TEST: Opel Astra GSe – zákruty jej chutia!
Automobilku Opel už v dávnych časoch minulých spájali športové emócie. Veď predsa, ak si spomeniete na obľúbené modely s označením OPC, či už Astra alebo Insignia, patrili k významným vrcholným verziám. Po generačnej obmene sa na povrch dostáva označenie GSI, teda plnotučný benzínový dvojliter s pohonom oboch náprav vo vlajkovej lodi, modeli Insignia. Tvrdé emisné limity zatlačili automobilku do kúta, a preto v súčasnosti spoznávame označenie GSe.
GSe
Označenie Grand Sport electric nepredstavuje čistokrvné rýdzo športové vozidlá. Skôr ide o tie najvrcholnejšie verzie, ktoré sú príjemné na každodenné používanie a zároveň vám ponúknu istú dávku emócii pri využívaní ich skvelého potenciálu.
Aktuálne sa označením GSe pýšia dva modely – Grandland a Astra. Grandland ako zástupca SUV modelov stavil na pohon oboch náprav a výkon 300 koní. Astru nie je možné doplniť o pohon zadnej nápravy, preto má k dispozícii 225 konských síl a pohon prednej nápravy. Čo teda znamená písmeno „e“ v označení GSe? Obom modelom vo svojom najvýkonnejšom prevedení dopomáha elektromotor s akumulátorom, ktorý je možné nabíjať.
Dizajn
Povedzme si úprimne, po dizajnovej stránke vyzerá naozaj skvelo. Dizajnéri trafili klinec po hlavičke, pretože karoséria kombinuje decentné prvky a ostrejšie línie. Prednú masku opticky rozširujú čierno lakované časti a po krajoch zdobia plne LED-kové svetlomety s matrixovou funkciou, ktoré mimochodom fungujú veľmi príkladne a určite by som si za ne priplatil.
Z bočného profilu viac než len vyniknú 18-palcové disky kolies v dvojfarebnom lakovaní. Zadná časť s ostrými hranami necháva vyniknúť celkový dizajn a zároveň úzke plne LED-kové zadné svetlomety. V bielej metalickej farbe s čiernymi doplnkami vyzerá bravúrne. Na druhú stranu, takto kombinovaný dizajn s čiernymi doplnkami bude vyzerať dobre v akomkoľvek farebnom odtieni.
➡️ NEPREHLIADNITE: Nové Porsche Cayenne GTS s 8-valcom biturbo
Interiér
Na palubnej doske nájdeme dva 10-palcové displeje. Digitálny prístrojový panel pred vodičom je prehľadný, no nedá sa konfigurovať v takom rozsahu, ako v prípade modelov koncernu VW Group. Na druhú stranu, ponúka všetky potrebné údaje a zobrazuje ich v kvalitnom grafickom vyhotovení. Určite musím pochváliť aj Head-up displej, najmä jeho nastavovanie. Nemusíte prehľadávať ani jeden displej. Nakalibrovať si ho môžete veľmi jednoducho prostredníctvom ovládača spätných zrkadiel. Rýchle, jednoduché, prehľadné. Veľký palec hore.
Displej infotainmentu je taktiež veľmi dobre spracovaný, má dostatočne rýchlu odozvu a taktiež aj intuitívne ovládanie. Aj keď s bratským modelom – Peugeotom 308, zdieľa okrem technického základu aj množstvo prvkov v interiéri, panel klimatizácie ostáva hardvérový. Pod displejom infotainmentu sú stále klasické ovládače, či už pre nastavovanie klimatizácie alebo samotné predvoľby systému, čoho dôkazom je aj to, že aj moderné vymoženosti môžu fungovať lepšie po starom.
Top sedadlá
K sedadlám by som sa mal zvlášť povenovať v samostatnom odseku. Nie len že vyzerajú dobre, oni dobré aj sú. Vyzerajú ako škrupiny, no sú ideálnym kompromisom. Majú dostatočné bočné vedenie v sedacej a aj chrbtovej časti, sú plne elektrické s pamäťou a vyhrievaním. Počas celého týždňa som nemal problém v nich absolvovať akúkoľvek dlhú trasu, pretože ergonomicky sú skvelo tvarované a zároveň pohodlné.
Ak by som chcel byť kritický, tak najslabšou stránkou interiéru je rozhodne množstvo použitia čierneho klavírneho laku. Hlavne počas slnečných dní sú na ňom vidieť všetky odtlačky prstov a taktiež aj prachové nečistoty. Inak mu nemám čo vyčítať.
Pohon
Pod kapotou sa ukrýva koncernová pýcha. Obľúbený benzínový štvorvalec s objemom 1.6 litra dosahuje výkon 133 kW (180 koní) s krútiacim momentom 250 Nm. Samo o sebe ide o príjemné hodnoty, ale keďže ide o plug-in hybridnú vrcholnú verziu GSe, nesmiem vynechať aj elektrifikáciu. Na prednej náprave dopomáha spaľovaciemu motoru elektromotor o výkon 81 kW (110 koní). Ich kombinovaný výkon dosahuje 165 kW (225 koní) a úctyhodných 360 Nm krútiaceho momentu. Elektromotor vie samostatne čerpať elektrickú energiu z 12,4 kWh akumulátora s papierovým dojazdom 63 km.
