TEST: Nový Renault Kangoo Van E-TECH Electric – sofistikovaný pracant č. 1
Až mi je hlúpe hľadať nejaký vhodný úvod pre tento test, lebo Renault Kangoo asi naozaj netreba predstavovať a to ani laickej verejnosti. Za všetko hovorí fakt, že len čisto elektrického modelu, ktorý je medzi nami od roku 2011 sa predalo v Európe vyše 70.000 kusov a ešte zaujímavejšie znie, že každý piaty elektrický úžitkáč v Európe je práve elektrický Renault Kangoo. Wow, to už je naozaj zaujímavá štatistika.
Pre koho je?
Hlavnou otázkou tohto testu na ktorú sa budem snažiť zodpovedať je, kto z tých, ktorí sa rozhodnú pre Renault Kangoo by mal zvážiť elektrickú verziu. Ešte predtým by som chcel vyjasniť jednu vec. Nechcem polemizovať o opodstatnení elektrických vozidiel ako takých. Je to určitý trend, ktorý má svojich priaznivcov aj odporcov a budúcnosť ukáže kto mal pravdu. Na teraz a aj v blízkej budúcnosti budú elektrické autá našou súčasťou a to beriem ako fakt a z toho aj vychádzam. Nech už sú argumenty proti elektrickým autám akékoľvek, minimálne dve výhody sú neodškriepiteľné a to lokálna bezemisnosť a tichá prevádzka.
Kúpiť naftovú či elektrickú verziu? Prepočet
Ak by sme jazdili v okolí mesta s reálnou spotrebou 25 kWh a nabíjali nočným prúdom za 0,12 eur / 1 kWh, 100 km by stálo 3 eurá. Ten istý Kangoo s naftovým motorom Blue dCi 115 EDC a spotrebou 6,5 l / 100 km a cenou nafty 1,6 eur za liter by 100 km úsek zvládol za 10,4 eura. Ak by sme zvolili životný cyklus auta 200 000 km, elektrickú verziu by to stálo 6 000 eur, zatiaľ čo verziu so spaľovacím motorom a aktuálnymi cenami pohonných hmôt by to stálo 20 800 eur.
Ak ešte vezmeme do úvahy základnú nákupnú cenu elektrickej verzie od 31 900 eur a verziu s naftovou 1,5-kou, nákupná cena je na úrovni 22 000 eur. To znamená, že celý životný cyklus elektrickej verzie 200 000 km pri správnom používaní vyjde na 37 900 eur, zatiaľ čo klasický spaľovací Kangoo vás bude stáť 42 800 eur.
➡️NEPREHLIADNITE: Test naftovej verzie Renault Kangoo Van
Zaujímavý je míľnik 140 000 km, kedy celý cyklus E-TECH bude na hodnote 36 100 eur a verzie so spaľovacím motorom 36 560 eur. Tým chcem povedať, že po 140 000 km jazdy sa misky váh začínajú preklápať, vyššia nákupná cena elektrického Kangoo sa nuluje a obrovskou výhodou začínajú byť minimálne náklady na prevádzku. Nehovoriac ešte o nákladoch na servis, ktoré sú pri elektrických autách o 40% nižšie oproti bežným spaľovákom (energy.gov).
Má teda význam elektrická dodávka? Pri správnom užívaní jednoznačne áno! Pre podnikateľov je výhoda, že elektromobily majú zrýchlené odpisy. To znamená, že už za dva roky je možné celú obstarávaciu cenu vozidla dať do nákladov a tým znížiť daň.
Dojazd náš každodenný…
Najdôležitejším údajom pri elektromobile je asi jeho dojazd. WLTP tabuľka udáva 300 km. Sme už zvyknutí, že v reálnej prevádzke treba z tohto čísla ubrať a aj podľa iných testov je reálny dojazd niekde okolo 250 km. Naneštastie my sme dostali toto auto na test v asi najchladnejšom týždni, aký zatiaľ túto zimu bol. Je všeobecne známe, že elektrickým autám úmerne s poklesom teploty klesá aj dojazd.
Zima, zima…
Podľa nedávneho prieskumu spoločnosti Reccurent môžu elektrické vozidlá pri teplotách pod nulou stratiť priemerne až 35 % celkového dojazdu. Toto bol aj náš prípad. Plne nabité auto pri vonkajšej teplote -4 stupňov ukázalo dojazd 180 km. To už je naozaj nízka hodnota, ale pokiaľ nie ste v Poprade, extrémnešie podmienky budú skôr výnimkou. Toto je problém všetkých elektromobilov a dobrou správou je, že elektrický Renault Kangoo na rozdiel od väčšiny iných používa na vykurovanie tepelné čerpadlo, takže na túto činnosť neplytvá energiou z batérie.
