TEST: Dacia Duster LPG – tak trocha iný hybrid!
Drvivá väčšina ľudí, ktorá vyskúšala Daciu Duster hovorila o nej len v dobrom slova zmysle a tak sme sa rozhodli Duster vyskúšať aj na vlastnej koži, a to vo verzii, ktorá kombinuje dva druhy paliva. Nie, toto nie je hybrid, ktorý kombinuje elektriku a benzín, ale benzín a LPG. Poďme sa teda spoločne pozrieť na to, prečo je Duster taký obľúbený a taktiež vám zhrnieme postrehy z pohonu na LPG.
Známy vzhľad
Duster má od svôjho začiatku, až dodnes takmer rovnaké a nezameniteľné tvary, ktoré sa samozrejme počas modernizácií mierne menili a vylepšovali. Aktuálny Duster má v robustnom prednom nárazníku zasadenú rozmernú masku chladiča tvorenú ôsmimi obdĺžnikovými segmentmi. Po jej bokoch nájdeme halogénové svetlomety s LED denným svietením. Pohľad na bočný profil auta vám napovie jeho slušnú svetlu výšku až 205 mm a pekným doplnkom sú aj strešné lišty v šedej farbe s označením modelu na ich koncoch. Zadnej časti auta dominuje šedé lemovanie zadného nárazníku a taktiež aj koncové svetlá s moderne pôsobiacou grafikou, podobnou tej na Jeepe Renegade.
Hybrid, no bez elektromotoru
Dacia Duster LPG je svojim spôsobom taktiež hybrid. Nekombinuje síce klasické palivo s elektrickou energiou, ale poskytuje možnosť spaľovania benzínu a LPG. Pod kapotou nájdeme jednolitrový trojvalec s výkonom 100 konských síl a krútiacim momentom 170 Nm. Výkon je distribuovaný výhradne na prednú nápravu prostredníctvom 5-stupňovej manuálnej prevodovky. Na prvý pohľad na papieri čísla, ktoré nejako neohúria, dokonca sa môžu zdať pri väčšom SUV nedostatočné, no opak je pravdou. Samozrejme nie je to žiaden trhač asfaltu, no ak neplánujete jazdiť každý deň s plne obsadeným autom a zapriahnutým prívesným vozíkom, tak dynamika je vcelku postačujúca.
Príjemná jazda
S Dusterom ma bavilo jazdiť. Nielen po asfalte, ale aj mimo spevnených ciest, kde ma milo prekvapil podvozok. Jeho komfortné naladenie a vyššia svetlá výška zabezpečili bezproblémové hltanie nerovností úplne každého druhu. Na ceste pri svižnejšej jazde sa síce Duster nakláňal výraznejšie, no to je daň za jeho komfort a koniec koncov kto by išiel s Dusterom vykrajovať zákruty. Prekvapením bolo taktiež dobré odhlučnenie či už podvozku, alebo motorového priestoru. Pri jazde na diaľnici vďaka iba 5-rýchlostnej prevodovke točila Dacia pri 130-tke 3500 otáčok za minútu, no v interiéri bol výraznejší skôr aerodynamický šum ako motor vo vyšších otáčkach. V teréne bola mínusom nevypínateľná trakčná kontrola, ktorá by v určitých prípadoch mohla pomôcť, ako napríklad pri zahrabaní sa do snehu a prekvapilo ma, že si verziu LPG s pohonom všetkých kolies nemôžete objednať.
LPG
Nádrž na plyn má objem 34 litrov a vystačí na cca 350 kilometrov jazdy. To, či auto bude spaľovať benzín alebo plyn môžte prepnúť tlačidlom vedľa volantu, prípadne po minutí plynu dôjde automaticky k prepnutiu na benzín. Zmenu ani nepostrehnete. Plná nádrž LPG vychádza na približne 20€, čo je zhruba polovica ceny 95-ky. Takže ak si zoberieme príklad, že by ste tankovali len LPG, tak ročne dokážete ušetriť až polovicu v porovnaní s benzínom. Vcelku slušná úspora čo poviete.
Interiér
Vnútro Dusteru pôsobí jednoduchým dojmom. Nájdeme tu lacnejšie materiály a tvrdé plasty. Čo však treba povedať je fakt, že interiér bol spracovaný kvalitne, takže žiadne vŕzganie a podobné zvuky sa tu nekonali. Pred vodičom nájdeme dva klasické budíky s malým displejom uprostred. Na stredovej konzole si našiel miesto dotykový displej s pomerne zastaraným softvérom, no tento problém riešila možnosť zrkadlenia smartfónu pomocou CarPlay. Predne sedadlá s látkovým čalúnením boli veľmi pohodlné aj pri dlhých cestách a disponovali jednostupňovým výhrevom, ktoré však bolo umiestnené tak ,,od ruky”.
Áno, alebo nie?
V prípade že hľadáte lacné SUV s nízkymi prevádzkovými nákladmi, priestranným interiérom a na bežné využitie dostatočnou dynamikou, tak v tom prípade za mňa hovorím áno.
Technická špecifikácia
Suzuki S-Cross | ||
Motor/palivo | 1.0 /benzín/LPG | 1.4/benzín |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 999/3 | 1373/4 |
Výkon motora (kW/k) | 74/100 | 103/140 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 170 | 220 |
Prevodovka | Manuálna 5 st. | Manuálna 6 st. |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 6.9/8.4 | 6.6 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1363 | 1175 |
Objem batožinového priestoru (L) | 445 | 440 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 172 | 200 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 13.8 | 9.5 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 14 390/15 949 | 17 700 |
Foto: Samuel Zaťko