TEST: MG4 Electric – ofenzíva na nemeckú konkurenciu
Už po tretíkrát sa nám do rúk dostáva vozidlo z dielne MG. Po modeli ZS, ktorý nôti na klasický spaľovák, či modeli EHS s elektrickou pomocou prichádza čisto elektrický zástupca značky. Nesie označenie MG4 a konkuruje silným nemeckým adeptom, Cupre Born a VW ID.3. Ako si vedie v porovnaní s nimi?
Exteriér
Ako sme si už mohli všimnúť, extravagancia je presne to, čo mladí ľudia chcú. Veď predsa dôkazom je napríklad Kia EV6 či Hyundai Ioniq 5 a Ioniq 6. Rovnako svojský dizajn nesie aj MG4. Či už sa vám páči alebo nie, v modrej Brighton Blue si ho rozhodne všimnete. Zaujímavé dizajnové prvky priťahujú pohľady a množstvo ľudí zaujme práve svojou dizajnovou odlišnosťou. Predná časť s LED-kovými stretávacími aj diaľkovými svetlami je decentná, kdež to zadná časť prichádza s ostrejšími líniami spolu s odtrhovou hranou.
Interiér
Interiér sa nesie v štýle novodobých elektromobilov. Najväčšou dominantou je práve dvojica displejov, ktoré úplne eliminovali hardvérové tlačidlá. Okrem predvolieb pod displejom a automatickej ručnej brzdy sa tu nenachádza ani jeden hardvérový ovládač, pretože všetky nastavenia sa konajú prostredníctvom infotainmentu. Fanúšikom tohto riešenia rozhodne nie som, no infotainment je veľmi jednoduchý a zároveň intuitívny, čiže aj zložitejšie nastavenia je možné navoliť pár klikmi. Avšak pri niektorých prípadoch sú ikony a texty až príliš malé, čo pre ľudí s ďalekozrakosťou rozhodne nepoteší. Na druhú stranu, MG ponúka aj jednoduché predvoľby z volantu, po ktorom sa vám na displeji zobrazí nastavenie klimatizácie a joystickom na volante si ho jednoducho a bez pozornosti zmeníte. Takže aj napriek eliminácii tlačidiel je tu stále riešenie, ktoré nebude zdĺhavé a nebude vás pri jazde rušiť.
Celkovo je interiér až prekvapivo vzdušný a priestranný. Bez problémov sa 4 dospelí ľudia odvezú bez pocitu diskomfortu. Aj v druhom rade sedadiel je na nohy či hlavu dostatok priestoru.
Treba mu dať čas
Aktuálne najvyššia výbava pre slovenský trh predstavuje len tú strednú výbavu, ktorú MG vie ponúknuť. V nej chýba napríklad vonkajší teplomer, vyhrievanie sedadiel, predné senzory či cúvacia kamera a ďalšie. Osobne mi práve tieto opcie najviac chýbali. To však vyrieši najvyššia výbava, ktorá príde v priebehu budúceho roka.
Pohon
Pre základnú výbavu Emotion je k dispozícii elektromotor o výkone 125 kW (170 k) s 51 kWh batériou. Ten by mal kombinovane zvládnuť 350 kilometrov. Potom je tu však výbava Elegance, ktorá ponúka elektromotor s výkonom 150 kW (204 k) a batériu s kapacitou 64 kWh. Papierový dojazd by mal byť na úrovni 450 km, v meste dokonca takmer 580 km. Aká bude realita?
Dojazd a nabíjanie
Počas celého testu sa nám spotreba ustálila na hodnote 19,4 kWh, čo nie je zrovna prevratná hodnota. V nej sú totižto zahrnuté aj svižné diaľničné presuny s plne obsadenou posádkou. To predstavuje dojazd 330 kilometrov. Musím však ešte dodať, že chladné podmienky vyžadovali kúrenie a keďže MG4 nemá tepelné čerpadlo, kúrenie zabezpečovala batéria, čo malo za následok vyššiu spotrebu a menší dojazd. Ak si to rozmeníme na drobné, okresné cesty zvládla štvorka za 13 kWh, čo prestavuje dojazd 470 km a na diaľnici 22 kWh, čo je ľahko nad 300 km. Kombinovane je možné jazdiť bez problémov so spotrebou 15 kWh, ak mu na diaľnici netlačíte na krk, čo v prepočte znamená dojazd 420 kilometrov.
