TEST: Nová Škoda Octavia Combi 4-tej generácie – pokračovanie bestselleru
Octavia drží svoje prvenstvo už dlhé roky, ako najpredávanejší model automobilky Škoda. Podľa rebríčka a štatistiky za rok 2019 bolo predaných 363 700 Octavii. Bude v roku 2020 aj naďalej bestsellerom nová Octavia 4-tej generácie? My sme si novinku vyskúšali a prinášame vám naše pocity.
Dizajn
Už žiadne predelené predné svetlá, ako v predchádzajúcej generácii. Škoda sa pri novej Octavii vrátila späť k jednotným svetlometom. K adaptívnym Bi-LED Matrix svetlometom mám ale dve výhrady. Síce svietili veľmi dobre, no automatické prepínanie diaľkových svetiel reagovalo miestami oneskorene. Stalo sa mi niekoľkokrát, že som oslepil protiidúce vozidlá. Taktiež pri jazde v hmle svetelné lúče pekne „orezávali“ objekty, ale chaotické automatické prepínanie diaľkových a stretávacích svetiel nebolo veľmi príjemné.
Naše testovacie vozidlo malo obuté 18“-palcové zliatinové disky Vega Aero, ktoré prispievajú aerodynamickým vlastnostiam.
Zadné Full LED svetlomety s dynamickými smerovkami v tvare C majú okrem dizajnového prvku funkciu zvyšovať dynamiku vozidla. Po estetickej stránke vnútro svetlometov dolaďujú kryštálové „lúče“.
Interiér
Interiér 4-tej generácie dostal nový rozmer, preto si ho rozoberieme trocha podrobnejšie. Poďme ale pekne poporiadku. Aj pri dlhšom šoférovaní som sa cítil pohodlne v látkových sedadlách. Obe predné sedadlá boli vyhrievané, no sedadlo šoféra bolo navyše elektricky nastaviteľné s pamäťovou funkciou.
Na zadných sedadlách si pasažieri užijú dostatok miesta ako na nohy, tak i na hlavu. Naša Octavia disponovala jednou vychytávkou zadných sedadiel tzv. Spací paket. Bočné strany opierky hlavy sa dajú vyklopiť a to zvyšuje komfort cestujúceho, keď si chce počas jazdy zdriemnuť.
Novinkou je dvojramenný multifunkčný a vyhrievaný volant. Zo začiatku mi tretie rameno chýbalo, ale dá sa na to rýchlo zyknúť. Za príplatok si môžete zabezpečiť aj trojramenný volant.
Pomocou otočného ovládača na volante si dokážete zobraziť na digitálnom displeji údaje palubného počítača, alebo mnoho ďalších informácii, ako napr. navigáciu, spotrebu, teplotu chladiacej kvapaliny… Virtual kokpit obsahuje 4 režimy zobrazenia.
Otočný vypínač svetiel je minulosťou. Pamätáte si na tlačidlové zapínanie svetiel napr. v modely Felicia? Presne takýmto tlačidlovým spôsobom je vybavená nová Octavia. Palubná doska bola očalúnená látkou s prešívaním a obložená dekoračnými lištami s ambientným podsvietením.
Napravo od šoféra veľkú radiacu páku nahradila páka s minimalistickým dizajnom. Technológia nazývaná Shift By Wire je osadená prvýkrát v automobilke Škoda. Pri tomto spôsobe už nemôžete posunúť radiacu páku do manuálneho režimu. Nemajte obavy, stále je tu možnosť podvolantového „manuálneho“ radenia. Vďaka menšej radiacej páke vznikol lepší prístup do úložného priestoru pod stredovým panelom v ktorom sú umiestnené 2 usb porty typu C.
Ani v stredovom paneli nenájdete žiadne otočné gombíky. V strede palubovky je umiestnený 10“-palcový multimediálny systém Columbus s dotykovým displejom, ktorý môžeme ovládať aj gestami. Chválim grafické spracovanie a rýchlosť reagovania na dotyk. Multimediálnu jednotku dokážete spárovať s telefónom aj bezdrôtovo cez Bluetooth. Samozrejmosťou bol Android Auto a tiež aj Apple Car Play, ktorý fungoval bezchybne. Z môjho pohľadu ale odbúrava pozornosť počas šoférovania. Odporúčam najprv spoznať celý systém pri vypnutom vozidle, lebo infotainment ponúka mnoho systémových nastavení, ktoré určite nenájdete na prvýkrát počas jazdy.
Pod ním je malá plocha s dotykovým ovládačom hlasitosti. Je to síce funkčný dizajnový prvok, ale vedel by som si na tomto mieste predstaviť niečo užitočnejšie, ako napríklad reguláciu intenzity fúkania. Pod infotainmentom sa nachádza rad tlačidlových „voličov“ Set, Assist, Clima…
Objem batožinového priestoru 640 litrov zaostáva len o 20 litrov oproti modelu Škoda Superb combi. So sklopenými sedadlami objem narastie na 1700 litrov. Stredová opierka v zadnom sedadle sa dá premeniť na stredový tunel, aby ste so sebou mohli prepraviť napríklad lyže.
