TEST: Jaguar XE R Dynamics – lepší než nemecká trojka?
It’s a Jaaaaag! Nie, nereagujem na legendárnu hlášku Jeremyho Clarksona, ale otváram zhrnutie víkendového testu Jaguar XE. Jaguar je totižto známy ako „anglické BMW“ či auto stvorené na jazdu. Dokázal si facelift modelu XE zachovať povestné jazdné vlastnosti? Je to stále ten istý „Jaaag“? Poďme to spoločne zistiť.
Model XE v novom šate
Dizajn exteriéru sa nesie v podobnom štýle ako na pred faceliftovom variante. Najvýraznejšiu zmenu tvorí nový tvar predných full LED svetlometov a ostrejšie strihnutá predná maska. V našom prípade bol ešte viac zdôraznený športový charakter vďaka balíku R Dynamics, ktorý sa odlišuje väčšími výduchmi prednej masky, nižšími prahmi dverí a náznakom zadného difúzora.
Športová elegancia
Z profilu je XE-čko stelesnením slovného spojenia športová elegancia. Športovosť umocňujú príplatkové 19-palcové, 5-lúčové disky kolies. Zaujímavá je i farba Portofino Blue, ktorá z rôznych uhlov „hádže“ iné odtiene modrej. V zadnej časti pribudli LED svetlomety s dynamickou smerovkou. Prekvapila tiež reálna dvojica koncoviek výfukov a jemná odtrhová hrana na veku batožinového priestoru.
Nová generácia interiéru
Model XE prináša do vozidiel Jaguar novú generáciu interiéru, ktorá bude postupne implementovaná do celého portfólia značky. Pred vodičom je tradične osadený plne digitálny a konfigurovateľný kokpit. Pred ním sa nachádza nový, skvelo tvarovaný volant osadený veľkými, hliníkovými pádlami radenia prevodovky. Stredový tunel vypĺňa displej infotainmentu, pod ním nájdeme tradičné ovládanie automatickej dvojzónovej klimatizácie. Za príplatok tu zákazník môže mať digitálne ovládanie s nižšou úrovňou konfigurovateľnosti, podobne ako u I-Pace.
Posed ako v pretekárskom špeciály
Posed v XE-čku je skutočne perfektný a športový. Sedíte nízko, doslova ste prepojený s vozovkou ako v pravom športovom aute. Čo však nie je až tak dokonalé je výhľad z vozidla. Vodič musí bojovať s mŕtvym bodom pri A i B stĺpiku. Priestor v kabíne je na veľmi dobrej úrovni pokiaľ sedíte v prvom rade sedadiel. Ak ste vyšší, ako ja, bude pre vás sedenie na zadných sedadlách iba núdzovým riešením na krátke trasy. Trápiť vás bude nedostatok priestoru na kolená a hlavu.
Čo to má pod kapotou?
Presuňme sa spoločne pod kapotu, kde bilo dieselové srdce s objemom 2.0 litra a výkonom 136 kW teda 180 konských síl a 430 Nm krútiaceho momentu. Výkon je prenášaný za pomoci 8-stupňovej automatickej prevodovky na obe nápravy s preferenciou pohonu zadných kolies, ale k tomu sa ešte dostaneme.
Výrobca udáva spotrebu nami testovaného variantu na 6,1-6,8 litra na 100 km. Pri ekonomickej jazde podľa predpisov sa nám podarilo dosiahnuť hodnotu 6,5. Ak si však užívate dynamickú jazdu okreskami pripravte sa na hodnotu 7,3 a viac. Spotreba je veľmi porovnateľná s modelom Škoda Superb 2.0 TDI.
Anglické BMW?
Jazda! To je tam, kde Jaguar exceluje. XE-čko má perfektný podvozok bez zbytočných náklonov. V režime Dynamic je o čosi tvrdší než v režime Comfort. Počas nášho dynamického výletu Malými Karpatmi som nepocítil ani náznak nedotáčavého či nepredvídateľného správania. Cením tiež preferenciu pohonu zadnej nápravy, ktorá dokáže byť na klzkom povrchu dosť zábavná. Pozornosť si zaslúži i tichý chod motora, pri priamom porovnaní s BMW 320d GT bol Jaguar výrazne tichší.
Priestor na zlepšenie
Vďaka úžasnému zážitku z jazdy dokážem XE-čku odpustiť aj malé nedostatky, ako napríklad obloženie stredového tunela tvrdým plastom, ktorý ma tlačil do kolena. Potešilo by ma aj, keby nové vozidlá Jaguar zdedili od modelu I-Pace aj skvelo spracovaný Lane Assist.
Hodnotenie a cena
Prišlo na otázku, kúpil by si si ho? Nevravím to často, no lúčenie s „Jagošom“ bolo ťažké a áno XE-čko by som určite bral. Zvolil by som však silnejšiu motorizáciu, ako napríklad D240 či P250 pre ešte lepší zážitok.
V závere opäť ďakujeme spoločnosti JP AUTO NITRA, vďaka ktorej sme opäť mohli vyskúšať vozidlo z aktuálnej ponuky. Cena testovaného Jaguar XE začína na 49 627 eur a testované vozidlo stojí 59 211 eur. Do pozornosti dávame akciovú ponuku spoločnosti, kedy môžete získať tento kúsok za 47 369 eur.
Technická špecifikácia
Motor/palivo | 2.0 D180 /nafta |
---|---|
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1 999/4 |
Výkon motora (kW/k) | 132/180 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 430 |
Prevodovka | Automatická 8 st. |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 6,1/6,5 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 818 |
Objem batožinového priestoru (L) | 410 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 222 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 8,4 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 49 627/59 211 |
Foto: Matúš Toráč