TEST: MG EHS Exclusive – snaživý nováčik z Číny
Dlhšiu dobu si mnohí všímame intenzívnu marketingovú kampaň značky MG na Slovensku, no málokomu označenie MG niečo hovorí. Má tento neznámy prisťahovalec z Číny šancu preraziť na konzervatívnom slovenskom trhu?
Kto to vlastne je?
Spoločnosť Morris Garages (MG) je britská automobilka spočiatku preslávená výrobou dvojmiestnych športiakov. Počas svojej, onedlho storočnej existencie si však prešla mnohými zmenami vlastníkov, až napokon v roku 2006 spadla do čínskych rúk (Nanjing Automobile Group). Ani ten sa však nevyhol pohlteniu väčším hráčom na trhu, a teda od roku 2011 patrí MG pod gigantického, čínskym štátom vlastneného výrobcu SAIC (Shanghai Automotive Industry Corporation), ktorý sa okrem výroby vlastných značiek (okolo 50 %) venuje napríklad aj licencovanej výrobe vozidiel od iných gigantov, napríklad Volkswagenu alebo GM.
Elegantný a funkčný dizajn
Už na prvý pohľad nie je možné opomenúť, že dizajn MG EHS vo farbe „Diamond red“ nápadne pripomína Mazdu CX-5 vo farbe „Soul red crystal“. 18-palcové hliníkové disky s nízkoprofilovými pneumatikami o rozmere 235/50 pôsobia na SUV takejto veľkosti trochu malé rovnako, ako sme to vnímali aj u jeho menšieho brata MG ZS. Avšak aj tu platí, že celkovo vonkajšiemu spracovaniu MG EHS nie je čo vyčítať. Keď si vezmeme túto farbu, chrómové doplnky a Full-LED svetlomety, tak je dizajn síce elegantný, ale treba podotknúť, že nekráča s dobou a teda človek sa za ním neohliadne už teraz, a nie to ešte o pár rokov.
V interiéri si ako prvé všimneme volant, ktorý svojím tvarom, červeným prešívaním a postrannými ovládacími tlačidlami nápadne pripomína volant z VW Golf GTI, stredové podlhovasté výduchy klimatizácie nám pripomínali tie z Hyundai, a okrúhle zase veľmi pripomínajú tradičné „fukáre“ z Mercedesu.
Nami testované MG EHS vo výbave Exclusive malo vpredu elektricky nastaviteľné, celkom podarené športovo tvarované kožené sedadlá v kombinácii s Alcantarou a s dobrým bočným vedením, avšak nastavenie bedrovej opierky manuálne pomocou páky mal, na počudovanie, k dispozícii iba vodič. Spracovanie interiéru hodnotím dobre, na auto sa rýchlo zvykalo a človek sa v ňom cíti dobre. Lakťová opierka je nastaviteľná iba v pozdĺžnom smere, nakoľko sa pod ňou nachádza klimatizovaná priehradka. Stredová konzola ponúka presne tie ovládače, ktoré človek v rýchlosti potrebuje, avšak čo MG-čku neodpustím je napríklad zapínanie vyhrievania sedadiel cez displej alebo chýbajúci odkladací priestor na okuliare.
Celkovú útulnú atmosféru interiéru umocní decentné ambientné podsvietenie a podarené panoramatické strešné okno s clonou. Zadní pasažieri sa môžu tešiť z luxusne vyzerajúcej lakťovej opierky s držiakmi na poháre, z USB portov na dobíjanie smart zariadení, ale najmä dostatku priestoru na nohy aj hlavu. Sklon opierok zadných sedadiel je navyše možné veľmi jemne upravovať.
Komfortná výbava a asistenčné systémy
MG EHS vodičovi už v základnej výbave Emotion ponúka bohatú výbavu. Pri parkovaní pomôžu predné a zadné parkovacie senzory spolu so zadnou kamerou, o komfort sa postará napríklad bezkľúčové odomykanie a štartovanie, alebo už spomenutý výhrev predných sedadiel a dvojzónová automatická klimatizácia. Všetky potrebné jazdné údaje sa vodičovi zobrazujú na 12,3-palcovom farebnom virtuálnom kokpite s elegantnou a prehľadnou grafikou. O ovládanie audiosystému, štandardne dodávanej navigácie alebo zrkadlenia smartfónu Apple CarPlay/Android Auto sa postará centrálny 10,1-palcový farebný dotykový displej spárovaný so (žiaľ iba) šiestimi reproduktormi.
