TEST: Peugeot 308 Hybrid – plug-in hybrid s výkonom 225 koní
Auto roka 2022 na Slovensku je ocenenie, ktoré si zaslúžil najnovší Peugeot 308. Nám sa dostal do rúk v tej najvýkonnejšej verzii, ktorá ponúka 225 konských síl a nabíjateľnú batériu.
Dizajn
To, že 308-čka je neprehliadnuteľná je zrejmé a jasné každému, kto ju už v premávke stretol. V rámci konkurencie originálny dizajn, do ktorého sú zapracované ostré línie dizajnového jazyka Peugeot. Už známo tvarované predné svetlomety ponúkajú aj Matrix funkciu, čo nesmierne ocenia hlavne noční šoféri. Nami testovaný kúsok obliekal modrú metalízu Vertigo, ktorá s čiernymi doplnkami a 18-palcovými diskami kolies pekne vynikne a zvýrazní ostré črty. Opticky pôsobí Peugeot 308 veľmi nízko, čím navodzuje dynamický charakter. Osobne som mal z dizajnovej stránky veľmi presvedčivý pocit, najmä vďaka nezameniteľným tvarom, ktorými sa výrazne odlišuje od konzervatívnej konkurencie.
Interiér
Miesto vodiča spríjemňuje skvelo tvarované sedadlo, ktoré je elektricky ovládané, masážne a aj vyhrievané. Po zasadnutí do interiéru vás privíta ponad volant 3D digitálny panel s prepracovanejším zobrazením. Volant je už stará známa klasika, konkrétne v prípade 308-čky som však nenašiel dokonalý posed za volantom. V každom prípade mi volant svojim vencom pretínal spodnú časť displeja. Keďže som mal volant v najnižšej polohe, jediným riešením bolo zdvihnutie sedadla, čo mi pokazilo dobrý posed za volantom. Na tento problém som narazil len v mojom prípade. Každému to môže inak vyhovovať, práve preto si to treba na vlastnú kožu vyskúšať.
➡️ NEPREHLIADNITE: Test Mercedes-Benz S580 e – luxusná limuzína za vyše 170 000 € s 510 koňmi a 100 km elektrickým dojazdom
Spracovanie považujem za brilantne zvládnuté, celá palubná doska je obalená mäkčenými plastami a výplne dverí sú taktiež veľmi dobre spracované. Po novom zmizla už aj páka prevodovky. Nahradil ju volič shift by wire, čím ušetrili miesto v stredovom paneli a zároveň uhladili jeho dizajn.
Infotainment
Vo vnútri 308-čky francúzski inžinieri nesmierne zapracovali, doslova akoby poslúchli kritiku z pohľadu novinárov. Tým konkrétne myslím displej infotainmentu. Totižto po novom sa v strede nachádza dvojdielny displej infotainmentu, ktorý vo svojej spodnej časti obsahuje individuálne navolené widgety, respektíve skratky do rýchleho menu. Ani táto možnosť však nenahradila fyzické ovládače predvolieb infotainmentu, či už nastavenia vozidla, klimatizácia alebo navigácia, ktoré sa nachádzajú pod displejom.
Čo sa mi najviac páči je práve samotný displej infotainmentu. Medzigeneračne je softvér niekoľkonásobne rýchlejší a graficky ďaleko lepšie spracovaný. Dokonca využíva aj celú šírku obrazovky (predchádzajúca verzia obsahovala na oboch krajoch displeja nemenný panel klimatizácie), čo ma nesmierne potešilo. Hlavne bezdrôtový CarPlay natiahnutý až do krajov obrazovky.
Pohon
Pod kapotou sa ukrýva turbom dopovaná benzínová 1,6-tka, ktorá je naladená 132 kW (180 koní). Dopomáha jej elektromotor s výkonom 81 kW (110 koní). Ich kombinovaný výkon je na úrovni 225 koní, čomu prináleží zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 7,5 sekundy. Nabíjateľná batéria síce zvyšuje hmotnosť, no s využiteľnou kapacitou 9,9 kWh vie ponúknuť určitú porciu elektrického dojazdu.
Jazda
Už po pár kilometroch mi bolo jasné, že komfort je na vysokej úrovni. Či už odhlučnenie od motora alebo dvojité sklá zabezpečili tichú jazdu. Prekvapilo ma aj naladenie podvozka, ktorému sa poddajú aj 18-palcové disky kolies s nižším profilom pneumatiky. Jazda je mäkká a lahodná. Pri svižnejších prejazdoch zákrut sa len mierne nakloní, no suverénne podrží stopu. Na nedostatok výkonu sa sťažovať nebudete, pri plnej akcelerácii ponúkne okamžitý výkon elektromotor, ku ktorému sa po krátkej turbodiere pripojí spaľovací motor a s 225 konskými silami svižne napreduje vpred.
Spotreba
Zaujímalo ma, ako bude Peugeot 308 pracovať s energiou pri vybitom akumulátore. V meste som sa pohyboval v rozmedzí 6,5 – 7 l / 100 km, v dopravnej špičke v centre Bratislavy za 7,5 litra. Ak však opustím mesto, tak na okresných cestách nie je problém atakovať 5-litrovú hranicu. V mojom prípade to bolo v rozmedzí 5,2 – 5,7 litra. Pri 130 km/h točí motor na 8. prevodovom stupni 2400 ot/min. so spotrebou 7 litrov.
Dojazd a nabíjanie
Akonáhle siahnete po nabíjacích kábloch, spotreba výrazne klesne. Plne nabitý akumulátor by mal ponúknuť dojazd 60 kilometrov. Keďže počas nášho testu sa teplota pohybovala okolo nuly, kapacita batérie mi vystačila na 35 kilometrov. Treba však brať do úvahy ranné vyhriatie vozidla len za pomoci elektrickej energie, čo ani zďaleka neprispieva k navýšeniu elektrického dojazdu.
K dispozícii je iba jednosmerné AC nabíjanie. V reálnom prostredí si 308-čka na 22 kW nabíjačke potiahla výkon 7,4 kW, čo v praxi znamená čas do plného nabitia 2 hodiny, respektíve podľa palubného počítaču dobitých 26 km/h.
Záver a cena
Peugeot 308 je právom auto roka 2022 na Slovensku. Svojim dizajnom je nezameniteľný, úsporný ale hlavne je praktický a príjemný aj na dlhé trasy. Ak sa vám páči 308-čka ako taká, jej cenovka začína na 21 690 eur. Za najlacnejší plug-in hybrid si treba priplatiť 36 690 eur, no a nami testovaný kúsok v najvýkonnejšej verzii predstavuje sumu 41 190 eur.
Technické údaje a konkurencia
Peugeot 308 Hybrid | Audi A3 TFSI e | VW Golf eHybrid | |
Motor/palivo | 1.6 / benzín + elektro | 1.4 / benzín + elektro | 1.4 / benzín + elektro |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1598/4 | 1 395 /4 | 1 395 /4 |
Systémový výkon (kW/k) | 165 / 225 | 150 / 204 | 150 / 204 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 360 | 350 | 350 |
Prevodovka | Automatická 8-st. | Automatická 6-st. | Automatická 6-st. |
Spotreba výrobca (WLTP) | 1,1 | 1,0 | 0,9 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1708 | 1635 | 1619 |
Objem batožinového priestoru (L) | 361 | 280 | 273 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 235 | 227 | 220 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 7,5 | 7,6 | 7,4 |
Cena verzie od (€) | 43 690 | 42 000 | 40 190 |
Foto: Samuel Zaťko