TEST: Kia EV6 AWD s výkonom 325 koní
KIA EV6 vidíme čoraz častejšie na našich cestách. Niet sa čomu čudovať, zákazníkov oslovuje najmä neobyčajným dizajnom, ultra rýchlym nabíjaním a skvelým dojazdom. Európske auto roku 2022 výrazne popracovalo aj na nabíjaní v chladnom počasí. Je 325 koňový variant pre vás vhodný?
Neobyčajný dizajn
KIA EV6 je podstatne väčšie vozidlo ako pôsobí na fotkách. Po karosárskej stránke by som ju zaradil medzi combi a crossover. Posed je vyšší, umožňuje dobrý výhľad na cestu a navodzuje pocit bezpečia.
Elegantné línie karosérie mimoriadne vynikajú v matnej farbe Moonscape. Je to farba, ktorú by som si osobne zvolil. Expresívny dizajn odlišuje Kia EV6 od konkurencie. Najvýraznejším dizajnovým prvkom je zadný LED svetelný pás, ktorý sa rozprestiera cez celú zadnú partiu. Neobyčajné sú aj kľučky dverí zvonku, ktoré sa pri priblížení k vozidlu automaticky vysunú a počas jazdy zasunú, aby sa znížil odpor vzduchu.
Pohodlie a moderné technológie v interiéri
Interiér je vzdušný, moderný a kvalitne spracovaný. Po sadnutí do kabíny sa usadíte do pohodlných sedadiel s dobrým bočným vedením a zrak vám padne na dva displeje infotainmentu umiestnené za jedným sklom s peknou grafikou.
Ovládanie tlačidiel na dvojramennom volante je intuitívne a tiež viete promptne meniť jazdné režimy ECO, NORMAL a SPORT. V ECO režime sa odozva plynu zjemní a v režime SPORT opačne zostrí.
Rovná podlaha umožňuje zväšenie úložného priestoru v stredovom tunely. V ňom nájdeme klasický ako USB port na jednej a na druhej strane nové USB-C. Pri zotmení sa interiér KIA EV6 premení na luxusný lounge prostredníctvom ambientného osvetlenia, ktoré viete nastaviť na vašu obľúbenú farbu.
Meridian audio sústava hrá dobre, no pre najnáročnejších môže znieť jemne plechovo. Čo sa týka komfortu KIA EV6 má vyhrievané ako aj ventilované sedadlá a nechýba ani vyhrievanie volantu.
325 koní s pohonom všetkých kolies
KIA EV6 vo výkonnostnej verzii 325 koní a 605 Nm je skrytým šprintérom. Z 0 na 100 km/h zrýchli len za 5,2 sekundy a maximálna rýchlosť je obmedzená na 188 km/h.
Tento variant KIA EV6 je veľmi dynamický nielen v priamke pri zrýchlení, ale aj v zákrutách. Môže za to prepracovaný podvozok. Stabilita v zákrutách je výborná a poteší športovo založených vodičov. Treba však podotknúť, že KIA EV6 neponúka adaptívny podvozok. Na naše rozbité cesty by sa hodila možnosť komfortného režimu pruženia, ale určite to nie je dôvod, ktorý by ma odstrašil kúpy.
Pohon všetkých kolies zabezpečuje optimálnu trakciu za každého počasia. Vypichol by som i-pedál, je to super funkcia, vďaka ktorej nemusíte používať brzdový pedál, lebo rekuperácia vás automatický zastaví a prispieva to ku komfortu a jednoduchosti ovládania.
➡️ NEPREHLIADNITE: Test Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC – prvý elektrický model v luxusnej triede
Ktorý výkonnostný variant je pre vás vhodný a prečo?
325 koňový variant je už pre náročnejších ľudí, ktorí očakavajú veľmi mrštné zrýchlenie. Ak neplánujete výrazne športové zrýchlenie a športovú jazdu kľudne odporúčam aj slabšiu verziu s 235 koňmi. Má to však jeden háčik. 235 koňová verzia je kombinovateľná len s menšiou 58 kWh batériou oproti 325 koňovej verzie s 77,4 kWh. To znamená, že maximálny dojazd je znížený na úroveň 371 km (dojazd udávaný výrobcom) a pri 325 koňovej verzii s 77,4 kWh 506 km (dojazd udávaný výrobcom).
V rámci výbavy Earth stojí výkonnejší variant s väčšou batériu o 4 700 € viac. Preto sa treba zamyslieť nad tým či KIA EV6 bude slúžiť prioritne na mestské presuny a výlety do 500 km. Ak ju budete využívať na dlhšie cesty určite odporúčam siahnuť po väčšej batérii, lebo dva krát nabíjať po pól hodine vás počas cesty baviť nebude a cesta sa časovo už pretiahne.
Nabíjanie na 80 % len za 18 minút
Nabíjací výkon je až na úrovni 240 kW vďaka využitiu 800V technológie. Na rok 2023 je to stále výnimočná rýchlosť nabíjania. Napríklad na porovnanie Škoda Enyaq Coupe RS iV dokážete nabíjať rýchlosťou 135 kW.
