TEST: Mitsubishi ASX 1.3 7DCT – takmer nový
Máte pocit, že ste už Mitsubishi ASX niekde videli aj napriek tomu, že ide o úplné novú generáciu? Totižto model ASX stojí na podvozkovej platforme CMF-B, ktorú zdieľa s Nissanom Juke, Renaultom Arkana či Capturom. Avšak najviac sa podobá práve na Captur. Či?
Dizajn
Výrazná spolupráca s Renaultom je jasná na prvý pohľad. Za dizajnové odlišnosti môžeme považovať jedine logá, pretože všetko ostatné je na vlas rovnaké. Na druhú stranu, Mitsubishi urobilo veľmi dobrý krok vpred, lebo Captur je vo svojej triede veľmi zaujímavou alternatívou. Či už paletou motorov, dizajnom alebo celkovým spracovaním.
V prednej časti dominuje plne LED-ková technika s funkciou automatických diaľkových svetiel, ktorá funguje mimochodom veľmi dobre. Okamžite reaguje na protiidúce vozidlá a ani raz sa mi nestalo, že by mi protiidúce vozidlo prebliklo. Samotný dosvit svetiel bol donedávna jedným z tých lepších, no aktuálne konkurencia prichádza aj s funkciou vyrezávania.
Zadná časť kombinuje svetelný podpis v tvare písmena C, no aj napriek tomu, že Captur v tomto dizajne sa predáva už nejaký ten rok, dizajn je stále svieži a moderný. Určite ste si všimli aj nerezové nášľapy, ktoré sú v tomto prípade len dizajnovým doplnkom, no vyzerá s nimi veľmi dobre. Model ASX nie je tak vysoký, aby som ich reálne využíval, no takmer vždy som si o ne obtrel nohavice.
Interiér
Aj vďaka interiéru sa celkový dojem len zvyšuje. Množstvo odkladacích priestorov a je ergonomicky veľmi dobre vyriešený. Až 9,3-palcový displej infotainmentu vystúpený z palubnej dosky ponúka prehľadný systém a dostatočne rýchlu odozvu. Nesmiem vynechať ani bezdrôtový Apple CarPlay, počas ktorého len vyniká celkové grafické spracovania. Čo sa týka grafiky, tak plne digitálny prístrojový panel pred vodičom ponúka tak kvalitné a čisté zobrazenie, že aj niektorá prémia sa má čo učiť.
Čo sa týka sedadiel, najskôr mi prišli jednoduchšie. No po naozaj dlhom trávení času za volantom mi prídu príjemne tvarované, nie na športovú jazdu, ale skôr na každodenné používanie. Miesto v druhom rade sedadiel nie je nijako ohromujúce, no štvorčlenná posádka zvládne aj akékoľvek krátke trasy.
Pohon
Pod kapotou Mitsubishi ASX môže pracovať technika s akoukoľvek formou elektrifikácie okrem čisto elektrickej verzie. A teda základ tvorí čisto benzínový trojvalec s turbom o výkone 67 kW (91 koní), následne obľúbená 1.3-ka, doplnená o mild-hybridnú techniku a výkonom buď 140 alebo 158 koní. S narastajúcou cenou rastie aj sila elektrifikácie, to znamená že pod kapotou môže pracovať aj plnohodnotný samodobíjateľný hybrid s výkonom 143 koní, ktorý sme mimochodom testovali nedávno.
Vrcholom ponuky je plug-in hybridná verzia o výkone 159 koní a maximálnym dojazdom na čisto elektrickú energiu 48 kilometrov.
Náš testovací kúsok poháňala práve obľúbená 1.3 v silnejšej 158-koňovej verzii prostredníctvom 7-stupňovej automatickej prevodovky DCT. S novou generáciou modelu ASX stráca alternatívu pohonu oboch náprav, pretože po novom všetky motorizácie poháňajú výhradne prednú nápravu.
