TEST: Dacia Duster TCe 150 EDC – najpohodlnejší Duster
Dacia Duster predstavuje vstupnú bránu do sveta SUV modelov v danej veľkostnej kategórii, a to najmä svojou cenou. Už v prvej generácii si ju majitelia ospevujú a sú s ňou maximálne spokojní.
Nové logo
S faceliftom a novým modelovým rokom prichádza automobilka Dacia aj s novým logom, ktoré je kombinované s písmom v zadnej časti a na volante. Zelená outdoorová farbu ju nesmierne sedí, ba až si pýta pobyt na nespevnených cestách. Predné svetlomety majú LED-kovú techniku. V stretávacom režime svietia naozaj perfektne, majú prirodzený farebný lúč, ktorý je dostatočne široký a dôkladne osvetľuje aj okraje. V prípade diaľkových svetiel ide len o halogénový svetlomet, ktorý zľahka dopĺňa dosvit.
Pár zmien v interiéri
Najväčšou zmenou interiéru v prípade faceliftu sú omladené výduchy klimatizácie zabalené do bledého plastu, ktoré zvýrazňujú celkový dojem z palubnej dosky. Priamo pred vodičom sa nachádzajú analógové budíky, ktoré sú skvelo čitateľné a niet im čo vyčítať. Nové logo zabalené do bielej farby nájdeme aj na volante. Ergonómia tlačidiel na volante ostala nezmenená a veľmi jednoducho a intuitívne sa nimi ovláda palubný počítač či tempomat. Displej infotainmentu sa nachádza v spodnej časti palubnej dosky. Veľmi jednoducho sa ovláda, disponuje aj navigáciou či funkciou Apple CarPlay alebo Android Auto výhradne prostredníctvom kábla. Dokonca zobrazuje pohľad až zo 4 kamier, vďaka ktorým uľahčuje manévrovateľnosť či už v teréne alebo v meste.
Látkové sedadlá s vyhrievaním nemajú výrazné bočné vedenie, no napriek ich miernemu tvarovaniu sa do nich ľahko nastupuje, čo pri každodennom nastupovaní a vystupovaní oceníte.
➡️ NEPREHLIADNITE: TEST: MG ZS 1.0 TGI Exclusive – vynikajúci pomer ceny a hodnoty
Štvorvalec stále v ponuke
Pod kapotou sa v našom prípade ukrýva najsilnejší a zároveň jediný benzínový štvorvalec v ponuke. Jeho objem je 1.33 litra a disponuje výkonom 110 kW, resp. 150 konských síl. Vďaka 6-stupňovej automatickej prevodovke poháňa len prednú nápravu, a tak zvláda zrýchlenie na 100 km/h za 9,7 sekundy. Keďže sa bavíme len o pohotovostnej hmotnosti ľahko nad 1300 kg, 150 konských síl s ľahkosťou Duster rozpohybuje.
Jazda
Počas prvého dojmu sa mi zdal podvozok mierne tvrdší, hlavne na priečnych nerovnostiach. Ten pocit okamžite zmizol pri rastúcej rýchlosti, kedy podvozok výrazne lepšie pracoval. Akonáhle som Duster zaťažil dodatočnou hmotnosťou, podvozok príkladne pracoval a pôsobil dostatočne komfortným dojmom. Obutie na 17-palcových diskoch je skvelé na naše cesty a vďaka vysokému profilu si poradí aj na nespevnených cestách.
Spojenie motora a prevodovky hodnotím velmi pozitívne. Šesť-stupňové EDC radilo jemne, v niektorých momentoch som doslova ani nezaznamenal, že prevodovka vôbec preradila. Pri ľahkej nohe mierne podtáča motor, no vďaka naozaj perfektnému odhlučneniu motorového priestoru je jazda nesmierne tichá, hlavne v nízkych rýchlostiach. S rastúcou rýchlosťou rastie aj hlučnosť aerodynamického šumu kvôli menšiemu použitiu tlmiacich materiálov.
Z pohľadu dynamiky je 1.33-ka bravúrna. S nízkou hmotnosťou si poradí veľmi ľahko a ochotne sa derie vpred. Až prekvapivo s vás oprie do sedadla, kedy využije plný potenciál.
Spotreba
Počas celého testu sa nám spotrebu ustálila na 6,5 litra na 100 kilometrov. Na okresných cestách vie spotreba podliezť 5,5 litrovú hranicu, v meste ľahko nad 7,5 litra. Počas diaľničných rýchlostí si odpije z nádrže za 7,2 l / 100 km.
Záver a cena
Dacia Duster je za danú cenovú ponuku naozaj bezkonkurenčná. Je dostatočne priestranná, s 1.33-kou aj výrazne svižná a so 6-stupňovým automatom aj pohodlná. K Dusteru sa jednoducho pýta pohon oboch náprav. Osobne by som zvolil kombináciu manuálnej prevodovky a pohonu oboch náprav.
Duster začína na 15 790 €, s benzínovou 1.33-kou a manuálom 17 240 € a nami testovaný kúsok s automatom sa vyšplhal na 21 130 €.
Technická špecifikácia
Dacia Duster | Suzuki S-Cross | |
Motor/palivo | 1.3 /benzín | 1.4/benzín |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1332/4 | 1373/4 |
Výkon motora (kW/k) | 110/150 | 95/129 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 250 | 235 |
Prevodovka | Automatická 6 st. | Manuálna 6 st. |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 6.2/6.5 | 6.2 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1350 | 1285 |
Objem batožinového priestoru (L) | 445 | 430 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 199 | 195 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 9.7 | 10.2 |
Cena od/testovaného modelu (€) | 15 790/21 130 | 19 290 |
Foto: Samuel Zaťko