TEST: Hyundai Santa Fe Smart – rozumná rodinná voľba
Popri dlhodobom teste modelu Tucson sa nám do rúk taktiež dostalo najväčšie SUV od Hyundai a to model Santa Fe vo výbave Smart, ktorá poskytuje najlepší možný kompromis medzi vybavením auta a jeho obstarávacou cenou. Poďme sa spolu pozrieť na to, čo Santa Fe ponúka.
Dizajn
Červený metalický lak v kombinácií s rozmermi auta je už z diaľky neprehliadnuteľná kombinácia. Dokáže však svojimi tvarmi zaujať aj zblízka? Ako prvé zaujme určite obrovská predná maska a zaujímavo rozdelené predné LED svetlomety. Určite ste sa zamysleli, že čo môže byť zaujímavé na rozdelení svetiel. Santa Fe má totižto denné svietenie uložené tam, kde zvyčajne očakávame bežné, stretávacie svetlá. Tie sa však nachádzajú na bokoch približne v polovici predného nárazníku. Myslel som si, že hmlové svetlá budú zakomponované vrámci bežných svetiel, no tie sa nachádzali oddelene, ešte bližšie k ceste.
Pohon
Pod prednou kapotou pracoval 2-litrový dieselový CRDI motor s maximálnym výkonom 185 koní, ktorý prostredníctvom 8-stupňovej automatickej prevodovky posielal výkon na všetky štyri kolesá. Spočiatku som čakal, že 185 koní bude na auto s hmotnosťou 1975 kg málo, no opak bol pravdou. Vďaka veľmi dobre sprevodovanej 8-stupňovej prevodovke som nemal ani raz pocit malého výkonu, či už na diaľnici alebo zasneženej lesnej ceste.
Jazda
To, čo ma pochopiteľne zaujímalo najviac boli jazdné vlastnosti v rôznych podmienkach. V prirodzenom prostredí SUV-čiek, takže v meste sa Santa Fe cítilo ako doma. Vďaka vysokému profilu pneumatík a komfortne naladenému podvozku ste boli akoby nad vecou. Nedokonalosti našich ciest dokázal podvozok odfiltrovať bez jediného zaváhania. Taktiež do interiéru neprenikali žiadne zvuky alebo rázy od podvozku.
Diaľničná jazda bola taktiež komfortná, no pár detailov mne osobne vadilo. Pri rýchlosti 130 km/h prenikal do interiéru dosť značne aerodynamický hluk, ktorý vychádzal najmä od spätných zrkadiel a rámu dverí. Treba však pochváliť funkčnosť adaptívneho tempomatu, ktorý fungoval bez jediného zaváhania.
Santa Fe je rodinné auto, a tak s rodinou určite občas zablúdite na lyžovačku do hôr. My sme si tento scenár vyskúšali na vlastnej koži. Počasie vo Vysokých Tatrách hlásilo sneženie, čo boli ideálne podmienky na odskúšanie SUV-čka v jeho naozajstnom prirodzenom prostredí. Na zasnežených cestách sa správa veľmi predvídavo a suverénne drží stopu aj vďaka pohonu všetkých kolies HTRAC. Prekvapením pre mňa bol najmä výjazd do značného stúpania na poľnej ceste s čerstvo napadnutým, asi 15 centimetrov hlbokým snehom, pod ktorým bola miestami vrstva ľadu. Čakal som, že v týchto podmienkach a s bežnými zimnými pneumatikami Continental Winter Contact prejdem maximálne tak pár desiatok metrov. Mýlil som sa, pretože pohon všetkých kolies, ktorý Hyundai použil si dokázal poradiť aj s týmito podmienkami. Miestami trakčná kontrola pribrzďovala kolesá viac ako som čakal, čo pri výjazde zasneženým kopcom môže byť viac na škodu, ako na úžitok, no v tomto prípade sa dala aj trakčná aj stabilizačná kontrola úplne deaktivovať, čo dalo možnosť autu sa doslova prehrabať snehom.
HTRAC
Tento typ pohonu všetkých kolies dokáže adaptívne rozdeľovať krútiaci moment medzi nápravy a taktiež aj medzi jednotlivé kolesá, čo autu dodáva istotu na všetkých povrchoch a taktiež napomáha pri dynamickom prejazde zákrut. V režime Comfort rozdeľuje krútiaci moment v pomere 80:20 v prospech prednej nápravy. V režime Eco v záujme čo najlepšej spotreby systém poháňa výhradne prednú nápravu, no v prípade rozpoznania šmykľavého povrchu je ochotný poslať výkon aj na zadnú nápravu kvôli zachovaniu trakcie a tým pádom aj bezpečnosti. Režim Sport prostredníctvom HTRAC dokáže poslať až 50% krútiaceho momentu na zadok, čo bolo na snehu cítiť najmä pri rozjazdoch, ktoré boli plynulejšie a taktiež pri dynamickejších výjazdoch zo zákrut, kedy sa dalo so Santa Fe aj trochu zabaviť. Režim Smart bol kombináciou všetkých predchádzajúcich režimov, vedel automaticky rozpoznať, ktorý režim je na aktuálny štýl jazdy najvhodnejši.
Interiér
V interiéri som mal pocit ako doma v obývačke a to v dobrom slova zmysle. Áno nenájdeme tu milión displejov, no o tom Santa Fe ani nie je. Na palubnej doske nájdeme 8-palcový displej infotainmentu s podporou Apple CarPlay a jeden menší displej nájdeme pred vodičom.
Pochváliť určite treba látkou čalúnené sedačky, ktoré sú ako stvorené na dlhé cesty a taktiež multifunkčný volant s príjemne hrubým vencom. Zadné sedadlá poskytujú dostatok priestoru aj pri plne obsadenom aute.
Záver
Obzeráte sa po veľkom, priestrannom rodinnom SUV, ktoré nezrujnuje vašu peňaženku ani obstarávacou cenou, ktorá je v prípade nami testovaného modelu 34 490€ ani nákladmi na prevádzku vďaka spotrebe na úrovni 7.2 litra na sto kilometrov a bohatou výbavou? Tak v tom prípade by ste mali Santa Fe vo výbave Smart určite zaradiť do vášho výberu.
Foto: Samuel Zaťko