TEST: Opel Astra 1.4 CVT Turbo – spoločník na každý deň
Na test novej Astry som bol popravde veľmi zvedavý. Spôsobila to najmä kombinácia trojvalcového motoru s CVT prevodovkou. Pre niekoho možno neprijateľné kombo, no poďme sa pozrieť na to, ako funguje takáto kombinácia v praxi.
Dizajn
Astra vsadila na nestarnúci dizajn, ktorý bude vyzerať rovnako dobre aj o pár rokov. Čo však vaše oko upúta ako prvé sú špecifické predné LED svetlomety s funkciou vyrezávania, ktorá mierne zaostáva svojou rýchlosťou za konkurenciou. Z času na čas sa stalo, že na mňa bliklo protiidúce auto.
Pohľad zboku odhalí čierne, 17-palcové disky kolies, ktoré do dizajnu Astry pasujú ako uliate a dodávajú jej športovejší look. V zadnej časti nájdeme taktiež LED technológiu svetiel. Čo tu však nenájdeme sú koncovky výfukového systému, čo je podľa môjho názoru určite lepšia voľba ako nejaká napodobnenina pripomínajúca výfuk.
Pohon
Najväčšou novinkou pod kapotou Astry sú ponúkané agregáty. Pohľad do konfigurátoru odhalí skutočnosť, že Astru si objednáte už len s 3-valcom. Nájdeme tam benzínovú 1.2-ku a nami testovanú 1.4-ku. Prípadne ak hľadáte diesel tak Opel má v ponuke naftovú, taktiež trojvalcovú 1.5-ku.
Nami testovaná verzia mala pod kapotou ako som spomínal vyššie benzínovú 1.4-ku dopovanú turbom. Táto kombinácia produkovala 145 konských síl a 236 Nm krútiaceho momentu. Poháňaná je výhradne predná náprava a to prostredníctvom CVT prevodovky so siedmymi virtuálnymi stupňami.
Jazda
Jazda je to, na čo som bol zvedavý najviac. Po predošlej skúsenosti s trojvalcovými motormi som predpokladal, že dynamika bude na slušnej úrovni, čo sa aj naplnilo. Krútiaci moment 236 Nm je dostupný už od cca 1500 otáčok za minútu takže ,,rozhýbať” Astru nie je žiadnym problémom. V reči čísel zaberie akcelerácia z pokoja na 100 km/h 9.9 sekundy.
Pri pokojnej jazde mestom si prítomnosť CVT prevodovky ani len nevšimnete. Interiér je dobre odhlučnený od motorového priestoru, ale aj od podvozku, ktorý je príjemne tuhý, dokáže hltať všetky nerovnosti a neprenáša pri tom žiadne rázy do interiéru. Prítomnosť CVT prevodovky odhalíte až pri výraznejšom stlačení plynového pedálu, kedy sa motor dostane do vyšších otáčok a nedochádza ku klasickej zmene prevodového stupňa, ako sme zvyknutý napríklad z prevodovky DSG. Musím povedať, že ma prevodovka v Astre doslova prekvapila pretože počas jazdy som vôbec nemal pocit, že by zabíjala potenciál motoru alebo dynamiku. V tomto prípade by som sa tohto typu prevodovky absolútne neobával.
Čo sa mi pri jazde páčilo a čo nie
+ tuhšie ladený podvozok
+ odhlučnenie interiéru
+ presné riadenie
+ kombinovaná spotreba 6.8 litra na 100 km
– pomalšie reakcie svetiel s funkciou vyrezávania
– mierne vibrácie na voľnobehu, ale tento problém má väčšina 3-valcov
Interiér
Interiér pôsobí veľmi uhladene a všetky ovládacie prvky nájdete presne tam, kde by ste ich čakali. Vec, ktorú musím určite pochváliť sú pohodlné sedadlá v kombinácií alcantara/koža. Ponúkajú aj nastaviteľnú dĺžku sedáku, čo je určite plusom.
Pred vodičom sa nachádza prístrojový panel kombinujúci displeje s analógovými ukazovateľmi otáčok, paliva a teploty motora. Bočné displeje sa dali konfigurovať a tak zobrazovať dojazd, spotrebu, teplotu oleja alebo napríklad aj napätie batérie.
Záver
Obzeráte sa po rodinnom aute s podareným dizajnom, novými technológiami, dobrou spotrebou a prijateľnou cenou? Určite by ste Astru mali zvážiť a ak sa obávate CVT prevodovky, vyskúšajte Astru na vlastnej koži a zistíte, že sa nie je čoho obávať.
Základná cena testovanej verzie bez príplatkov je 21 040€.
Foto: Samuel Zaťko