TEST: Ford Tourneo Connect – úsporný, no hlavne rodinný
Prednedávnom ohlásila dvojica automobiliek Ford a Volkswagen úzku spoluprácu. Prvý spoločným projektom je Volkswagen Caddy a Ford Tourneo Connect, kde Ford prevzal technický základ od Volkswagenu. Druhým spoločným projektom je Ford Ranger a Volkswagen Amarok, kedy si pozíciu lídra prevzal Ford a prezdieľal svoj koncept nemeckej automobilke.
Dizajn
Už na prvý pohľad je z bočného profilu jasná príbuznosť s modelom Caddy. Vyvýšená zadná časť neskrýva svoju pridanú hodnotu úžitkovosti, no najmä vzdušnosť pre zadných pasažierov. V prednej časti dominuje dizajnový podpis značky Ford. Kraje prednej masky natiahnutej do strán svietia plne LED-kové svetlomety s výbornou svietivosťou, či už v stretávacom alebo diaľkovom režime a funkciou automatickým prepínaním medzi diaľkovými a stretávacími svetlami.
Nami testovaný kúsok nesie prívlastok Grand. Čo to znamená?
Oproti klasickej 5-miestnej verzii má o dve sedadlá viac, ktoré sú umiestnené v treťom rade. Ďalším plusom je aj predĺžený rázvor o 22 cm a spolu s ním aj narástla aj celková dĺžka. Výsledkom je nárast batožinového priestoru z 1213 litrov na 1720 litrov (pri 5-miestnom usporiadaní). Po sklopení oboch zadných radov je nárast ešte výraznejší, z 2556 litrov na 3105 litrov.
Interiér
Po usadnutí za volant je zrejmá spolupráca s VW. To má však len veľa pozitív. Určite medzi ne patria práve použité materiály palubnej dosky. Sú to síce tvrdé materiály, no veľmi ľahko sa čistia a udržiavajú, ak by ste Tourneo nevyužívali len na rodinné používanie, ale aj na úžitkové. Skvelým riešením je volant s hardvérovými ovládačmi, ktoré sú skvelo ergonomicky rozmiestnené a s palubným počítačom si intuitívne rozumejú.
Infotainment nesie označenie SYNC 4, no ak si myslíte, že ide o klasický SYNC, ste na omyle. Ford upravil grafickú časť infotainmentu svojim vizuálom, no z užívateľského hľadiska pochádza z Volkswagenu. Funguje spoľahlivo a intuitívne. Ani počas chladných ranných štartov sa neprejavili výrazné omeškania či sekanie.
Jedinou a pre mňa dôležitou vecou je panel klimatizácie, ktorý sa v tomto prípade ovláda cez displej infotainmentu. Osobne nie som fanúšikom tohto riešenia, no na obhajobu počas celého testovacieho týždňa som nemal potrebu meniť teplotu klimatizácie, čo považujem za výborné nastavenie tepelného manažmentu. Výduchy klimatizácie, svetlá na čítanie a reproduktory boli dostupné nie len pre prvý, ale aj druhý a tretí rad sedadiel. Vďaka tomu sa podstatne zvýši komfort pre všetkých pasažierov.
Sedadlá sú potiahnuté do látkového čalúnenia a majú výraznejšie bočné vedenia v chrbtovej časti. Pri dlhších trasách, najmä v sedacej časti som pocítil mierny diskomfort, práve preto by som si priplatil za ergonomické sedadlá, ktoré sme mali mimochodom v testovanom Caddy a spĺňajú aj tie najprísnejšie normy užívateľa.
Pohon
Pod nízko položenou kapotou môže pracovať dvojica agregátov nemeckého pôvodu. Benzín zastupuje 1.5-ka a naftu dvojliter. Benzínová 1.5 je naladená na 84 kW (114 k) s výhradne manuálnou prevodovkou. Naftový dvojliter o výkon 90 kW (122 k) je možné kombinovať buď s manuálnou 6-stupňovou prevodovkou, pri ktorej je k dispozícii aj pohon oboch náprav. Ak stiahnete po 7-stupňovej dvojspojkovej prevodovke rovnako ako v našom prípade, poháňaná je len predná náprava.
Jazda v Ford Tourneo Connect
Z užívateľského hľadiska je dvojliter nesmierne príjemným spoločníkom či už na jazdu v meste alebo na okreskách. Vyznačuje sa tichým chodom, no hlavne dostatočnou silou v nízkom spektre otáčok. Vďaka krútiacemu momentu 320 Nm pôsobí svižným dojmom a výbornou pružnosťou. Čerešničkou na torte je spolupráca s automatickou prevodovkou. Keďže sa nejedná o prevodovku so suchými spojkami, pomalá jazda v špičke jej nerobí žiaden problém a zamatovo radí v každom type premávky.
Ak by sme sa zamerali na spotrebu, tak sa opäť dostávame k silným stránkam utláčaných naftových agregátov. Na okreskách aj pri predĺženej verzii Grand naftový dvojliter nemá problém podliezť 5-litrovú hranicu. Pri diaľničných presunoch treba počítať ľahko nad 7 litrov na 100 km a počas mestskej prevádzky si z nádrže odpil 5,8 litra. Na našom testovacom okruhu spotreby sa kombinovaný priemer ustálil na 5,9 l / 100 km.
Podvozkovo je Grand Tourneo naladené mäkko, vďaka čomu zvláda s prehľadom odfiltrovať drvivú väčšinu nerovností. Zadná jednoduchá náprava s torznou priečkou pracuje výrazne lepšie pod záťažou, a tak zvyšuje celkový jazdný komfort. V zákrutách na limite je na prednej náprave cítiť ťažký naftový agregát s výsledkom nedotáčavosti, no aj napriek tomu pôsobí stabilne, sebavedomo a hlavne bezpečne.
Záver a cena
Ford Grand Tourneo Connect je príjemným rodinným spoločníkom. Vyznačuje sa perfektne úsporným agregátom, obrovským a vzdušným priestorom v kabíne, no najmä praktickosťou a širokou škálou využiteľnosti.
Ak by však padla otázka, ktorý zo súrodeneckých modelov Caddy vs Tourneo Connect kúpiť, odpoveďou je len vec vkusu. Počiatočnú cenovku má síce Caddy nižšiu, no pri konkrétnom porovnaní rovnakých prvkov výbav vychádza Ford Tourneo Connect výhodnejšie.
Počiatočná cenovka predĺženej verzie Grand štartuje na cenovke 35 388 eur vo verzii Titanium s veľmi bohatou výbavou. Nami testovaný kúsok sa vyšplhal na cenovku 36 383 eur.
Ford Grand Tourneo Connect | Volkswagen Caddy | Peugeot Rifter | |
Motor/palivo | 2.0 TDI / diesel | 2.0 TDI / diesel | 1.5 BlueHDI / diesel |
---|---|---|---|
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1984 / 4 | 1984 / 4 | 1499 / 4 |
Výkon motora (kW/k) | 90 / 122 | 90 / 122 | 96 / 130 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 320 | 320 | 300 |
Prevodovka | 7-st. DSG | 7-st. DSG | 8-st- automatická |
Kombinovaná spotreba výrobca/test (WLTP) | 4,8 / 5,7 | 4,6 / 5,5 | 4,5 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1789 | 1732 | 1599 |
Objem batožinového priestoru (L) | 1720 | 1213 | 775 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 185 | 186 | 184 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 11,9 | 11,8 | 11,1 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 35 388 / 36 383 | 22 344 / 42 096 | 21 090 |
Foto: Samuel Zaťko