Aj napriek tomu, že super rýchlo nabíja, tých ultra rýchlych nabíjačiek je v našich končinách extrémne málo. Ak pojdete na dovolenku smerom na západ infraštruktúra je tam oveľa lepšia. Bol som vyskúšat nabíjať na IONITY v Senci a najvyšší nabíjací výkon som dosiahol 236 kW. V reálnych podmienkach som teda dokázal nabiť z 10 na 80 % za 17 minút a 21 sekúnd. Výrobca udáva 18 minút.
Nabíjacia krivka – nabíjací výkon kolíše podľa stavu nabitia batérie
Akonáhle máte nabitú batériu na 45 % nabíjací výkon klesol z 236 kW na 190 kW. Pri 70 % na 160 kW. Pri 80 % na 119 kW. Ak by sme nabíjali až do 100 % potrvalo by to 28 minút navyše. Pri 83 % klesol nabíjací výkon na iba 4 kW, čo trvalo pár minút a potom nabíjací výkon opäť naskočil na 118 kW. Pri 87 % to bolo iba 66 kW. Pri 90 % to bolo 50 kW.
Bolo 20 stupňov vonku takže batéria bola dostatočne ohriata na maximálny výkon nabíjania. Práve teplota batéria je dôležitý faktor, ktorý obmedzuje rýchlosť nabíjania. V chladných mesiacoch pri 15 stupňoch sme dosiahli najviac 122 kW.
Nový softvérový update dokáže predhriať batériu
Kia vo svojej oficiálnej mediálnej správe uvádza, že pri 5 stupňoch sa batéria nenabije z 10 % na 80 % za 18 minút, ale až za 35 minút. Preto KIA v októbri 2022 priniesla nový softvérový update, ktorý na základe navigácie dokáže batériu predhriať na optimálnu teplotu a tak zabezpečiť rýchle nabíjanie. Takže stačí zadať adresu naplánovanej nabíjačky do navigácie. Automatické predhriatie sa automaticky spustí ak je menej ako 21 stupňov a batéria musí byť nabitá na viac ako 24 %.
Dojazd a priemerná spotreba
Výrobca udáva priemernú spotrebu 18 kWh/100 km a maximálny dojazd 484 km (20 palcové disky). Pri plne nabitej batérie mi infotainment ukazoval dojazd 380 km a viete s prehľadom jazdiť so spotrebou 20 kWh/100 km. Ak ste veľmi športovo založený človek, alebo často jazdíte na diaľnici, tak za 800 km som mal priemernú spotrebu 25 kWh čo stále vychádza na 300 km dojazd a to je na dnešné pomery veľmi dobrá hodnota.
Cena za jedno nabitie
Cena za nabitie sa výrazne odlišuje či nabíjate doma alebo verejne. Najlacnejšie nabijete doma. Ak nabíjate doma v garáži tak vás jedno nabitie výjde na 77,4 kWh * 0,08 € = 6,19 €.
Ak nabíjate verejne napr. u ZSE tak bud si platíte paušál alebo akceptujete vyššie ceny za jednorázové alebo občasné nabíjanie. Bez mesačného poplatku zaplatíte 77,4 kWh * 0,49 € = 37,93 €. S mesačným poplatkom vo výške 11,90 € tak zaplatíte 77,4 kWh * 0,29 € = 22,45 €. Viac sa dočítate TU.
Prenos zdroj energie
KIA EV6 sa dá využiť ako mobilný zdroj energie pre domáce spotrebiče. Vozidlo je schopné dodať elektrický výkon 3,6 kW takže môže slúžiť ako pomocník pri kempovaní, premietaní filmov či nabíjaní iných elektomobilov.
Kia poskytuje 7 ročnú záruku / 150 000 km na nové vozidlá a taktiež 7 ročnú záruku /150 000 km na stratu kapacity akumulátora pod úroveň 70 % pôvodnej kapacity. Zníženie kapacity akumulátora viete ovplyvniť pomalým nabíjaním.
Zhrnutie
KIA EV6 vo výkonnostnom variante 325 koní je štýlový crossover, ktorý poteší aj športovo založeného vodiča. Nabíjanie len za 18 minút, jedinečný dizajn s veľkým svetelným pásom a moderný interiér s rozšíreným ambientným osvetelním ma dostalo a KIA sa výrazne posunula vpred. Cena 325 koňovej verzie s pohonom všetkých kolies začína od 58 190 €.
Technická špecifikácia
Kia EV6 AWD | Škoda Enyaq Coupe RS iV AWD | Tesla Model Y AWD | |
Motor/ batéria kWh | elektromotor/ 77,4 | elektromotor/77 | elektromotor/78,1 |
Nabíjanie 10-80 % (min) | 18 | 38 | 27 |
Max. prijateľný výkon nabíjania (kW) | 240 | 135 | 250 |
Dojazd výrobca/test | 484 / 380 | 502 / 380 | 530 / |
Výkon motora (kW/k) | / 325 | 220 / 299 | 378 /514 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 605 | 460 | – |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 18 / 20 | 17,5/25,5 (zima) | 16,9/ |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 2015 | 2264 | 2 054 |
Objem batožinového priestoru (L) | 520/1 300 | 570 | 854 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 188 | 180 | 217 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 5,2 | 6,5 | 5,0 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 58 190 / | 60 090 / | 54 990 / |