TEST: Peugeot 308 GTi
Ak mám zavrieť oči a predstaviť si športové auto, Peugeot by bolo popravde asi to posledné čo by mi napadlo. Avšak po hype okolo i30 N (pre test i30 N Performance klikni sem) som si povedal, že by bolo dobré skúsiť konkurenciu. Obidve autá majú identickú cenu a to 30.000 Euro.
Po troche študovania zisťujem, že 308 GTi ponúka mechanický samosvorný diferenciál Torsen, ktorý obmedzuje preklz odľahčeného kolesa. Hneď po prvých zákrutách pod plynom a pri prejazde na hrane cítiť rozdiel oproti elektrickému samosvornému diferenciálu v i30 N.
308 GTi má športovo vyladený podvozok a športové tlmiče. Na hrane sa správa neutrálne a pri prudkom odobratí plynu dokonca začne aj pretáčať. ESP sa dá kompletne vypnúť čomu sa poteší veľa jazdcov.
Jeden z najväčších highlightov sú brzdy. Brzdy a 380 mm kotúče nie sú len estetickým prvkom, ale sú hlavne veľmi účinné. Brzdové doštičky sa vyslovene hryzú do kotúčov.
Jedinečný je aj 1.6 l štvorvalec z ktorého Peugeot vytiahol až 199 kW (270 koní) a 330 Nm. Otázku, koľko takýto motor vydrží, si kladú myslím všetci. Peugeot reaguje a ubezpečuje zákazníkov, že potencionálne náchylné komponenty sú robustnejšie.
Z 0 na 100 km/h vystrelí za rovných 6 sekúnd a maximálna rýchlosť je obmedzená na 250 km/h. Kombinovaná spotreba je 8,3 litra.
Čo sa týka dizajnu musím povedať, že 100 ludí má 100 chutí. Najviac sa mi páči zadok vozidla s mohutnými výfukmi a taktiež pohľad z boku, odkiaľ vyčnievajú krásne 19 palcové disky s veľkými kotúčmi. Aj napriek veľkosti výfukov zvukový prejav z výfukov je veľmi tichý. Zanôti iba pri dosiahnutí obmedzovača. Dvojfarebné lakovanie je hodné spomenutia a pritiahne pohľad nie jedného človeka.
Interiér je pomerne strohý a tak ťa neruší kopec tlačidiel a môžeš sa koncetrovať na jazdu. Veď dôležité je hlavne tlačidlo SPORT a tlačidlo stabilizácie. Ručička otáčkomera stúpa opačne, čo sa nemusí väčšine ľuďom páčiť. Sedadlá sa vydarili a v ostrých zákrutách ťa podržia.
Osobné hodnotenie:
Aj napriek funkčnému mechanickému samosvornému diferenciálu a perfektným brzdám v 308 GTi by som sa rozhodol pre i30 N Performance. i30 N jazdí veľmi dobre a navyše si môžeš vychutnávať krásny zvuk z výfukov, ktorý v 308 GTi chýba. Avšak hľadáš výkonný hothatch so super vyladeným podvozkom, výbornými brzdami, mechanickým samosvorom a nezakladáš si na vulgárnom zvuku z výfukov tak tento Peugeot je pre teba správnou voľbou.