Verte či nie, výrobca sľubuje dojazd 450 kilometrov, čo je minimálny rozdiel s realitou, keďže sme aj kúrili. Osobne som bol milo prekvapený, ako sa dojazd na palubnom počítači zhoduje s realitou. Ide o jeden z mála prípadov, kedy sa pri elektromobiloch naozaj dokážem spoľahnúť na palubný počítač. Za to patrí MG obrovský palec hore.
Výrobca taktiež sľubuje maximálny výkon nabíjania na 140 kW. Opäť verte či nie, MG ho potiahlo za studena, po diaľničných presunoch či pri akomkoľvek počasí, ktoré ma zastihlo počas týždňa. Tým myslím aj vonkajšiu teplotu pod 10 stupňov Celzia. Dĺžka nabíjania na 80 % do pól hodiny je preto skvelou hodnotou. So vstavanou 11 kW palubnou nabíjačkou bude trvať pomalé AC nabíjanie z 0 na 100% ľahko nad 6 hodín.
Jazda
S kórejskými elektromobilmi zvládajú ponúknuť niečo viac, ako je nemecká konkurencia. Plne vypínateľný stabilizačný systém. Ak sa pozrieme na to, že MG4 je zadokolka s okamžitým výkonom 150 kW, ponúkne značné množstvo zábavy. K tomu sa pridáva rozloženie hmotnosti 50:50 s komunikatívnym riadením a zábavný elektromobil je na svete.
Celkovo je pruženie nastavené veľmi pohodlne. Rovnako ako v prípade Ioniqu 5 je podvozok mäkký a uplávaný, čo do mesta a na naše rozbité cesty dokonalo sedí. V zákrutách sa síce mierne nakloní, no pohon zadných kolies mu pomáha k eliminácii nedotáčavého charakteru. Preto dokáže byť dostatočne pretáčavé. Veľmi pekne sa pohupuje aj pri diaľničných tempách, no tam už chytá za slabší koniec, keďže odhlučnenie aerodynamického šumu okolo zrkadiel výraznejšie preniká do interiéru. V meste ide o ideálne auto, malé, mrštné a pohodlné.
Záver a cena
MG4 je podobné, no zároveň iné konkurencii. Technicky ide o veľmi dobre funkčný elektromobil na každý deň. Oproti konkurencii si inžinieri stavili na jednoduchosť a hravosť, čoho dôkazom nie je len jednoduchý infotainment, ale aj nízka pohotovostná hmotnosť, dobré rozloženie hmotnosti a hravé jazdné vlastnosti.
Počiatočná cenovka slabšej verzie Emotion začína na prijateľných 32 990 eur a nami testovaný kúsok stojí 37 490 eur. Očakávame, že najvyššia výbava, ktorá príde budúci rok zľahka prekročí 40 000 eur.
Technická špecifikácia
MG4 Electric | Cupra Born | Kia Niro EV | |
Kapacita batérie (kWh) | 64 | 62 | 64 |
Nabíjanie 0-80 % (min) | 26 | 35 | 43 |
Max. prijatelný výkon nabíjania (kW) | 140 | 120 | 80 |
Dojazd výrobca (km) | 450 | 421 | 460 |
Výkon motora (kW/k) | 150 / 204 | 170 / 230 | 150 / 204 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 250 | 310 | 255 |
Spotreba výrobca (WLTP) | 16 | 15,5 | 16,2 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 720 | 1 847 | 1 739 |
Objem batožinového priestoru (L) | 363 | 385 | 475 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 160 | 160 | 167 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 7,9 | 6,6 | 7,8 |
Cena verzie od (€) | 37 490 | 43 150 | 43 990 |
Foto: Samuel Zaťko