Technológie
Vo výbave Style naša Octavia ponúkala mnoho užitočných technológií, napríklad Kessy Full (systém bezkľúčového odomykania, zamykania, štartovania), parkovacie senzory vpredu a vzadu, parkovacia kamera, svetelný a dažďový senzor, Coming/Leaving Home… Súčasťou boli asistenty v podaní: Side assist a adaptívny tempomat – zas a znova potvrdili svoju bezchybnú funkčnosť. Lane assist príjemne prekvapil s decentným vrátením vozidla do stredu jazdného pruhu, bez prudkého trhnutia.
Front assist bol miestami zmätený. Pri rýchlejšom priblížení k vozidlu predo mnou asistent nereagoval. No opakom bolo, keď som sa pomaly približoval k vozidlu predo mnou, ktoré odbáčalo na vedľajšiu cestu. Vtedy sa mi na displeji zobrazilo veľké červené upozornenie. Je to také nemilé „prekvapenie“, lebo ihneď to upúta vašu pozornosť a nepozeráte na cestu pred seba. A ešte jedna vec, pri jazde na neosvetlenom horskom prechode mi systém vypísal na virtuálnom kokpite hlášku v zmysle „Systém front assist bol deaktivovaný kvôli nedostatku svetla“. Tým pádom nereagoval ani adaptívny tempomat, lebo nemal ako zaznamenať vzdialenosť idúceho auta predo mnou.
Jazda
Zbaliť kufre, posadiť sa za volant a vyraziť na rodinnú dovolenku. Aj takýmito slovami môžeme opísať, že nová Škoda Octavia Combi bude dobrým spoločníkom na cestách. My sme sa síce na dovolenku nevydali, ale jazdu sme si poriadne vychutnali. Pod kapotou testovaného modelu bol umiestnený výkonnejší 2.0 litrový preplňovaný naftový agregát s výkonom 110kW (150koní) a maximálnym krútiacim momentom 360 Nm. Pri rozjazde z križovatky na mokrej ceste Octavia citlivo reagovala na plynový pedál. Stačilo ho prišliapnuť len na polovicu a predný náhon sa začal driapať vpred.
O plynulé radenie sa starala automatická 7-stupňová prevodovka DSG. V „klasickom“ režime D motor pracoval v nízkych otáčkach a vtedy som viac-menej radšej využíval manuálne radenie pádlami pod volantom. Pri zvolenom režime D sa na digitálnom displeji nezobrazoval zaradený prevodový stupeň a to mne celkom chýbalo. Zmena však nastala pri režime Šport. Pri zošliapnutí pedálu auto okamžite reagovalo. Nebolo potrebné manuálne zasahovať do radenia a na displeji sa zobrazoval zaradený prevodový stupeň.
Čo sa týka spotreby za normálnych okolností dokážete jazdiť za 5,3 l/100 km. Keďže sme skúšali dynamiku a jazdné vlastnosti vyšplhali sme sa aj na 6,5 l/100 km. Dlhodobá spotreba sa pohybovala na úrovni 5,8 l/100 km.
Musím povedať že na 18“-palcových kolesách bola jazda veľmi komfortná a mäkká. Reakcia na volant takmer okamžitá a pri prejazde zákrutami vozidlo držalo stopu. Pod stlačeným plynovým pedálom dokážete prejsť zákrutou bez pocitu nadskakovania. Pri vyššej rýchlosti cca 130 km/h bol trocha rušivým elementom hluk v kabíne, ktorý vychádzal od kolies. Ak tomu priam nevenujete pozornosť, dá sa to jednoducho prepočuť.
Záver
Škoda Octavia je veľmi obľúbeným modelom širokej verejnosti už desiatky rokov. Myslím, že aj pri tomto modeli bude táto „tradícia“ pokračovať. Veď prečo aj by nie, keď dizajnovo a technologicky napreduje a za svoje peniaze dostanete dokonalé pohodlie a veľký priestor. Síce sa nájdu nejaké „muchy“ ktoré treba ešte zdokonaliť, ale tak to býva pri každom aute. Novú Octaviu si jednoducho musíte vyskúšať, aby ste jej prišli na koreň. Vozidlo nájdete v spoločnosti Autonova Poprad, kde sa môžete objednať na testovaciu jazdu. Mimochodom cena nášho testovacieho modelu aj s príplatkovou výbavou tesne presahovala hranicu 33 000 €.
Technická špecifikácia
Motor/palivo | 2,0 TDI /nafta |
---|---|
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1 968/4 |
Výkon motora (kW/k) | 110/150 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 340 |
Prevodovka | Automatická DSG 7 st. |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 5,4/5,8 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 990 |
Objem batožinového priestoru (L) | 640 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 222 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 8,8 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 18 750/33 000 |
Text a foto: Matúš Krempaský