Na 100 km/h zrýchľuje za 7,5 sekundy a maximálna rýchlosť dosahuje 235 km/h.
Dojazd a nabíjanie
Keďže ide o obľúbený plug-in hybrid v rámci koncernu PSA, dočinenia s ním sme už mali viackrát. Či už v Peugeote 308 alebo Citroene C5X. Počas testovaného týždňa sa na jeden deň vonkajšia teplota ustálila pri 20 stupňoch Celsia. Pri tomto počasí som na čisto elektrický režim jazdy prešiel 55 kilometrov. V ďalších dňoch naopak teplota klesla ľahko nad bod mrazu. V tom prípade bola väčšia záťaž na akumulátor kvôli kúreniu a maximálny dojazd klesol na 40 kilometrov. Aj v prípade bratských modelov koncernu sú dojazdy veľmi podobné. Celkovo je však 40 kilometrov dostačujúcich pre každodenné mestské trasy.
K dispozícii je iba jednosmerné AC nabíjanie. V reálnom prostredí si Astra na 22 kW nabíjačke potiahla výkon 7,4 kW, čo v praxi znamená čas do plného nabitia 2 hodiny, respektíve podľa palubného počítača dobitých 26 km/h.
Naladenie podvozka je jedna báseň
Konečne sa dostávame k tomu najdôležitejšiemu. A to je jazda. Naladenie podvozka je jedna báseň. Nerobí mu žiaden problém jazda po rozbitých cestách, aj na 18-palcových diskoch kolies si s nerovnosťami hravo poradí. V tomto prípade je komfort jazdy veľmi podobný s bratskou 308-čkou. V čom má však Astra GSe mierne navrch sú okresné cesty. Podvozok je nesmierne rýchly. Minimalizuje náklony karosérie, zároveň je dostatočne tuhý a stabilný. Jedinou slabinou bolo práve letné obutie Michelin Primacy 4, ktoré zrovna nereprezentuje športové jazdné vlastnosti.
Aj napriek tomu Astra príkladne poslúcha volant a s ochotou zatáča. Najviac ma bavila jazda po okreskách, kedy si užívate predvídavý podvozok, ktorý vám dá včas vedieť, kde sa nachádza limit pneumatík. Významný podiel na tom majú tlmiče Koni FSD. Tie nereagujú na zmenu jazdného režimu, ale sa inteligentne prispôsobujú povrchu cesty. Výsledok je naozaj skvelý, pretože na dobrom asfalte vynikne tuhosť podvozka a na rozbitých cestách ich možnosť adaptovať sa a príkladne filtrovať nerovnosti.
Motor a spotreba
Okrem podvozka k jedným z najsilnejších stránok patrí aj odhlučnenie. Odhlučnenie podvozka ale hlavne motora je na vysokej úrovni. V hybridnom režime som viackrát ani nepostrehol, kedy sa spustil spaľovací motor. Skrátka som ho nepočul. Pri vyšších rýchlostiach plnia dôležitú úlohu dvojité predné sklá a prispievajú k tichosti na palube.
Výkon 225 koní je dostačujúcich. Automatická 8-stupňová prevodovka si s motorom rozumie, radí lahodne a pri ideálnych otáčkach motora tak, aby ho nepodtáčala. Motoricky je cítiť dostatočnú výkonovú rezervu. Pri diaľničných tempách prevodovka zbytočne nepodradí, ale využije výkon elektromotora, s ktorým pekne naberá tempo. Ak si však chcete pojazdiť, s rastúcimi otáčkami rastie aj chuť ísť vpred.
Apetít benzínovej 1.6-tky je adekvátny k výkonový parametrom. S vybitým akumulátorom sem tam zapája aj elektromotor a využíva čisto elektrický režim jazdy, no nie v takom množstvo, ako pri hybridných vozidlách. Počas jázd s vybitým akumulátorom som dosahoval kombinované spotreby okolo 7 l / 100 km. V meste som dosiahol 7,5 l / 100 km a na okresných cestách atakuje 5-litrovú hranicu. Diaľničnú 130 km/h točí na 8. prevodovom stupni pri 2400 ot./min. so spotrebou 7 litrov.
Záver
Čo by som vypichol? Jednoznačne bravúrny podvozok, ktorý sa nezľakne rozbitej cesty a zároveň vám vyčarí úsmev na tvári pri svižnej jazde. Taktiež prémiové odhlučnenie interiéru v každom ohľade a dizajnovú príťažlivosť. Skrátka Astra GSe je skvelá v každom ohľade.
Technické údaje a konkurencia
Opel Astra GSe | Cupra Leon | VW Golf eHybrid | |
Motor/palivo | 1.6 / benzín + elektro | 1.4 / benzín + elektro | 1.5 / benzín + elektro |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1598/4 | 1 395 /4 | 1 498 /4 |
Systémový výkon (kW/k) | 165 / 225 | 150 / 204 | 150 / 204 |
Kapacita akumulátora (kWh) | 12,4 | 12,8 | 19,7 |
Nabíjanie (kW) | 7,4 | 3,6 | 50 |
Elektrický dojazd (km) | 63 | 62 | 100 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1703 | 1648 | 1700 |
Objem batožinového priestoru (L) | 352 | 270 | 273 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 235 | 220 | 220 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 7,5 | 7,5 | 7,4 |
Cena verzie od (€) | 40 190 | 39 130 | 42 590 |