TEST: Jaguar I-Pace – je hodné auto roka 2019 100 000 eur?
Nakoľko má každý jeden z nás výraznú uhlíkovú stopu, rozhodli sme sa tráviť jeden víkend ekologicky a to so svetovým autom roka 2019 a prvým plne elektrickým modelom automobilky Jaguar. Víkend nám spríjemňoval luxusný elektromobil Jaguar I-Pace.
Exteriér lámajúci krky
Dizajn exteriéru Jaguar I-Pace pôsobí v skutku športovo a futuristicky. Dynamický look dotvárajú funkčné prvky aerodynamiky, ako prieduch na prednej kapote a zadný spojler. Bočná línia pôsobí aj vďaka výsuvným kľučkám dverí moderne a sexy. V zadnej časti dotvára športový dojem zadný difúzor a LED svetlomety.
Pod kapotou spaľovací motor nenájdete
Srdcom tejto nádhery je elektromotor napájaný 90 kWh batériami uloženými v podlahe pre optimalizáciu jazdných vlastností. Tie dobijete na nabíjačke s výkonom 100 kW približne za 45 minút na 80 % kapacity. Pri využití výkonu 50 kW vám nabitie na rovnakú hodnotu zaberie 90 minút. Jaguar I-Pace EV400 vyprodukuje výkon 298 kW teda až 400 elektrických konských síl. Krútiaci moment ohromil hodnotou 696 Nm. I-Pace má poháňané obe nápravy a sľubuje dojazd až 470 km. Reálna hodnota dojazdu sa pohybuje na úrovni 350 km.
Luxus v pravom slova zmysle
Interiér skutočne dýcha luxusom všade, kam sa pozriete. I-Pace prišiel ako prvý s novou generáciou interiérov Jaguar, ktoré sa postupne implementujú i do iných modelových radov. Kokpit pozostáva z digitálnych budíkov, displeja infotainmentu a separátnej obrazovky pre ovládanie klimatizácie. Tú viete čiastočne konfigurovať a využiť ju napríklad na zobrazenie prehrávania multimédií.
Aká je jazda so 400 koňovým elektromobilom?
V I-Pace sme si užívali najmä okamžité zrýchlenie, v reči čísel vravíme o hodnote 4,8 sekundy z 0 na 100 kilometrov. Spočiatku som sa obával vysokej hmotnosti 2,2 tony, avšak moje obavy boli zbytočné nakoľko I-Pace skvelo maskoval hmotnosť, ktorú nebolo výrazne cítiť ani na brzdách či pri dynamickej jazde zákrutami. Milo prekvapil aj podvozok, zachovávajúci povestné jazdné vlastnosti automobilov Jaguar. Nastavený bol trocha tvrdšie než v E-Pace avšak mäkkšie ako v XE. Na denné používanie pôsobil veľmi komfortne, no pri dynamickej jazde by sme prijali o čosi tvrdšie nastavenie.
Svetové auto roka 2019 ponúka dva stupne rekuperácie, prvý zachováva pocit z jazdy ako pri klasickom spaľovacom motore. Druhý stupeň si žiada trocha návyku, no po čase nebudete v 90% prípadov používať brzdový pedál a zároveň nabijete istú časť batérie späť. Obtiažnejšia však bola manévrovateľnosť v meste a úzkych priestoroch kvôli dlhšiemu rázvoru. Tu by určite pomohlo natáčanie zadnej nápravy.
Perfektný jazdný asistent
I-Pace samozrejme disponuje množstvom bezpečnostných prvkov. Moju pozornosť si opäť uchmatol Lane Assist, ktorý mnohokrát kritizujem, no tu je opak pravdou. Systém detekoval pruhy v každej situácií a držal vozidlo v strede pruhu. Akonáhle spozoroval mierne vybočenie z pruhu, vrátil I-Pace jemným pohybom späť.
Priestor na vylepšenie
I-Pace má tiež prvky ktoré by sa s príchodom faceliftu mohli upraviť. Jednou z nich je nízko uložený spínač piatych dverí. Problémom nie len I-Pace je pomalý a zle optimalizovaný infotainment. Je síce úhladný, avšak mnohokrát som musel čakať dlhšiu dobu na vykonanie akcie. Posledná vec, ktorá mi tak trocha prekážala bolo automatické vypnutie vozidla pri otvorení dverí v režime „prevodovky“ Park.
Cenovka testovaného I-Pace EV400 AWD je na úrovni 94 390 eur. Vozidlo do testu nám zapožičala spoločnosť JP AUTO NITRA, ktorá si pre vás pripravila akciovú ponuku na tento konkrétny kus. I-Pace viete tak mať s 18% zľavou za 76 456 eur.
Technická špecifikácia
Motor/palivo | elektromotor |
---|---|
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 0/0 |
Výkon motora (kW/k) | 298/400 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 696 |
Prevodovka | Automatická jednostupňová |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 25,2 kWh/27,1 kWh |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 2 208 |
Objem batožinového priestoru (L) | 557 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 208 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 4,8 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 86 946/94 390 |
Foto: Matúš Toráč