TEST: Mitsubishi Space Star Sport – auto iba do mesta?
Malé autíčko do mesta, aj len takto by niekto opísal malé a pre niekoho nenápadné Mitsubishi Space Star, ktoré sme prednedávnom testovali. Náš konkrétny model však nenápadný určite nebol, zapríčinili to zaujímavé úpravy a vyzývavé lakovanie.
Pohľad zvonku
Pri prvom pohľade na Mitsubishi Space Star veľa z nás pravdepodobne napadne, že je malé, ale pritom pôsobí vcelku agresívne. Tento dojem spôsobuje najmä špeciálny body kit, ktorý má však skôr iba ulahodiť oku. Začnime spredu, predný nárazník autu dodáva športový nádych avšak nejde opomenúť to, že je až príliš nízko. Jeho boky sú totižto pri zákrutách vo vyšších, ale aj priemerných, rýchlostiach konfrontované priamo vozovkou. Nie je ťažké ich oškrieť a tým ich aj poškodiť. Kvôli tejto skutočnosti na nich boli viditeľné úpravy lepiacou páskou, ktorým by ste sa pravdepodobne nevyhli ani vy.
Prejdime dozadu. Nad zadným sklom nájdeme nenápadné zadné krídlo, ktoré spríjemňuje pohľad na Mitsubishi Space Star, zlepšuje plynulosť prechodu strechy a vôbec neobmedzuje výhľad pri parkovaní. Od zadného krídla sa presuňme k difúzoru, teda k jeho narážke, a falošným koncovkám výfuku. Táto časť auto bola, povedzme, až príliš „vyhrotená“ a v pohode by tu postačil iba zadný nárazník s jednou, maximálne dvojitou, ale pravou koncovkou výfuku.
A čo sa týka lakovania, pruhy zabodovali na plnej čiare, avšak hviezda na predných dverách celkový dojem trochu kazila. Čo však treba spomenúť sú elegantné červené detaily na prednej mriežke a prednom spojleri tiahnuce sa po bočnej lište až ponad falošný difúzor. Tieto detaily na Mitsubishi Space Star pekne zvýraznili obrysy a v kombinácií s červenými pruhmi dodali typickému výzoru Mitsubishi viac šmrncu.
Poďme dovnútra
Začnime volantom. Volant na sebe nemal umiestnených priveľa funkcií, okrem ovládania tempomatu, prijímania a odmietania hovorov a ovládania rádia bolo jeho úlohou iba nasmerovať auto tam kam vodič chce. Avšak túto skutočnosť oceňujem, počas jazdy som sa nehral s tlačidlami a ich jednoduchosť mi úplne stačila na príjemnú a nerušenú jazdu. Jediný problém volantu bol iba v jeho polohovateľnosti, aj keď išiel polohovať nahor a nadol tak k sebe alebo od seba by ste s ním nepohli. Na volante mi však chýbal gombík na prepínanie informácií na palubnom počítači, vždy keď som si chcel pozrieť stav kilometrov alebo priemernú spotrebu musel som sa natiahnuť až k budíkom a tlačidlom prepnúť na požadovanú informáciu.
Stredový panel v našom modeli, na ktorom prekvapivo nebol žiaden displej, bol jednoduchý a počas jazdy nebol problém s jeho ovládaním, aj vďaka jeho vysokému umiestneniu. Taktiež tu viete nájsť aj vyhrievanie sedačiek, ktoré ma v studené dni veľmi milo prekvapilo. Jediný nedostatok bol v tom, že ovládače vyhrievania boli umiestnené nepohodlne za radiacou pákou. Prejdime však k odkladacím priestorom. Vpredu sú za riadiacou pákou 2 miesta na poháre a za nimi, dokonca ešte za ovládačmi vyhrievania sedačiek a vypínača štart-stop systému, ešte jeden menší otvor, do ktorého sa však nevojde ani telefón.
➡️ NEPREHLIADNITE: Suzuki Swift Sport Hybrid – malý a vrtký
Ale nájdete tu ešte lakťovú opierku kam sa zmestia všetky veci, ktorým sa nepodarilo nájsť miesto v spomínaných priestoroch. Vzadu by ste ale odkladacie priestory hľadali márne. Vo dverách žiaden priestor nebol, nepočítajúc kľučku, a na predných sedačkách taktiež neboli žiadne vrecká. Avšak po dôkladnom skúmaní sa podarilo nájsť aspoň jedno miesto kam si človek môže vzadu odložiť svoje veci. Veko lakťovej opierky sa totižto dá preklopiť až dozadu a tým vznikne otvor aspoň pre jeden pohár. Interiér bol však príjemný, ale zasadený prevažne do tvrdého plastu, ktorý bol osviežený napodobneninami karbónu okolo výduchov klimatizácie a riadiacej páky.
Čo v sebe skrýva
Pod kapotou Mitsubishi Space Star nájdete 12-ventilový radový zážihový trojvalec, ktorého zdvihový objem je 1 193 cm3. Z tohto motora dostanete pri 6 000 otáčkach maximálny výkon 52 kW, čo predstavuje 71 koní. Náš model mal však 59 kW. Takýto výkon bohato stačí pre jazdy po meste alebo menšie trasy z obce do obce, avšak na diaľnicu a dlhšie cesty by som dal prednosť inému autu. Aj vďaka svojej váhe okolo 950 kg ním pri silnejšom vetri v rýchlosti 130 km/h poriadne mávalo. Avšak na okresných cestách a v meste bola táto váha výhodou, Mitsubishi Space Star tým získalo zábavnú svižnosť, ktorú doplňoval maximálny krútiaci moment 102 Nm pri 3 500 otáčkach.
