TEST: Lamborghini Huracán 580-2 (RWD)
Na tento test som čakal od svojho detstva. Počas nášho tripu v Dubaji konečne prišiel čas vyskúšať si ako jazdí najpredávanejšie Lamborghini, Huracán.
Baby Lamborghini?
Často sa Huracán označuje ako „baby Lambo“. Vždy sa čudujem prečo. Okej, má o dva valce menej ako Aventador, ale stále je to ešte dokopy 10. Veľkosťou je o trochu menšie ako Aventador, ale platí čím je auto menšie, tým je mrštnejšie v zákrutách. Poďme si teda povedať prečo zrovna Huracán nepokladám za „Baby“ a prečo patrí medzi moje najobľúbenejšie superšporty.
140 km/h v drifte
Začnem hneď z hurta. Po naštartovaní som prepol na športový režim CORSA. Ak si dôveruješ ešte viac, ďaľším tlačidlom vypneš ESC (stabilizačný systém). Rozhodli sme sa ísť vyskúšať limity na uzatvorenú cestu mimo mesta Dubai smerom do púšte. Po prejdení prvých kruhových objazdov som už cítil, že auto robí presne to čo chcem. Nečakal som, že s Huracánom tak rýchlo zoznámim. Driftoval som s ním akokeby som v ňom jazdil už týždne. Čím to je? Motor uložený v strede, prevodovka, ktorá ťa nepustí na vyšší prevod pokiaľ jej to nerozkážeš a vďaka tuhému podvozku cítiš čo sa práve s autom deje.
Malá, vrtká, …
Hmotnosť 1,4 tony je rozdelená 40 % vpredu a 60 % vzadu. 580-2 váži o 33 kg menej oproti verzii s náhonom na všetky kolesá. Šasi je vyrobená z kombinácie hliníka a karbónu čím sa torzná tuhosť zvýšila až o 50 % oproti predchodcovi Gallardu LP550-2. Naspäť k baby lambu. Huracán (4,45 m dĺžka a 1,91 m šírka bez bočných zrkadiel) môžme veľkosťou prirovnať ku BMW M2. V porovnaní s Aventadorom je Huracán o 34 cm kratší a o 12 cm užší.
580 koní a mechanický samosvor
5,2 litrový atmosferický 10-valec má výkon 426 kW (580 koní) a 540 Nm, ktorý sa dá točiť až do 9 000 rpm. Zaujímavosťou je, že 75 % krútacieho momentu dosiahne motor už pri 1 000 rpm. Motor je spriahnutý so 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou, ktorá v režime CORSA preradí až na povel. Z 0 na 100 km/h zrýchli za 3,4 sekundy, z 0 na 200 km/h za 10,1 sekundy a ručička tachometra sa zastaví na 320 km/h.
Ako dosiahnuť akceptovateľnú kombinovanú spotrebu 11,9 l na 100 km? Huracán dokáže deaktivovať 5 valcov a po zošliapnutí plynu opäť aktivovať bez toho aby si toho človek všimol. Popravde som sa o tejto funkcii vypínania dozvedel až pri naštudovaní technických špecifikacií a naozaj som si to pri teste nevšimol.
Interiér
Veľký 12,3 palcový Virtual kokpit zobrazuje všetky potrebné informácie vrátane 3D grafiky navigačného systému. Je to jediný displej v interiéri a popravde ďaľší ani netreba.
Lamborghini ako status
Zapnutý režim CORSA, otvorené klapky výfukového systému a lokeť z okna. Výhľad na najvyššiu budovu sveta Burj Khalifa a 1 liter benzínu za 0,56 centov? Som v nebi? Pýtal som sa každú chvíľu. Lamborghini Huracán ti veľmi pohľadká ego a budeš musieť rátať s hlúčikom car spotterov alebo okoloidúcich turistov čo na teba resp. na tvoje Lambo ukazujú prstom.
Najpredávanejšie Lamborghini vôbec
Počas prvých troch rokov sa predalo až 8 000 kusov Huracánov, ktoré sa zapísalo do histórie automobilky. Keď si zoberieme, že Lamborghini predalo počas 10 rokov existencie iba 14 022 kusov predošlého modelu Gallardo, tak je to veľký úspech.
Lamborghini drahšie Audi?
Áno, treba povedať, že Lamborghini prevzalo pár komponentov z koncernu, resp. od Audi. Avšak tieto tzv. COP (Carry Over Parts) komponenty musia byť prispôsobené na dané vozidlo. Najviac si to všimneš pri infotaimente, pedáloch, ovládačoch klímy a podobných maličkostiach. Rušilo ma to nejak, ubralo mi to z pocitu exkluzívnosti? Vôbec.
10-valcový motor vyvíjalo Lamborghini ešte pre model Gallardo. Je to prvý motor, ktorý Lamborghini konštruovalo od prevzatia koncernom Volkswagen. Áno, ten istý nájdeš aj v Audi R8.
Cenovo sa Huracán pohybuje okolo 180 000 eur čo je o 36 000 eur viac ako Audi R8 RWD. Výkon R8 RWD je znížený o 40 koní na 540 koní. Audi R8 V10 som síce testoval avšak sú to už nejaké tie roky dozadu, a preto som sa radšej spýtal. Po konverzácii s jedným slovenským majiteľom Huracánu sa dá tvrdiť, že Audi R8 je o trochu komfortnejšie vyladená a má o čosi slabší výkon.
Osobné hodnotenie
Huracán je tak predvídateľný a jednoduchý na ovládanie, že už po pár kilometroch jazdíš na limite. Atmosférický 10-valec si vyhráva ako opera a k tomu je celé auto konštruované tak aby si cítil prenos hmotnosti a dostával feedback z jazdy. Oproti modelu 610-4 s pohonom všetkých kolies je 580-2 samozrejme viac pretáčavejší a taktiež stojí o 23 000 eur menej. Jedine čo by ma potešilo je možnosť výberu manuálnej prevodovky, ktorá ale kvôli nízkemu dopytu pri predošlej generacii Gallarda, nebola rentabilná.
Daj nám odber na youtube
Ako dopadla jazda s Huracánom keď máš za chrbtom 580 koní? Presvedč sa sám vo videu.
V Dubaji sme toho videli a zažili skutočne veľa. Viď naše video aké autá sa tam pohybujú na každom rohu (klikni sem) a daj odber.
Text: Martin Matušek
Video: MFA Production
Foto: Samuel Zaťko