Príplatková výbava Exclusive ponúkne naviac napríklad predné LED svetlomety s manuálnym nastavením sklonu, dynamické zadné smerovky, panoramatickú 360° kameru s podareným pohľadom na predné koleso (automaticky pri použití smeroviek) a indikáciou zboku približujúcich sa vozidiel, strešné okno a kožený poťah sedadiel. Elektricky ovládané piate dvere taktiež vôbec neurazia.
O bezpečnosť počas jazdy sa okrem 6 airbagov postará aj tzv. MG Pilot, čo je kombinácia komfortno-bezpečnostných systémov ako adaptívny tempomat s automatickou núdzovou brzdou a asistentom jazdy v kolóne, automatické udržiavanie jazdného pruhu, inteligentný obmedzovač rýchlosti podľa rozpoznaných dopravných značiek alebo systém inteligentného prepínania diaľkových svetiel.
To, ako však tieto spomenuté systémy fungujú v realite, si v tomto článku rozoberieme neskôr.
➡️ NEPREHLIADNITE: TEST: MG ZS 1.0 TGI Exclusive – vynikajúci pomer ceny a hodnoty
Ako teda jazdí?
Po naštartovaní „emgéčka“ sa spod kapoty ozve 1,5-litrový preplňovaný benzínový štvorvalec TGI o výkone 119 kW (162 k). Ten si však ochotne nechá vypomôcť elektromotorom o výkone 71 kW (96 k) spárovaným s lítiovou batériou o kapacite 16,6 kWh, čo podľa výrobcu postačí na čisto elektrický dojazd 52 km. Spoločne oba motory zvládnu toto 1 850 kg ťažké SUV rozbehnúť z nuly na sto za zaujímavých 6,9 sekundy. V prípade, že je motor zohriaty a batéria dostatočne dobitá, je možné naštartovať priamo do režimu EV.
Výrobca uvádza, že vozidlo vybavil 10-stupňovou automatickou prevodovkou, v skutočnosti sa ale jedná o jednu 6-stupňovú pre spaľovací a jednu 4-stupňovú prevodovku pre elektrický motor. Nedovolím si však nespomenúť, že celkový výkon 258 koní je na prednú nápravu priveľa, čo sa počas kickdownu prejaví prešmykom pneumatík (aj na suchu) a veľmi nepríjemnou stratou stability vozidla, ktoré má tendenciu lietať zo strany na stranu. Túto akceleráciu si teda človek odskúša párkrát, a potom to radšej nechá tak.
Kombináciu dvoch prevodoviek a ich radenie si človek za normálnych okolností ani nevšíma, a to až do momentu už spomenutého kickdownu, kedy jedna nestíha druhej. Hoci auto vystrelí vpred, zasekne sa na obmedzovači spaľovacieho motora a šofér iba nervózne čaká, kým sa dve prevodovky dohodnú a auto pokračuje v akcelerácii. Jedná sa, najmä počas obiehania, o nepríjemnú skúsenosť a MG by na tomto mohlo ešte zapracovať.
Aj keď sa počas jazdy v mestskej premávke postupne s elektrickým dojazdom EHS-ka dostaneme vždy na nulu, auto si šetrí dostatok elektrickej energie na mestské rozbehy do rýchlosti cca 40 km/h. Až potom sa nenápadne zopne spaľovací motor, a zvyšok jazdy oba motory spolupracujú, kde elektrický motor vie, samozrejme, slúžiť aj ako generátor, a to nielen počas spomaľovania, ale aj počas konštantnej jazdy (kedy naň ale „maká“ spaľovací motor). Rekuperácia brzdnej energie nastupuje ihneď po uvoľnení plynového pedálu, a to hneď v maximálnej dostupnej intenzite (tzn. aj so zopnutým brzdovým svetlom). Na toto si treba chvíľu zvykať a prispôsobiť tomu jazdný štýl, a teda pri brzdení brzdovým pedálom sa, na moje veľké sklamanie, už viac nerekuperuje.
Vodič má možnosť si cez palubný počítač zvoliť tri režimy dobíjania batérie, a to automatický, kedy sa stav batérie udržuje podľa zvyčajného jazdného štýlu, stredný, kedy si auto udržiava aspoň 50 % batérie a vysoký, kedy si auto nútene udržuje 75 % batérie. Zámer manuálnych režimov 50 a 75 % bol taký, že ak plánujem jazdiť primárne bez spaľovacieho motora (napr. v zápche/meste), tak batériu na to vopred pripravím. Túto voľbu si ale treba dobre rozmyslieť, nakoľko počas dobíjania baterky „spaľovákom“ sa okamžitá spotreba (pri konštantnej diaľničnej rýchlosti) vyšplhala na astronomických vyše 10 litrov na sto kilometrov, čo má od ekologickej prevádzky ďaleko. Batériu je teda lepšie radšej dobíjať iba nabíjačkou.