Space Star môžete dostať s dvomi typmi prevodoviek, s manuálnou 5-stupňovou alebo automatickou CVT. Náš testovací model bol s manuálnou prevodovkou, na ktorú si človek dokáže rýchlo zvyknúť. Prevodové stupne boli veľmi dobre odstupňované a už pri prvej jazde nebol s rozhodovaním sa pri radení žiaden problém. Prejdime k spotrebe. Výrobca uvádza, že pri kombinovanej prevádzke by mala naša spotreba pri manuálnej prevodovke dosahovať 4,9 až 5,0 l/100 km a pri automate 5,3 až 5,5 l. Tento aspekt treba oceniť, na benzínové auto je spotreba vynikajúca. Palivová nádrž pojme 35 l paliva, keď si to prepočítame tak by sme na jedno natankovanie mali prejsť, čisto iba teoreticky, vzdialenosť až 700 kilometrov. Spotreba bola aj v skutočnosti taká, akú výrobca udáva, vôbec nebol problém dosiahnuť 5 l/100 km, niekedy aj menej ako 5 l.
Jazda
Jazda v Mitsubishi Space Star bola spočiatku nemastná-neslaná, avšak to iba kvôli faktu, že som išiel iba po meste a diaľnici, kde sa toho s autom nič moc nedeje. V meste vás bez problémov dostane z bodu A do bodu B. Nebudete mať problém s rozhodovaním aký rýchlostný stupeň zaradiť alebo sa kvôli malým rozmerom auta vtesnať do akejkoľvek medzierky. Pri našom modeli bol však problém s obrubníkmi, vďaka nízkemu prednému spojleru si bolo treba dávať pozor. Tlmiče sú nastavené skôr na pohodlnú a mäkšiu jazdu ako na pretekanie takže aj na nerovných cestách sa ide príjemne, jedine treba dávať pozor opäť na príliš nízky predný spojler, pri vyšších rýchlostiach sa môže v zákrutách šúchať o zem.
Zábava však príde, keď sa dostanete s Mitsubishi Space Star na cestu plnú zákrut. Pri týchto podmienkach znamená 52 kW, v našom prípade 59 kW, a nízka hmotnosť auta skvelú zábavu. V zákrutách Space Star pekne sedel a aj vďaka širším pneumatikám, ktoré mal obuté, bolo gripu vcelku dosť. Avšak aj v tomto prípade bolo treba myslieť na predný spojler. Mrštnosť Mitsubishi dokázala pobaviť aj v skutočnosti, že nie príliš tuhé ovládanie bolo prispôsobené primárne do mesta.
Denné využívanie
Mitsubishi Space Star je stvorené na denné využívanie skôr iba pre človeka, ktorý žije v meste alebo v satelitnej dedinke. Rozmermi, jazdnými vlastnosťami a výkonom je na takéto trasy ideálne. Zaviesť deti do školy alebo ísť na nákup nie je problém aj vďaka prekvapivo veľkému kufru s objemom až 235 l. Avšak ľudia so širšími ramenami alebo výškou cez 180 cm tu môžu prežívať menší diskomfort. Vpredu sa už dotýkate ramenami so svojim spolujazdcom a vzadu som priveľké pohodlie nemal ani ja, merajúci cirka 175 cm. Hlavou som sa už dotýkal strechy a na nohy tiež neostalo príliš veľa miesta, hlavne, keď som sa chcel usadiť trochu pohodlnejšie tak som už výrazne tlačil do sedadla vodiča, ktoré bolo prispôsobené mojej výške. 2 ľudia sa na zadné sedadlá zmestia bezproblémovo, ale 3 o niečo väčší ľudia by sa už priam mačkali.
Mitsubishi Space Star je koniec-koncov mestské auto, ale kopec zábavy si s ním užijete najmä v zákrutách. Space Star by som si však vedel skôr predstaviť ako prvé auto pre študenta. Je v ňom všetko čo má byť a jeho ovládanie je jednoduché, a samozrejme je malé a oškrieť ho dá určite viac zabrať. Taktiež k tomu napovedá aj cena, ktorá začína na 9 390 €, avšak môžete sa vyšplhať aj nad 15 000 €. A nakoniec vec, ktorá ma zaujala – Mitsubishi Space Star, ktoré sme testovali malo oproti ostatným moderným autám kľúč, ktorý sa nedal sklopiť a aj sme ním štartovali. Táto skutočnosť ma príjemne potešila a zaujímavý „vintage“ kľúč mi padol do oka.
Mitsubishi Space Star | Toyota Yaris | Škoda Fabia | |
Motor | 1.2 MIVEC | 1.5 l Dynamic Force 6 M/T | 1,0 MPI |
Zdvihový objem cm3 | 1 193 | 1 490 | 999 |
Výkon (kW/k) | 52/71 | 92/125 | 59/80 |
Max. krútiaci moment (Nm/min) | 102/3 500 | 153/4 800-5 000 | 93/3700 |
Max. rýchlosť (km/h) | 167 | 180 | 179 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 14,1 | 9,0 | 15,5 |
Hmotnosť (kg) | 950 | 1555 | 1 120 |
Prevodovka | 5-st. manuálna | 6-st. manuálna | 5-st. mechanická |
Kombinovaná spotreba | 5,0 | 5,3 – 5,6 | 5,0 – 5,5 |
Objem batožinového priestoru (l) | 235 | 286 | 380 |
Cena od (€) | 9 390 | 13 090 | 12 610 |