Jazda
Základom mild-hybridnej technológie je 12 V štartér-generátor a akumulátor s kapacitou 0,13 kWh. Jeho hlavnou funkciou je rekuperácia energie, zvyšovanie krútiaceho momentu pri zrýchľovaní a znižovanie spotreby. Dostatočných až 158 koní vedia ASX veľmi svižno rozhýbať.
Musím pochváliť spojenie motora a prevodovky. 7-stupňová DCT prevodovka radila veľmi lahodne a zbytočne nepodtáčala motor tak, ako to robí napr. prevodovka DSG. Pekne sa opierala o krútiaci moment 270 Nm, ktorý je k dispozícii už od 1 800 ot./min. Akonáhle som bol na plyne razantnejší, reakcie prevodovky boli mierne pomalšie, no svoju robotu robila sebaisto.
Celkovo je ASX veľmi príjemným hlavne s benzínovou 1.3-kou. Aj napriek dostatočnému výkonu od neho žiadne športové ambície neočakávajte. Podvozok je komunikatívny a ak naň ho moc tlačíte najmä ostrejšími prejazdmi zákrut, dá vám na zreteľ, kde sú jeho limity. Podvozok na 18-palcových diskoch kolies zvláda pocitovo pekne filtrovať nerovnosti, no s odhlučnením to bolo slabšie. Aj menšia nerovnosť sa preniesla do kabíny s typickou zvukovou kulisou.
Spotreba
Apetít benzínovej 1.3-ky ma veľmi potešil. Tu sa dostáva k slovu práve aj mild-hybridná technológia. Pri každom ubratí plynu sa motor vypínal a dokázal plachtiť až do zastavenia. Akonáhle som ťukol do brzdového pedálu pred križovatkou, motor sa naštartoval a systém zvyšoval brzdný účinok práve rekuperáciou, aby čo najmenej zapájal klasické brzdy.
Výrobca sľubuje kombinovanú spotrebu na úrovni 5,9 litra. Aby som bol čo najúprimnejší, kombinovane sa dá jazdiť aj za menej, čo ma veľmi prekvapilo. Na trase Považská Bystrica – Liptovský Mikuláš a naspäť, kde tretinu trasy predstavuje diaľnica, dve tretiny okresné cesty + 15-minútové štandardné piatkové zdržanie pod Strečnom a aj v Ružomberku s výslednou spotrebou rovných 5 litrov / 100 km.
Aby sme si to rozmenili na drobné, tak čisto mestskú spotrebu som dosiahol na úrovni 7,5 litra, diaľnica ľahko nad 6 litrov a na okreskách s vypínaním motora som pri ľahkej nohe zvládol pod 4,5 litra, pri bežnej jazde treba počítať 5 litrov. Celkový priemer počas celého týždňa bol 5,8 litra / 100 km.
Cena
Mitsubishi ASX štartuje na cenovke 20 300 eur s benzínovým trojvalcom a 6-stupňovým manuálom. Obľúbená 1.3-ka s manuálom štartuje na 22 300 eurách, s automatom na 24 900 eurách. Nami testovaný kúsok v tej najvybavenejšej verzii štartuje na 28 200 eur ak počítame cenové zvýhodnenie. Inak “v plnke“ prekročí 30 000 hranicu.
Technická špecifikácia
Mitsubishi ASX | Škoda Kamiq | Volkswagen T-Roc | |
Motor/palivo | 1.33 Tce / benzín | 1.5 TSI / benzín | 1.5 TSI / benzín |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1332 / 4 | 1498 / 4 | 1498 / 4 |
Výkon motora (kW/k) | 116 / 158 | 110 / 150 | 110 / 150 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 270 | 250 | 250 |
Prevodovka | Automatická 7-st. | Automatická 7-st. | Automatická 7-st. |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 5,8 / 5,9 | 5,7 – 6,1 | 6,1 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1373 | 1288 | 1389 |
Objem batožinového priestoru (L) | 422 | 400 | 445 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 204 | 213 | 207 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 8,5 | 8,3 | 8,3 |
Cena verzie od/testovaného modelu od(€) | 24 900 / 28 200 | 25 930 | 26 290 |
Foto: Filip Beňadik