TEST: Mitsubishi ASX 1.6 HEV Instyle – Francúz prezlečený do kimona
Do rúk sa nám tentokrát dostalo Mitsubishi ASX s hybridným pohonom 1.6 HEV, ktoré nám už na prvý pohľad pripomína jeho francúzskeho bratranca. Poďme si teda priblížiť, či a v čom sa títo príbuzní líšia a aký dojem v nás zanechalo japonské prevedenie tohto obľúbeného malého mestského crossoveru triedy B-SUV.
Prezlečený Francúz
Aj napriek dlhodobému trendu zväčšovania vozidiel každou novou generáciou, nové Mitsubishi ASX (z angl. Active Sports X-over, pozn. red.) je so svojou dĺžkou 4 227 mm naopak o 138 milimetrov kratšie oproti svojej predošlej generácii. Veľmi pravdepodobne to môže súvisieť práve s tým, že ASX patrí do podvozkovej platformy „CMF-B“ automobilovej aliancie Renault-Nissan-Mitsubishi, a teda patronát nad dizajnom a montážou nesie Renault. ASX je preto takmer identické so svojím francúzskym bratrancom Renaultom Captur (výroba oboch modelov prebieha v španielskom meste Valladolid), a človek sa musí doslova snažiť, aby našiel nejaký rozdiel.
Na prednej maske je pre ASX špecifická iba mriežka chladiča s logom, ale nárazník, kapota a „šabľozubé“ svetlomety sú spoločné s Renaultom. Ak sa pozrieme dozadu, nárazník a kapota sú tiež spoločné a jediný rozdiel nájdeme v chýbajúcom kosodĺžnikovom logu Renault, ktoré je nahradené jednoduchým „noštekom“ s kamerou (v sérii). V rámci Mitsubishi je však chýbajúci emblém značky nahradený markantným chrómovým nápisom, čo si všímame aj u mnohých iných automobiliek.
Zaujímavosťou pre ASX aj Captur je možnosť prikúpiť si bočné nerezové nášľapy. Tie tomuto malému B-SUV naozaj veľmi pristanú a s nosnosťou 150 kg sa nejedná iba o dizajnový, ale aj o funkčný prvok. Celkovo dizajn ASX pôsobí veľmi príjemne a to práve vďaka kombinácii oblého aerodynamického tvaru karosérie spolu s ostrými a tenkými líniami svetlometov, a to všetko dozdobené chrómovými prvkami a 18-palcovými diskami z ľahkých zliatin. Strecha v čiernom farebnom prevedení navyše dodá vozidlu nádych čerstvosti a hravosti.
➡️ NEPREHLIADNITE: TEST: Renault Captur E-Tech full hybrid
Interiér s citeľným francúzskym vplyvom
Pri nasadnutí do ASX zďaleka nemáme pocit, akoby sme sedeli v japonskom aute a doslova jediné, čo nám to pripomína, je markantný emblém Mitsubishi na volante. Všetko ostatné, s výnimkou voliacej páky, je (ako inak) prevzaté z Renaultu. To však nijako nevadí, pretože to je spravené výborne.
Ako už bolo spomenuté v testoch Capturu a Arkany, oboch vo výbave E-Tech engineered, obrovské plus si zaslúži ostrý farebný displej prístrojového štítu. Prístrojová doska a dverové obklady sú plastové a kvalitne spracované, ale oproti Renaultu v plnej výbave mi na dverách chýbajú ozdobné lišty alebo prešívanie. Čo však nechýba je decentné ambientné osvetlenie s možnosťou individualizácie v ôsmich farbách, alebo priestorné odkladacie priehradky napríklad na veľkú 1,5-litrovú fľašu.
Čo do výbavy, ASX ponúka všetky potrebné asistenčné aj komfortné systémy ako napríklad adaptívny tempomat s núdzovou brzdou a detekciou chodcov (systém MI-PILOT), sledovanie mŕtveho uhla alebo udržiavanie v jazdnom pruhu. V nami testovanej najvyššej výbave Instyle sme sa tešili z poťahov sedadiel z pravej kože, elektricky nastaviteľného sedadla vodiča s bedrovou opierkou, elektrického panoramatického strešného okna a z prémiovej audiosústavy Bose s deviatimi reproduktormi vrátane subwooferu vyvedeného von z karosérie (technológia Fresh Air Subwoofer).
Okrem iného táto výbava obsahuje výborne fungujúce bezdrôtové nabíjanie mobilu a 9,3-palcový farebný dotykový displej s bezdrôtovým zrkadlením mobilu a 3D navigáciou. K úplnej dokonalosti chýba už len pripomienka nezabudnutia si mobilu v nabíjacej priehradke pri opúšťaní vozidla.
Ideálny pre mesto
ASX hybrid kompletne prebral hnacie ústrojenstvo z technológie Renault E-Tech engineered vyvíjanej spolu s inžiniermi z tímu F1. Jedná sa o benzínový štvorvalec objemu 1,6 litra s výkonom 69 kilowattov (94 koní) sprevodovaný 6-stupňovou „multimódovou“ prevodovkou. Konkrétne sa jedná o 4 prevodové stupne pre spaľovací motor a 2 pre elektromotor, ktorý má výkon 36 kW (49 k).
Pri plne nabitej trakčnej batérii technológie lítium-nikel-mangán-kobalt so 68 článkami a kapacitou 1,26 kWh umožní čisto elektrický dojazd okolo 4 km a do rýchlosti 50 km/h. Nakoľko batéria váži iba 37,5 kilogramu, nie je veľmi cítiť ani ako do hmotnosti, tak ani do úbytku batožinového priestoru. Ten predstavuje prijateľných 326 litrov (resp. 440 pri posunutí zadných sedadiel dopredu), a pri sklopení operadiel predstavuje výborných 1 149 litrov.