Čo ale MG prepracovalo, je určite podvozok. Ten je síce ladený komfortne, ale veľmi prekvapil perfektným handlingom počas rýchleho prejazdu zákrutami. Riadenie je presné a trochu tvrdšieho charakteru, čo mám ja osobne rád, ale viem si predstaviť, že nežnému pohlaviu by možno nemuselo vyhovovať. Brzdy neboli navrhnuté na pretekársku jazdu, no na bežnú jazdu plne postačujú.
Ach, tá elektronika…
Ako už bolo spomenuté, virtuálnemu kokpitu pre vodiča nie je čo vytknúť. Poskytuje všetky informácie, ktoré človek v daný okamih potrebuje, a pomerne jednoducho sa dostane aj k iným zaujímavým údajom, ako napríklad toky energie alebo informácie z asistenčných systémov. Mne osobne sa najviac zaľúbilo zobrazovanie napätia, prúdu a otáčok oboch motorov kedy jasne vidím, ktorý z nich sa ako snaží.
Horšie to už však bolo s multimediálnym rozhraním. Tak, ako to bolo u výhrevu sedadiel, aj v prípade nastavení klimatizácie sa síce dá použiť tlačidlo na stredovej konzole, avšak toto slúži iba na vyvolanie ovládania klímy na displeji. Treba preto opäť všetko robiť dotykovo. To by však až tak nevadilo, ak by to šlo okamžite. Problémom tu je, že každá reakcia na dotyk displeja alebo stlačenie tlačidla (napr. úrovne hlasitosti audia) trvá rádovo v sekundách. Pevne verím, že odozva elektroniky sa zlepší po návšteve servisu a nahratí novšieho firmvéru.
Podobne spomalené reakcie mali aj parkovacie senzory, ktoré pri rýchlejšom parkovaní nestíhali adekvátne reagovať, v konečnom dôsledku som musel buď cúvať pomalšie, alebo sa spoľahnúť iba na zrkadlá a svoj odhad. Pri parkovaní smerom dopredu sa radšej na automatické spustenie predných senzorov nespoliehajte. Auto asi nepredpokladá, že by som mohol chcieť zaparkovať ku stene, a senzory si treba aktivovať ručne. Podobne sa to dialo aj s kamerou, ktorá sa mi mnohokrát vypla ešte pred dokončením parkovania.
Nie je všetko zlato, čo sa blyští
MG EHS sa zmestí v oboch spomínaných výbavách do 40 tisíc eur, čo vzhľadom na to, že sa jedná o PHEV s pomerne veľkým uvádzaným dojazdom na čisto elektrický pohon (52 km), nie je vysoká suma. Táto cenovka sa však niekde prejaviť musela, a poďme si preto povedať kde.
Aj napriek prekvapivo peknému dizajnu a spracovaniu interiéru sa kde tu objavia nejaké nedostatky spôsobené šetrením. Spomeniem napríklad vnútornú kľučku spolujazdca, ktorá pri potiahnutí neuveriteľne zakvíka. Druhým príkladom je asistent snímania mŕtveho uhla, ktorý je absolútne nepoužiteľný, nakoľko žltá LEDka je hrozne malá a nasmerovaná skôr na spolujazdca ako na vodiča. Pri silnejšom slnku nie je dobre vidieť a pri vyhodení smerovky za prítomnosti vozidla v mŕtvom uhle tento systém nijako nezareaguje.
Ďalším z nie až tak neprehliadnuteľných detailov je už spomínaná elektronika. Systém núdzovej mestskej brzdy je, rovnako ako všetky ostatné elektronické systémy v aute, spomalený, čo sa mi prejavilo jednou nepríjemnou skúsenosťou, kedy som šiel po hlavnej ceste a sprava sa pripájalo iné vozidlo. Toto vozidlo sa síce približovalo ku križovatke rezkejšie, ale napriek mi prednosť dalo. EHS však asi dve sekundy po tom, ako spomínané vozidlo už zastavilo, duplo na brzdy a začalo trúbiť.
MG EHS ponúka v rámci svojej výbavy aj obmedzovač rýchlosti prepojený s čítaním dopravných značiek. Aj tomuto by som však vytkol, že značky nečíta správne (napríklad počas prác na ceste na diaľnici síce prečíta 80-ku, ale drží ju pokojne aj ďalších 5-7 kilometrov, alebo prečíta značku z pripájacieho pruhu). Podobné to je aj v obci, kedy zvislé značenie obmedzenia rýchlosti síce MG prečíta správne, ale neuvedomuje si napríklad, že toto platí iba po ďalšiu značenú križovatku. V praxi to znamená, že čítanie značiek píše povolenú rýchlosť 30 km/h, hoci samotná navigácia už (správne) ukazuje 50 km/h, alebo naopak že značenie 70 km/h mimo obce sa vjazdom do obce ruší. Uvítal by som preto prepojenie asistenčných systémov s navigáciou.
