TEST: Hyundai i30 Fastback N – elegán so športovým srdcom
Po úspešnom štarte športovej divízie „N“ sa Hyundai rozhodol obohatiť ponuku a predstavil tzv. Fastback. Dokáže Fastback poraziť svojho kratšieho brata a v čom sa od seba oba modely líšia?
Dizajn
Testovaný model bol v eleganto-športovej farbe Shadow Grey Uni. Tento 5-dverový liftback, líniou pripomínajúceho kupé, sa od i30 N hatchback dizajnovo odlišuje svojou zvažujúcou líniou strechy, ktorá efektne prechádza do veľkorysej odtrhovej hrany.
V novom zadnom nárazníku vyniká mohutný difúzor s reflexným olemovaním, dve koncovky chromovaných výfukov a koncové LED svetlo do hmly v tvare trojuholníka.
Pneumatiky Continental Winter Contact s rozmerom 235/35 sú obuté na 19-palcových diskoch.
Interiér na mňa pôsobil usporiadane a športovo. Športový volant N s červeným prešívaním je príjemný na dotyk a je možné na ňom zvoliť rôzne režimy jazdy vrátane režimu N.
Sedačky potiahnuté alcantarou sú športovo tvarované a účinne ťa podoprú v zákrutách.
Motor a technológie
Pohon je prevzatý z i30 N hatchback-u. Testovali sme výkonnejšiu verziu „Performance“, ktorú poháňa turbokompresorom prepĺňaný benzínový motor s objemom 2,0 litra. Tento novovyvinutý 4-valec má skorý nástup a dosahuje výkon 202 kW (275k) a 353 Nm. Funkcia „Overboost“ zabezpečí krátkodobý nárast krútiaceho momentu o 8 % (378 Nm).
Z 0 na 100 km/h zrýchli za 6,1 sekundy a maximálna rýchlosť je limitovaná na 250 km/h. Launch control sa aktivuje v režime N po vyrovnaní volantu, zaradením jednotky a následným prudkým zošliapnutím plynového pedálu. Úlohou funkcie Launch control je zamedziť preklzovaniu kolies a umožniť čo najkratšie zrýchlenie. Skúšal som to viackrát, ale kolesá príliš prešmykovali aj počas aktivovanej funkcie Launch Control.
6-stupňová manuálna prevodovka má krátke dráhy, zosilnenú spojku a karbónové synchronizačné krúžky.
Elektronicky riadený samosvorný diferenciál udržuje vozidlo v zákrute neutrálne a eliminuje nedotáčavosť.
Výkon motora je prenášaný na prednú nápravu a v zákrutách mu pomáha elektronicky riadený samosvorný diferenciál, ktorý aj pod plným plynom v zákrute udržuje vozidlo neutrálne a eliminuje nedotáčavosť. N trakčná kontrola a stabilizačný systém sa dajú kompletne vypnúť. Pri zvolení režimu N sa automaticky prepne ESC do športu a dovolí mierne šmyky.
Na „Nku“ ma potešila funkcia automatického medziplynu tzv. „REV Matching“, ktorá samostatne synchronizuje otáčky motora pri podradení. Okrem efektného zvukového prejavu sa týmto znižuje opotrebovanie prevodovky.
V režime N doslova začne prskať do výfukov.
Aktívna variabilná výfuková sústava si zaslúži vlastný odsek. Intenzitu zvuku výfukovej sústavy si môžeš nastaviť podľa tvojej nálady. Ak ráno nechceš zobudiť svojich susedov, tak odídeš v režime Normal alebo ECO. Niekto ťa naštve a potrebuješ sa uvolniť? Aktivuješ režim N, kedy doslova začne prskať do výfukov. Nevedel som sa toho zvuku „nabažiť“. Akonáhle som išiel cez tunel, musel som pootvoriť okno a vytočiť motor do 5 000 otáčok, aby som počul vysoko návykové praskanie výfukov ešte intenzívnejšie.
Spotreba je podľa novej prísnejšej a reálnejšej WLTP normy udávaná 8,3 l na 100 km. Počas cesty z Bratislavy na Pezinskú Babu a naspäť som mal priemernú spotrebu okolo 15 litrov, pričom na babe sa zvýšila na 19 litrov. Počas kľudnej jazdy sa dostaneš pod 10 litrov bez problémov.
V niektorých situáciach mi dokonca „zadok“ krásne kĺzal smerom zo zákruty von.
Podvozok
Počas testu ste sa viacerí pýtali, či sa dá „Nko“ využiť ako „Daily car“ na našich rozbitých cestách. Odpoveď je ÁNO dá, v režime NORMAL je síce podvozok pomerne tuhý, ale podstatne menej čítiš nerovnosti. Najčastejšie som jazdil v režime N – Custom, kedy si vieš nastaviť športové reakcie motora, riadenie, diferenciál, ESC, medziplyn, zvuk výfukov, ale podvozok si môžeš nechať v režime NORMAL. Čo sa týka športovej jazdy, na limite musím pochváliť, že Nko je skutočne dobre vyladené a pekne sa s ním dá v zákrutách vyhrať. V niektorých situáciach mi dokonca „zadok“ krásne kĺzal smerom zo zákruty von.
Cena
i30 Fastback N v 275k Performance verzii sa momentálne predáva od 30.990 eur (hatchback 30.190 eur). Ak sa rozhodnete pre cenovo dostupnejšiu 250k verziu, ktorá stojí o 2.500 eur menej, tak tá okrem zníženého výkonu neobsahuje elektronický samosvorný diferenciál E-LSD a variabilnú výfukovú sústavu s klapkou.
Záver
Osobne preferujem Nko vo verzii fastback a to rovno v šedej farbe ako ho vidíte na fotkách. i30 Fastback N si ma okrem elegantného vzhľadu získal najmä dobre vyladeným podvozkom a úžasným zvukovým prejavom. To všetko dostaneš už za 30.990 eur, čo je férová cena na to, akú zábavu vozidlo ponúka. Keď sa Hyundai-u podarilo poraziť rekord v predajnosti na Slovensku a to hneď už s prvou generáciou športového modelu, tak im budem držať palce a dúfajme, že budú v takomto duchu pokračovať a opäť nás prekvapia ďalším novým modelom divízie N.
Foto: Samuel Zaťko, Anton Majerský