Samotný hnací agregát funguje, rovnako ako to je u Renaultov, na výbornú. Oproti Arkane však je cítiť, že s menšou karosériou trochu viac „šklbe“ a rovnako aj tu platí, že sa nejedná o športové parametre. Karosériu ASX dokáže tento full hybrid rozpohybovať z nuly na sto za 9,9 sekundy.
Pocity z jazdy
Mitsubishi ASX je kompaktné SUV navrhnuté najmä do mestskej premávky, čomu zodpovedá aj naladenie podvozku. Ten je komfortný a tichý, ale pri ostrejšej jazde poskytuje iba priemerný handling. Športovým ambíciám rovnako neprajú ani sedadlá, ktoré poskytujú iba malé bočné vedenie a svojím tvarom sú skôr vhodné na krátke cesty spojené s častým nastupovaním a vystupovaním. Celkovo však sedadlá spĺňajú presne to, čo sa od nich očakáva, a neunavia ani pri dlhšej trase.
Pochvalu pri jazde si zaslúži už spomínané odhlučnenie podvozku, a pri pohodovej jazde je aj motor veľmi tichý, dokonca mnohokrát úplne vypnutý (režim EV). ASX ponúka aj možnosť nastavenia troch rôznych jazdných režimov ECO, SPORT a plne prispôsobiteľný režim MY-SENSE, v podstate sa však jedná o tuhosť riadenia, odozvu na pedál akcelerátora a farbu podsvietenia.
Veľmi príjemná je tiež možnosť jazdy v režime B, kedy sa vozidlo po ubratí plynu okamžite prepne do režimu rekuperácie za pomoci 15-kilowattového (20 k) štartér-generátora HSG, a v praxi teda takmer nie je treba brzdiť brzdovým pedálom. Tým sa maximalizuje aj ekonomika aj ekologickosť jazdy.
➡️ NEPREHLIADNITE: TEST: Honda ZR-V e:HEV
Kúpiť, či nekúpiť?
Mitsubishi ASX spĺňa všetky predpoklady, ktoré sa od neho očakávajú. Poskytne komfortnú jazdu v mestskej prevádzke, a pri hybridnej motorizácii aj príjemnú spotrebu bez markantného ukrojenia priestoru, a to všetko v štýlovom a elegantnom dizajne zodpovedajúcom dobe. V našom teste sa spotreba vyšplhala na hodnotu 5,4 litra na sto kilometrov, čo je prihliadnuc na zväčša mestskú premávku striedajúcu sa so svižnou jazdou okreskami príjemný údaj. Verím, že pri dlhodobom užívaní by táto hodnota ešte väčšmi klesla napríklad na výrobcom udávanú hodnotu 4,8 l/100 km.
Zaujímavosťou v ponuke Mitsubishi je záruka 5 rokov/100 000 km na vozidlo a 8 rokov/160 000 km na zachovanie kapacity batérie, a to pri zachovaní pravidelného servisného intervalu 30 000 km/2 roky. Užitočnou môže byť aj celoeurópska asistenčná služba 24/7 v trvaní až 15 rokov.
Mitsubishi ASX však oproti modelu Captur žiaľ ťahá za kratší koniec, nakoľko pri porovnateľnej ponuke výbavy a záruky je Mitsubishi o niečo drahšie. Ak porovnáme cenu najlacnejšej full-hybridnej výbavy pri Renaulte a Mitsubishi, dostaneme sa na rozdiel 1 350 eur, čím si Renault zabezpečuje uprednostnenie predaja modelu Captur. Ten navyše ponúka vyšperkovanú, športovo ladenú výbavu E-Tech engineered, ale čo napríklad neponúka je plug-in hybridná verzia. Tá je pri ASX dostupná a to od 36 850 €.
Technické údaje a konkurencia
Mitsubishi ASX 1.6 HEV Instyle | TOYOTA C-HR 1.8 Hybrid (140 k) e-CVT Style | Nissan Juke 1.6 HEV (143 k) TEKNA | |
Motor/palivo | Atmosférický zážihový s nepriamym vstrekom, 16V, Atkinsonov cyklus, GPF |
Atmosférický zážihový s viacbodovým nepriamym vstrekom, 16V, Atkinsonov cyklus, dual VVT-i |
Atmosférický zážihový s nepriamym vstrekom, 16V, Atkinsonov cyklus, GPF |
Zdvihový objem (cm3)/počet valcov | 1 598/4 | 1 798/4 | 1 598/4 |
Výkon motora (kW/k) | SM: 69/94 pri 5 600 ot./min EM: 36/49 |
SM: 72/98 pri 5 200 ot./min EM: 70/95 |
SM: 69/94 pri 5 600 ot./min EM: 36/49 |
Max. krútiaci moment (Nm) | SM: 148 pri 1 800 – 3 600 ot./min EM: 205 pri 0 – 1 600 ot./min |
SM: 142 pri 3 600 ot./min EM: 185 |
SM: 148 pri 1 800 – 3 600 ot./min EM: 205 pri 0 – 1 600 ot./min |
Kombinovaná spotreba l/100 km (test/výrobca) | 5,4/4,7-4,8 (WLTP) | -/4,8-5,0 (WLTP) | -/5,0-5,2 (WLTP) |
Prevodovka | Multimódová automatická SM: 4 stupne, EM: 2 stupne |
e-CVT | Multimódová automatická SM: 4 stupne, EM: 2 stupne |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 440 | neudané | 1 325-1 366 |
Objem batožinového priestoru (l) | 326-440/1 149 | 374–388/? | 354/734 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 170 | 170 | 166 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 9,9 | 9,9 | 10,1 |
Cena verzie od/test (€) | 34 850/35 590 | 33 290/- | 30 090/- |