TEST: Hyundai Kona Electric [elektrický dlhotratiar]
Mestský crossover od značky Hyundai je azda najuniverzálnejším autom vo svojom segmente. Totižto ponúka benzínový, naftový, hybridný či elektrický pohon, manuálnu alebo automatickú prevodovku a dokáže poháňať jednu alebo obe nápravy. My sme v teste preverili doposiaľ tú najvýkonnejšiu a zároveň najdrahšiu Konu s označením Electric, teda čisto elektrickú verziu.
Dizajn
Kona pôsobí na trhu už nejaký ten piatok, no svojim extravagantným vzhľadom vyzerá neustále dobre. Zakrytovaná predná maska je výrazným prvkom elektrickej verzie spolu so zelenými EČV. Oproti verzii so spaľovacím motorom sa líši aj aerodynamickými 17-palcovými diskami kolies. Nami testovaná verzia bola zabalená do bielej metalízy s čiernou strechou a čiernymi spätnými zrkadlami. Síce je to fádna kombinácia, no Kone jednoznačne pasuje.
Interiér
Pozitívne hodnotím celkový vzhľad interiéru, pretože sa nesie v sivo-šedo-modrej kombinácii. Na fotkách to nevyzerá až tak dobre, mal som veľké predsudky, no po skúsenosti viem, že ide o veľmi dobre spracovaný a hlavne funkčný interiér. Sedadlá som si okamžite obľúbil vďaka príjemnému koženému poťahu, výhrevu či ventilácii. Veľmi dobre sa v nich sedelo, dokonca ani pri dlhých trasách mi neuberali na komforte.
Veľký palec hore patrí za odkladacie priestory v prvom rade sedadiel. Keďže elektrická Kona dostala vysoký stredový tunel, inžinieri z Hyundaiu sa pohrali s praktickosťou. Nesmie chýbať dvojica držiakov na nápoje, priehradka na mobil či malý odkladací priestor pred lakťovou opierkou. Dokonca, pod stredovým tunelom sa nachádza ďalší obrovský odkladací priestor na väčšie predmety.
Komfort a infotainment
Priamo pred vodičom sa nachádza displej infotainmetu s trojicou zobrazení (v závislosti od režimu) a head-up displej premietaný na sklíčko. Grafické zobrazenie je na vynikajúcej úrovni a s prehľadnosťou som nemal žiaden problém. Nad stredovým tunel vyniká displej infotainmentu so známou funkcionalitou, avšak v prípade elektrickej verzie pribudla funkcia plánovania a kombinovania trás spolu s nabíjaním. Je to veľmi užitočné najmä pokiaľ brázdite dlhšie trasy s minimálne jednou nabíjacou pauzou. Panel klimatizácie neprechádza na digitalizáciu, stále využíva fyzické ovládače, ktoré sú prehľadne rozmiestnené.
➡️NEPREHLIADNITE: Test Hyundai Tucson
Pohon
Elektrická Kona disponuje dvojicou pohonov. Slabšia verzia dosahuje výkon 100 kW / 136 koní s kapacitou batérie 39 kWh. Avšak nami testovanú verziu poháňal elektromotor s výkonom 150 kW / 204 koní, krútiacim momentom 395 Nm a kapacitou akumulátora úctyhodných 64 kWh. Poháňaná je výhradne predná náprava s 1-stupňovou automatickou prevodovkou.
Jazda
Veľmi som bol prekvapený z jazdných vlastností elektromobilu. Okamžitých viac než 200 koní vás dokáže zatlačiť do sedačky a v režime šport je pedál tak citlivý, až je to návykové. Pokiaľ máte radosť z aut, jednoznačne si budete výkon užívať v priamke a výhradne budete prepínať režim šport. Nejde o športové auto, preto nadšenie zo zrýchlenia treba krotiť v zákrutách. Svojou zvýšenou hmotnosťou a veľkým výkonom na prednej náprave nezaprie nedotáčavý charakter. Ťažisko je uložené veľmi nízko vďaka akumulátoru v podlahe, tuhosť karosérie je bravúrna, cítite, aká je Kona pevná a stabilná. Jednoznačným benefitom elektromobilov je ticho. Aj pri diaľničných tempách počujete len hluk spod kolies a aerodynamický šum okolo zrkadiel.
