TEST: Honda Forza 125 [2022] – veľkorysý skúter nielen do mesta
Na test Honda Forza 125 som sa ako dlhoročný skútrista obzvlášť tešil, pretože si už istú dobu tento model všímam na našich cestách v celkom hojnom počte. Poďme spolu zistiť, prečo je tento skúter taký obľúbený.
Nadčasový dizajn
Skúter Honda Forza 125 zaujme nadčasovým, moderným dizajnom na báze ostrých línií, ktorý nebude nudný ani o päť rokov. Vzhľadom na chýbajúce označenie kubatúry je na prvý pohľad naozaj ťažké odhadnúť, že sa jedná “len o 125-ku”. Skúter totiž pôsobí dojmom cestovného maxiskútra, a na ceste si vďaka svojej výške a širokým zrkadlám vydobyje rešpekt ostatných účastníkov premávky. Na výber sú štyri farby, v nami testovanej farbe MAT PEARL PACIFIC BLUE vyzerá neskutočne dobre.
Prvý dojem a jazda
Prvé, čo si u skútrov značky Honda všimnete, je bezkľúčové odomykanie a štartovanie. Jedná sa o veľmi komfortnú funkcionalitu, na ktorú si človek rýchlo zvykne. V prípade príplatkového smart kufra je možné bezkontaktne otvárať aj ten.
Ovládač odomykania a štartovania je prakticky umiestnený v strede motocykla a po aktivovaní sa podsvieti na modro. Palubný počítač je výborne viditeľný aj pri silnom slnku a obsahuje všetko potrebné, plus zopár drobností navyše ako teplomer, stav nabitia akumulátora, spotreba/dojazd a teplota chladiacej kvapaliny.
Motocykel je výborne manévrovateľný, motor svojím výkonom neurazí. Otáčkomer do 10 tisíc ot./min. som spočiatku bral ako žart, no motor sa pri diaľničnom tempe naozaj nehanbí poštekliť obmedzovač. Zrýchlenie pre mestskú premávku je dostatočné a aj jazda po diaľnici je prijateľná, skúter totiž pôsobí svojrázne a nerozhádže ho ani silnejší vietor. Maximálnu tachometrovú rýchlosť sme dosiahli 125 km/h. Slabinou skútra sú však bratislavské výtlky, nerovnostiam na vozovke som sa aj kvôli klepotajúcemu zadnému kufru radšej vyhýbal.
Stroj nielen na každodenné dochádzanie
Ako sme pri skútroch od Hondy zvyknutí, ponúkajú priam nekonečné množstvo úložného priestoru. Počnúc priestorom pre dve integrálne prilby pod sedlom pokračujúc dokúpiteľným smart kufrom pre ďalšie dve integrálky, až po množstvo priehradok pod sedlom pre lekárničku/náradie. Pod riadidlami z ľavej strany poteší príručná priehradka na kľúče alebo doklady, alebo ak si treba pomocou zásuvky USB-C dobiť mobil.
Daňou za veľký odkladací priestor pod sedlom je tvrdší charakter jeho polstrovania, avšak stále sa jedná o komfortné vozenie. Pri jazde v noci by som však privítal osvetlenie odkladacieho priestoru, a napríklad pri parkovaní do kopca by sa zišla tuhšia pružina alebo vzduchová vzpera, pretože sedadlo sa potom samo priviera.
➡️ NEPREHLIADNITE: TEST: Honda Monkey [2022] – odburávač stresu
Veľkorysý komfort
Na komforte Honda pri modeloch Forza naozaj nešetrí. Skúter poskytuje aj pri nepriaznivých poveternostných podmienkach dostatočnú ochranu nôh, a nadštandardne hodnotím elektricky nastaviteľný predný štít. Výhľad zo zrkadiel je znamenitý, a ku komfortu prispievajú aj celkové rozmery a ráz skútra. Na sedlo o výške 780 mm sa vysadá príjemne, a parkovanie skútra na centrálny stojan pri jeho hmotnosti 162 kg tiež nie je žiaden problém. Samozrejmosťou je však aj bočný stojan.
Bezpečnosť
V prípade nepríjemných situácií sa jazdec môže spoľahnúť na dvojkanálové ABS, brzdy sú ostré a pôsobia isto aj pri plne naloženom skútri. Pri jazde na klzkom povrchu sa osvedčí ochrana proti preklzu Honda Selectable Torque Control (HSTC). Samozrejmosťou je imobilizér, ktorý sa aktivuje sám po dlhšej nečinnosti, a motocykel nám to oznámi bliknutím smeroviek.
Zhrnutie
Honda Forza 125 model 2022 je stredne veľký skúter s množstvom komfortnej techniky, výnimočnou spotrebou aj vďaka systému Stop&Start, a dostatočným výkonom aj na potulky mimo mesta. Ak vlastníte iba vodičský preukaz na automobil (sk. B), tak tento skúter je pre vás jednoznačná voľba. Ak však máte vodičské oprávnenie na motocykel (aspoň sk. A2), tak by som ešte zvážil vyššiu kubatúru, napríklad Forzu 350.
Technické údaje
Honda Forza 125 | Yamaha X-Max 125 | Suzuki Burgman 125 ABS | |
Motor | Kvapalinou chladený, štvortaktný 1-valec, 4V | Kvapalinou chladený, štvortaktný 1-valec, 4V, VVT | Kvapalinou chladený, štvortaktný 1-valec |
Zdvihový objem (cm3)/počet valcov | 124,9/1 | 124,66/1 | 125/1 |
Výkon motora (kW/k) | 11/15 pri 8 750 ot. | 9/12 pri 8 000 ot. | 8/11 pri 8 000 ot. |
Max. krútiaci moment (Nm) | 12,2 pri 6 500 ot. | 11,0 pri 6 250 ot. | 10,0 pri 6 300 ot. |
Kombinovaná spotreba l/100 km (test/výrobca) | 2,2/2,3 | /2,3 | /3.0 |
Prevodovka | CVT | CVT | CVT |
Výška sedadla mm | 780 | 800 | 735 |
Suchá/pohotovostná hmotnosť (kg) | 162 | 166 | 162 |
Objem palivovej nádrže (l) | 11,7 | 13 | 10,5 |
Brzdy vpredu | Jeden 256 mm kotúč | Jeden 267 mm kotúč | Jeden 240 mm kotúč |
Brzdy vzadu | Jeden 240 mm kotúč | Jeden 245 mm kotúč | Jeden 240 mm kotúč |
Cena verzie od (€) | 4 990 | 4 990 | 3 990 |