TEST: Kia Niro HEV – príjemné prekvapenie
Pred nejakým časom sme vám priniesli test Kia Niro EV, ktorý si môžete pripomenúť tu. Tento krát sme mali k dispozícii „najľudovejšiu“ verziu s hybridným pohonom. Keďže Niro existuje len v troch verziách a to EV, PHEV a HEV. Verziu s čisto spaľovacím motorom by ste hľadali len márne.
Na prvý pohľad
Vizuálne sú všetky tri verzie takmer identické. Každému sa môže páčiť niečo iné, ale za mňa ide o veľmi pekné auto. Dizajn je svieži a neopozeraný, vynikne najmä predná maska so špecificky umiestnenými prednými svetlometmi. Ťažko sa mi definuje kategória vozidla na základe karosérie. Svetlá výška 16 cm je na SUV alebo crossover trošku málo a nedá sa objednať ani štvorkolka, na druhej strane nejde ani o klasický hatchback, pretože auto je natiahnuté do výšky, čo sa odráža najmä na veľkosti vnútorného priestoru a to najmä na zadných sedadlách.
➡️ NEPREHLIADNITE: Test Kia Niro EV – k dokonalosti mu chýba jediná vec!
Bohatá výbava
Kia, ako aj iné ázijské automobilky, už tradične lákajú klientov na nadštandardnú výbavu a spracovanie interiérov. Nie je tomu inak ani v tomto prípade. Ponúkajú sa na výber tri stupne výbavy Silver, Gold a Platinum. Nami testovaný model bol vo výbave Platinum a teda ozaj bolo čo obdivovať. Cez veľmi užitočné veci ako vyhrievané a ventilované predné sedadlá, vyhrievané zadné sedadlá, vyhrievaný volant cez také skôr príjemné, ale nie nevyhnutné, ako napríklad Harman/Kardon audiosústava, až po doplnky, ktoré som zatiaľ videl iba v luxusných triedach ako napríklad parkovanie na diaľku. Interiér je vzdušný a pekne spracovaný, použité materiály sú kvalitné. Interiér vyzerá moderne, ale nie je to zase žiadna vesmírna loď. Jediné na čo som si musel chvíľu vizuálne zvykať bol volant, ktorého stred má taký zvláštny až retro tvar.
Interiér
Na palubnej doske sú dva 10,25 palcové displeje spojené do jednej plochy a tiež aj head-up displej, ktorý ma na túto kategóriu zaujal výbornou grafikou a ponúka množstvo užitočných informácii. Infotainment je klasický, aký poznáme z iných modelov, nemám mu veľmi čo vytknúť. Veľmi oceňujem hardverové tlačidlá na stredovom tuneli, ktorými sa ovláda vyhrievanie/ventilovanie sedadiel a vyhrievanie volantu. Menič prevodovky má okrúhly tvar, čoho ja nie som veľmi veľkým fanúšikom. Príde mi, že keď potrebujete rýchlo preraďovať medzi spiatočkou a jednotkou najmä pri otáčaní sa, tak klasický pákový menič je praktickejší. Keď sme už pri tej spiatočke, tak tá je ovládaná výhradne elektromotorom.
Motor a jazda
Takto plynule prechádzame k srdcu auta, ktoré tvorí 1,6 l atmosférický zážihový štvorvalec spriahnutý s 32 kW elektromotorom a spoločne vyprodukujú 104 kW (140 k) a krútiaci moment 265 Nm. Maximálka 165 km/h a zrýchlenie z 0 na 100 za 10,4 sekundy síce na papieri nevyzerajú nejak úchvatne, ale v reálnom svete pri bežnom vození ponúka auto dostatočnú dynamiku, čo má na svedomí najmä elektromotor. Na čistú elektrinu dosiahnete maximálku 120 km/h, ale vystačí vám len na 2 km. Počas jazdy som sa cítil veľmi dobre. Sedadlá sú pohodlné a aj čo sa hluku týka, nemal som žiadne výhrady.
Prevodovka má síce len 6 stupňov, čo je skôr menej na dnešné pomery, ale funguje výborne. Mal som trošku obavy z predchádzajúcich skúseností s hybridmi iných začiek, kde prevodovka radila príliš často a motor pritom lietal do vysokých otáčok čo bolo spojené s nepríjemným kvílivým zvukom, ale tu sa nič také nedialo.
Priemerná spotreba pri ktorej prevládala jazda v meste vs. jazda na okreskách/diaľnici v pomere cca 60:40 bola 5,5 l, čo sú príjemné hodnoty na auto tejto veľkosti. Aj podvozkovo bolo auto príjemne naladené, pri vyšších rýchlostiach bolo v zákrutách mierne nedotáčavé, ale pri bežnej prevádzke vás nič nenúti takto jazdiť. Veľkosť batožinového priestoru sa mení v závislosti od motorizácie a toho, či máte v kufri rezervu, alebo lepiacu sadu. Hybridná verzia s lepiacou sadou ponúka objem 451 l. Pokiaľ nevozíte na dennej báze veľké predmety, bude vám to v pohode stačiť.
Záver
Nová Kia Niro je veľmi solídne auto. Na nič sa nehrá, ale v každom smere ponúka výborný pomer hodnoty a ceny. Za mňa práve táto hybridná verzia je asi najlepšia na bežnú prevádzku pri ktorej prevláda jazda v meste. Nemusíte riešiť kde budete nabíjať a aj keď nabíjačiek pribúda, stále je to pomerne komplikované najmä pri dlhších cestách. Navyše cenový rozdiel je naozaj veľký. Za plug in hybrid v rovnakej výbave priplatíte 9 tis. € a pri EV je to dokonca priepastných 18 tis. €. Neviem si predstaviť, pri akej jazde by sa to ekonomicky oplatilo, jedine že by ste naozaj žili v meste, kde môžu jazdiť len elektromobily.
Nami testovaná verzia Platinum stojí 36 490 €. Navyše si už priplatíte iba za metalický/perleťový lak a lakovanie C stĺpika, ktoré sa dá rôzne kombinovať. To vôbec nie je zlá cena, ale ak by predsa niekto váhal kvôli obmedzenému budgetu, za mňa by som kľudne išiel aj do výbavy Gold, ktorá už aj tak ponúka množstvo prémiovej výbavy a stojí 31 790€ a prípadne by som si čo-to doobjednal a stále ušetrím 3 až 4 tisíc €. Ak stále nie ste presvedčení, tak Kia má oproti konkurencii ešte jeden tromf v rukáve v podobe 7 ročnej záruky.
Technická špecifikácia
Kia Niro HEV | Peugeot 3008 Hybrid4 | Toyota Corolla Cross | |
Motor/palivo | 1,6 GDi hybrid | 1.6 PureTech / benzín + elektro | 2,0 Hybrid / benzín |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1580 / 4 | 1 598 / 4 | 1 987 / 4 |
Výkon motora (kW/k) | 104 / 141 | 221 / 300 | 145 / 197 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 265 | 520 | 190 |
Prevodovka | 6 – stupňový automat | 8 – stupňový automat | e-CVT |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 4,4 / 5,4 | 1,5 / 2,7 | 5,4 / 6,0 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1490 | 1 927 | 1 510 |
Objem batožinového priestoru (L) | 451 | 395 | 390 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 165 | 240 | 180 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 10,4 | 5,9 | 7,5 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 28 090 / 36 490 | 41 890 / 50 690 | 35 190 / 41 790 |
Foto: Michal Jančík