily, ktoré skrášľujú tmavo ladený interiér. Hierarchicky je na vlas totožný s bratským Leonom od Seatu.
Hneď na začiatok musím spomenúť kožené sedadlá, ktoré sú skvelé. Majú výrazné bočné vedenie, pri nasadaní do nich pekne vpadnete. Zároveň sú pohodlné a dobre ergonomicky zvládnuté. Čo sa týka volantu, tak ten chcete neustále držať. Je príjemne tvarovaný a po krajoch je použitá perforovaná koža. Rozloženie tlačidiel hodnotím taktiež na výbornú, našťastie všetky tlačidlá sú hardvérové.
Priamo pred vodičom sa nachádza plne digitálny prístrojový panel s prehľadnou grafikou a širokou škálou konfigurácie. Oproti konkurentom VW a Škoda nevie poskytovať viacero údajov naraz, napr. kombináciu aktuálnej spotreby s dlhodobou v jednom zobrazovacom poli, ale len jeden údaj.
Osobne som s displejom infotainmentu nemal žiadne problémy, v tomto konkrétnom prípade mi ani raz nesekol. Má veľmi pekné rozlíšenie a premieta Apple CarPlay bezdrôtovo. Mrzí ma, že klimatizácia sa ovláda len prostredníctvom displeja, respektíve dotykovými plochami pod displejom, ktoré nie sú podsvietené, a tak sú v noci nepoužiteľné.
Priestorovo pôsobí interiér vzdušne, na nedostatok miesta v druhom rade sedadiel sa nemôžu sťažovať ani dvaja dospelí.
Paleta motorov
Základom ponuky je 1.5-ka so 6-stupňovým manuálom. Nami testovaná totožná 1.5-ka je doplnená o automat, ktoré dopĺňa mild-hybridná technika a dosahuje výkon 110 kW (150 k) a 250 Nm. V ponuka ostáva aj hierarchicky staršia 1.4-ka, ktorá je dostupná len ako plug-in hybrid v dvoch výkonových verziách od 204 až po 245 konských síl. Naftový pohon zastupuje dvojliter o výkone 110 kW (150 koní). Plnotučný 2.0 TSI zastupuje verzia so 140 kW (190 k), ktorý sme mimochodom testovali v Octavii Sportline a vrcholom ponuky je výkonová verzia s 221 kW (300 k). V prípade hatchbacku sú motory spriahnuté výhradne s prednou nápravou. Ak sa vám žiada štvorkolka, tak tú zastupuje len verzia Sportstourer buď v naftovom prevedení alebo v 310-koňovej verzii.
Jazda
Je Cupra tvrdá? Nepoužiteľná na každý deň? Vôbec! Je cítiť, že naladenie podvozka je tuhšie, ako sme zvyknutí z klasického Leona. Pri nerovnostiach ihneď spoznáte, ako drží pokope bez toho, aby ste počuli zvuky kríženia karosérie. Celkovo je skvelo nie len odtlmený, ale aj odhlučnený. Doslova ma bavilo využívať potenciál podvozka v zákrutách. Veľmi pekne drží stopu a aj na limite sa správa predvídateľne. Cez volant cítite, čo sa s vozidlom deje a kde má svoju hranicu. Ak sa dostanete za hranicu, štandardne príde nedotáčavý efekt, no z hľadiska svižnej jazdy mu rýchlosť naozaj chutí. Aj na 18-palcových diskoch s nižším profilom pneumatiky si dá rady. Aby som to zhodnotil objektívne, podvozok je veľmi komfortný tak, ako sme zvyknutí pri štandardných podvozkoch v prípade športovo ladených výbav. V tomto prípade rovnako, ako u verzie FR.
Čo sa týka motora a prevodovky, po zošliapnutí plynového pedálu som sa musel pozrieť do techničáku, či pod kapotou ozaj pracuje “len“ 1.5-ka. Tento motor sme testovali niekoľkokrát v menších vozidlách, práve preto je prítomnosť štartér-generátora viac než len citeľná. Od spodného pásma otáčok zatiahne spaľovací motor a zhruba pri 4 000 ot./min. pocítite silnejší záťah, čo je výsledkom mild-hybridnej techniky. Nie len že pomáha spaľovaciemu motoru pri akcelerácii, dokonca aj znižuje spotrebu tým, že vie plachtiť s vypnutým motorom. V skratke, 1.5-ka ide.
Celkovo je motor zladený s prevodovkou veľmi dobre. Prevodovka pohodlne radí jednotlivé prevody, miestami motor podtáča, ale tak to už je v dnešnej dobe pomaly štandardom pre znižovanie emisii.
Spotreba
Počas celého testu sa nám ustálila spotreba na hodnote 6,5 l / 100 km. Na diaľnici treba počítať so 7,5 litrami na 100 km, v meste si odpije z nádrže 7 litrov. Akonáhle začne využívať plachtenie s vypnutým motorom, to najmä na okreskách, tak spotreba vie podliezť bez problémov 5-litrovú hranicu. S ľahkou nohou dokonca 4,5 litra / 100 km.
Záver a cena
Cupra Leon je atraktívny kus auta so športovými ambíciami. Počas testu si veľa ľudí myslelo, že ide o 300-koňovú verziu. To znamená, že aj napriek tomu, že ide len o základnú motorizáciu, názov Cupra sa neustále nesie v znamení najsilnejších verzii značky Seat. Ak hľadáte dizajnovo emocionálny hatchback či kombi, ktorý aj dobre jazdí, má výborné počiatočné aj prevádzkové náklady, Cupra Leon s 1.5-kou je vhodnou alternatívou.
Základná verzia s manuálom štartuje na prijateľných 27 540 eur a nami testovaný kúsok s automatom stojí 32 906 eur.
Technická špecifikácia
Cupra Leon | Mercedes-Benz A 180 | Volkswagen Golf | |
Motor/palivo | 1.5 / benzín | 1.33 / benzín | 1.5 / benzín |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1498 / 4 | 1332 / 4 | 1498 / 4 |
Výkon motora (kW/k) | 110 / 150 | 100 / 136 | 110 / 150 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 250 | 230 | 250 |
Prevodovka | Automatická 7-st. | Automatická 7-st. | Automatická 7-st. |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 6 / 6,5 | 5,8 / 6,1 | 5,7 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1419 | 1440 | 1412 |
Objem batožinového priestoru (L) | 380 | 370 | 381 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 214 | 215 | 224 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 8,7 | 8,8 | 8,5 |
Cena verzie od/testovaného modelu od(€) | 30 620 / 32 906 | 33 960 / 46 596 | 29 990 |
Foto: Samuel Zaťko