TEST: Mercedes-Benz GLC kupé 220d 4MATIC
GLC-éčko v minulosti zožalo obrovský úspech, čo dokazujú aj samotné predajné čísla. Nami testovaný nový model poháňa obľúbený dvojlitrový štvorvalec a je štýlovom prevedení karosérie tzv. kupé. GLC oproti predošlej generácii jemne podrástlo a ako môžete vidieť, jedná sa o veľmi elegantné, športové, stredne veľké SUV.
Elegantný dizajn
Náš konkrétny kúsok je vo výbave AMG Line, takže predný nárazník je športovejšie tvarovaný a skrýva viacero pekných detailov ako napr. chrómové hviezdičky. Príplatkové LED Matrix svetlomety Digital lights svietia na špičkovej úrovni. Dokážu veľmi pekne vyrezávať oproti idúce autá a vy tak neoslňujete vodičov.
Strecha od B-stĺpikov začína klesať smerom nadol. Ide o veľmi obľúbený typ karosérie, takzvané SUV kupé, ktoré podčiarkuje športovosť a eleganciu. Zadná časť vozidla je takisto elegantná ako zvyšok vozidla. Má pomerne oblý dizajn a úzke svetlomety sú prepojené. Čo sa mi osobne veľmi páči sú vystúpené blatníky, ktoré vozidlu dodávajú robustný vzhľad. Naopak odpustiť si mohli falošné koncovky výfukov.
Nadpriemerne úsporné a dostatočne dynamické
Pod kapotou sa ukrýva veľmi obľúbený a úsporný dvojlitrový štvorvalec diesel s výkonom 197 koní a 440 Nm. Keďže sa jedná o mild-hybridný systém, to znamená, že spaľovaciemu motoru dopomáha elektromotor s výkonom 23 koní a 200 Nm. Celkovo to funguje veľmi dobre, navzájom sa dopĺňajú hlavne v nízkych otáčkach. Vďaka mild-hybridnému systému je nové GLC agilnejšie a dosahuje veľmi dobrú priemernú spotrebu podľa normy WLTP na úrovni 5,1 litra na 100 km. Osobne jazdím veľmi svižne a dostal som sa na nejakých 6,5 litra čo je na dvojtonové stredne veľké SUV naozaj veľmi dobrá hodnota.
Ktorú motorizáciu odporúčame?
Musím pochváliť mercedes za širokú ponuku dostupných motorizácií. Na výber sú štvorvalce, šesťvalce, mild-hybridy a hybridy s ktorými viete prejsť až 100 km na 1 nabitie s možnosťou rýchlonabíjania. Avšak môj osobný favorit je 220 d, najmä kvôli nízkej spotrebe na úrovni 5,1 litra. Áno, máme tu benzínovú GLC 200, ktorá je o trochu lacnejšia, avšak kombinovaná spotreba je na úrovni 7,1 litra, to sú až 2 litre rozdiel.
Výber motorizácie má priamy vplyv na veľkosť batožinového priestoru. To je ďalší dôvod prečo by som sa nerozhodol pre hybridný variant, lebo v GLC 220d máte dodatočný priestor na uskladnenie napríklad rezervného kolesa, čo v prípade hybridu nie je. Hybrid si nájde svoje opodstatnenie až keď máte možnosť nabíjať doma alebo v práci. Vtedy sa vyššie vstupné náklady začnú aspoň postupne splácať, aj keď finančná návratnosť sa môže približiť ku koncu životnosti auta.
➡️ NEPREHLIADNITE: Mercedes-Benz GLC 300 de – plug-in hybrid, ktorý má zmysel
Prémiový interiér
Takto si predstavujem prémiový, luxusný a moderný interiér. Dvojfarebné vyhotovenie kože s prešívaním oživuje celý interiér a koža sa tiahne až po celej palubnej doske po dverách až dozadu. Ambientné osvetlenie v Mercedesoch je na úplnej inej úrovni, nájdete ho dokonca aj vo výduchoch klimatizácie, či na stropnici a večerná jazda stojí naozaj za to.
Vychytávky
GLC sa vám snaží viacerými spôsobmi zjednodušiť každodenný život. Aby ste sa vyhli poškodeniu v teréne, tak GLC ponúka takzvanú transparentnú kapotu. Ide o virtuálny pohľad kamery priamo pod kolesá. Ďalej spomeniem často využívanú funkciu náhľadu semaforu, ktorú využijete hlavne v mestách. Akonáhle zastanete na križovatke a nevidíte na semafor to vôbec nevadí, lebo máte prednú kameru, ktorá začne premietať aktuálnu situáciu na stredný displej. Potom tu máme navigáciu s rozšírenou realitou. Tu sa takisto využíva predná kamera, ktorá na infotainmente zobrazí dodatočné šípky a vy viete kedy presne odbočiť.
Pohodlná jazda
Jazda v GLC je pohodlná, tichá, tichá, dokonca aj tých vyšších diaľničných rýchlostiach. Cítiť, že sa pohrali s akustikou. Veľmi príjemne ma prekvapila charakteristika tohto základného sériového podvozku. Áno, môžete mať aj vzduchový podvozok, avšak za príplatok, no tento sériový podvozok však odvádza veľmi dobrú robotu. Krásne žehlí naše rozbité cesty a aj tá športová jazda bola okej. Áno, charakter tohto vozidla nie je športová jazda. Ide tu hlavne o komfort.
Vzduchový podvozok nie je nutnosťou, ale ponúka ďalšie výhody
Samozrejme ten vzduchový podvozok je ešte o level vyššie, ale nespravíte chybu, aj keď si zoberiete tento sériový podvozok. Ak by ste sa predsa rozhodli pre vzduchový podvozok, tak výhodou toho balíku je, že získate aj riadenú zadnú nápravu. To znamená, že zadné kolesá sa vytáčajú, čo samozrejme zvyšuje obratnosť v meste v podzemných garážach alebo úzkych uličkách a taktiež pri tých vyšších rýchlostiach z tej zákruty cítite ešte vyššiu stabilitu.
Dynamika a cena
GLC 220 d 4MATIC zrýchľuje z 0 na 100 za 8,1 sekundy. To je slušné číslo a aj pri vyšších rýchlostiach stále dokáže dobre akcelerovať a pomerne ľahko sa predbieha. Vďaka 9-stupňovej automatickej prevodovke točí pri 130 km/h iba 1 600 otáčok. Nízke otáčky prispievaju k tichu v kabíne a tiež lepšej spotrebe.
GLC 220d 4MATIC začína od 65 000 eur. Cena tohto konkrétneho kúsku sa vyšplhala až na 80 000 eur. Áno, je to prémiová cena, avšak toto je aj veľmi prémiové auto.
Foto: Matúš Kardos