Pre dobíjanie máte na výber 3 typy nabíjacích zariadení. Štandardne je vybavený trojfázovou 11 kW nabíjačkou, na domáce nabíjanie. Za príplatok môžete získať 22 kW nabíjačku pre rýchle nabíjanie vo verejných nabíjacích staniciach a tiež 80 kW nabíjačka pre rýchle nabíjanie na jednosmerný prúd je k dispozícii. V tabuľke nižšie sú uvedené časové údaje pre nabíjanie z jednotlivých variantov.
Jeho revírom je mesto
Mesto je ideálnym prostredím pre toto auto. Jednostupňová automatická prevodovka zabezpečuje veľmi plynulý a tichý chod auta. Naozaj zvláštny pocit v úžitkovom automobile, kde som skôr zvyknutý na hluk všetkého druhu. Toto nezažijete ani v mnohých osobných autách. Dokonca aj moja manželka, ktorá za normálnych okolností úplne ignoruje autá ako také a väčšinou sa počas jazdy venuje výlučne svojmu telefónu ostala príjemne prekvapená a chvíľu aj zaujatá. Bohužiaľ ma odvtedy sem tam preverí otázkou, kedy by sme aj my mohli mať už elektrické auto, čiže ma tento test v skutočnosti vyjde asi draho.
Ale späť k jazde. Auto zvládne aj okresky a diaľnicu, ale nie je to jeho silná stránka. Pri rýchlostiach nad 90 km/h je aerodynamický hluk značný a aj z batérie začne rýchlejšie ubúdať.
Praktickosť ostáva prioritou
Renault Kangoo je Kangoo bez ohľadu na pohon. Aj elektrická verzia si zachováva vyhlásenú praktickosť. Nedá mi nespomenúť množstvo odkladacích priestorov v kabíne (dokopy až 60 l). Tiež systém ktorý sa v preklade volá „Sézam otvor sa“. Vážne sa tak volá. Ide o to, že auto nemá bočný stĺpik a ochranná mreža oddelujúca kabínu a nákladný priestor sa dá po sklopení sedadla spolujazdca v polovici otvoriť, čím získate až troj metrový priestor na prepravu dlhých predmetov, ktoré by ste inak museli prevážať prinajlepšom s otvorenými zadnými dverami. Keď už sme pri dverách, tak tie predné sa dajú otvoriť takmer až do kolmej polohy.
V kabíne ma asi najviac zaujalo digitálne stredové spätné zrkadlo, ktoré používa kameru na zadnej strane vozidla na zobrazenie toho, čo sa deje za vami. Obraz je veľmi kvalitný aj za tmy a je aj niekoľko násobne zväčšený, takže poskytuje oveľa lepší prehľad ako klasické zrkadlo, ktoré by sa aj tak kvôli nákladnému priestoru nedalo použiť. Najmä na semafóroch som sa príjemne zabával na tom, čo všetko robia ľudia za volantom keď práve nešoferujú. K dispozícii boli aj rôzne jazdné asistenty, ktoré som v meste veľmi nevyužil. Vozidlo malo aj príplatkové drevené protišmykové obloženie nákladného priestoru s množstvom kotviacich krúžkov aj na bočných stenách, čo mi príde veľmi praktické.
Verdikt
Ak hľadáte malý užitkáč a jazdíte prevažne v meste, určite odporúčam zvážiť elektrický Renault Kangoo. Vzhľadom na obmedzený dojazd oproti bežným motorom si síce musíte dôkladnejšie plánovať dennú trasu, ale odmenou vám bude oveľa príjemnejšie tiché vozenie, nebude vás obtažovať žiadny smrad z výfuku a prevádzkové náklady vám klesnú. Aj pri vyššej obstarávacej cene (základná verzia 31.900 €, testovaná verzia 36.259 €) ide o viac ako zaujímavú alternatívu. Pokiaľ máte kde auto nabíjať a dĺžka vašej dennej trasy nepresahuje dojazd, za mňa je to jednoznačná voľba.
Technická špecifikácia
Renault Kangoo Van e-tech electric |
Citroën ë-Berlingo VAN L1 |
Peugeot e-Partner Furgon |
|
Motor/kapacita | elektromotor, 45 kWh | elektromotor, 50 kWh | elektromotor, 50 kWh |
Nabíjanie 15-80 % (min) | 37 | 30 | 30 |
Max. prijatelný výkon nabíjania (kW) | 80 | 100 | 100 |
Dojazd výrobca/test | 300/250 | 275/ | 275/ |
Výkon motora (kW/k) | 90/120 | 100/136 | 100/136 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 245 | 260 | 260 |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 18,7/25 | 26,1-21,7/ | 26,1-21,7/ |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 608 | 1 756 | 1 665 |
Objem batožinového priestoru (l)
(s variabilnou prepážkou) |
3 800 | 3 800 | 3 800 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 135 | 130 | 130 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 11,6 | 11,2 | 11,2 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 31 900/36 259 | 35 844/ | 35 268/ |
Foto: Samuel Zaťko