Na rozdiel od MG ZS, model EHS vo výbave Exclusive ponúka automatické prepínanie diaľkových svetiel. Toto však tiež nefungovalo spoľahlivo a niekoľkokrát mi protiidúce vozidlá blikali, že ich oslepujem, alebo že MG svietilo diaľkovými svetlami vnútri obce s osvetlenou vozovkou. Preto som si radšej svetlá stále prepínal do manuálneho režimu.
Posledná z výčitiek, ktorú si nemôžem odpustiť, je použitie klasických žiaroviek na osvetlenie zadného EČV, hoci vozidlo malo výbavu Full-LED. Nevyzerá to dobre, a najmä pri PHEV sa každý jeden ušetrený watt zo spotreby zíde. Dosť však bolo kritiky, poďme si zosumarizovať celkový dojem z nového MG EHS.
Zhrnutie
MG je na Slovensku ešte stále novinka, avšak napríklad cestou cez Viedeň som ich v čase nášho testu stretol asi šesť. EHS nás prekvapilo úrovňou komfortu a výbavy, príjemným dizajnom a jazdnými vlastnosťami, avšak pokazilo si to na dnešnú dobu spomalenou elektronikou a najmä spotrebou. Tá sa oproti papierovým 1,8 litrom na 100 kilometrov v našom teste v reáli vyšplhala na 8,5 l/100 km (+ elektrika), čo spolu s kufrom značne zmenšeným kvôli batérii vyvoláva pochybnosti o úžitkovosti tohto auta. Je preto vhodnejšie skôr na komfortné každodenné dochádzanie do práce s tým, že si auto mám kde pravidelne dobíjať, ale nie na dlhé diaľničné trasy, nakoľko na jednu nádrž neotočíme ani trasu Bratislava-Žilina a späť.
Oprávnené pochybnosti môže vyvolávať aj spoľahlivosť/servisovateľnosť týchto vozidiel, nakoľko ich ešte „nepoznáme“, avšak v čase testu bolo na Slovensku dostupných už 7 servisných stredísk. Navyše, MG ponúka na vozidlo, pohon a HV-batériu záruku v trvaní 7 rokov / 150 000 km, a neprehrdzavenie vozidla zaručuje počas 7 rokov (bez limitu nájazdu). K dispozícii má aj asistenčnú službu 24/7 pre zákazníkov verných autorizovanej servisnej sieti.
Technické údaje a konkurencia
MG EHS Exclusive PHEV | TOYOTA RAV4 Plug-In Hybrid Dynamic | VOLVO XC60 T6 RECHARGE eAWD CORE | |
Spaľ. motor | Turbom preplňovaný zážihový, 16V DOHC, priamy vstrek |
Atmosférický zážihový, 16V DOHC, priamy aj nepriamy vstrek |
Turbom preplňovaný zážihový, 16V DOHC, priamy vstrek |
Zdvihový objem (cm3)/počet valcov | 1 490/4 | 2 487/4 | 1 969/4 |
Výkon spaľ. motora (kW/k) | 119/162 pri 5 500 ot. | 136/185 pri 6 000 ot. | 186/253 pri 5 500 ot. |
Krút. moment spaľ. motora (Nm) | 250 pri 1 700 – 4 300 ot. | 227 pri 3 200 – 3 700 ot. | 350 pri 2500 – 5000 ot. |
Prevodovka | 6-stupňová + 4-stupňová automatická | e-CVT | 8-stupňová automatická |
Celkový výkon systému (kW/k), pohon | 190/258, FWD | 225/306, AWD | 293/398, AWD |
Objem pal. nádrže (l) | 37 | 55 | 71 |
Kombinovaná spotreba (l/100 km, test/výrobca) | 8,5/1,8 (WLTP) | -/1,0 (WLTP) | -/1,0 (WLTP) |
Kapacita a typ batérie | 16,6 kWh Li-Ion | 18,1 kWh Li-Ion | 18,8 Li-Ion |
Dojazd na elektrinu (km) | 52 (WLTP) | 75 (WLTP) | 67-78 (WLTP) |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 812 – 1 850 | 1 985–2 075 | 2 093 |
Objem batožinového priestoru (l) | 448/1 375 | 520/1 168 | 468/1 395 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 190 | 180 | 180 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 6,9 | 6,0 | 5,7 |
Cena verzie od (€) | 39 990 | 53 990 | 70 060 |