Samotnou kapitolou je rekuperácia. Tá je doslova premakaná. Pádla pod volantom slúžia na zvyšovanie respektíve znižovanie brzdiaceho účinku za pomoci elektromotra. Pri podržaní pádla dokonca vie úplne zastaviť, čiže sa odnaučíte v drvivej väčšine prípadov používať brzdový pedál. Trojicu spomenutých režimov je možné konfigurovať a ku každému režimu sa dá prednastaviť sila rekuperácie.
Dojazd a spotreba
Papierový dojazd podľa WLTP je na úrovni 449 km. Počas celého testu prevládali mínusové teploty v ktorých Kona zvládla prejsť takmer 380 km na jedno nabitie. S ľahšou pravou nohou na plyne je zimných 400 km ideálna hodnota. Mnohé testy dokázali, že pri letných teplotách sa dojazd natiahne až cez 500 km. Nuž a ako spotreba? Počas celého testu sa nám spotreba ustálila na hodnote 18 kWh / 100 km. Pokiaľ budete využívať plný potenciál elektromotra a jazdu si užívať, spotreba stúpne cez 21 kWh / 100 km. Samozrejme, ak preferujete ekologickú jazdu, nie je problém hlboko podliezť 15 kWh / 100 km.
Nabíjanie
Hyundai schováva nabíjací port v prednej maske, teda na praktickejšom mieste ako z bočnej strany. Ak preferujete nabíjanie z domácej zásuvky, nabíjanie mu potrvá 30 hodín. Čas si môžete urýchliť vďaka wallboxu, ktorý skráti nabíjanie na 9 hodín a 35 minút. Ak sa pripojíte ku 100 kW nabíjačke, nabíjanie z 0 na 80 % jej potrvá 54 minút, a to ani nevyužije plný potenciál nabíjačky, pretože podporuje maximálne nabíjanie na úrovni 77 kW.
Cena a konkurencia
Štandardná elektrická verzia začína na hodnote 35 890 eur s menšou kapacitou batérie. Ak siahnete po väčšom akumulátore, cena sa vyšplhá na 39 890 eur. Nami testovaný kúsok stojí 48 780 eur.
Ak by som to porovnal s Volkswagenom ID.3, tak s výkonom 204 koní a kapacitou akumulátora 58 kWh štartuje na cene 36 520 eur.
Mníchovské BMW i3 disponuje výkonom 170 koní s kapacitou batérie 42,2 kWh začína na 38 950 eur.
Záver
Kona Electric je bezkonkurenčným mestským elektrickým crossoverom v pomere ceny, dojazdu a výkonu. Ak plánujete kúpu elektromobilu, oceníte vyšší podvozok a potrebujete brázdiť väčšiu porciu kilometrov, Kona je priaznivou alternatívou. Pri porovnávaní s inými elektromobilmi treba zvážiť, či siahnuť po osvedčenom crossoveri od Hyundaiu alebo zvoliť elektromobil za podobnú cenovú reláciu, avšak bez pridanej hodnoty zvýšeného podvozku.
Technická špecifikácia
Hyundai Kona | BMW i3 | VW ID.3 | |
Motor/palivo | elektromotor | elektromotor | elektromotor |
Nabíjanie 0-80 % (50 kW) | 54 min | 40 min | 53 min |
Max. prijatelný výkon nabíjania (kW) | 77 | 50 | 100 |
Dojazd výrobca/test | 449/380 | 296 | 408/294 |
Výkon motora (kW/k) | 150/204 | 125/170 | 150/204 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 395 | 250 | 310 |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 15,4/18 | 15.3/13.9 | 15,5/20,1 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1750 | 1345 | 1600 |
Objem batožinového priestoru (L) | 332 | 260 | 385 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 167 | 150 | 160 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 7,6 | 7,3 | 7,9 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 39 890 / 48 780 | 39 700/47 601 | 49 230/50 180 |
Text: Filip Beňadik
Foto: Samuel Zaťko