TEST: Peugeot 5008 – najväčší a najsilnejší
Po teste modelu 3008, sa nám do rúk dostal aj jeho väčší brat, ktorého poznáme pod označením Peugeot 5008. Nami testovaný kúsok je v tej najlepšej výbave, v najkrajšom farebnom prevedení a s najväčším motorom, ktorý sa v ponuke nachádza. Aká je 5008-čka, podľa môjho názoru v tom najlepšom, čo ponúka?
Súrodenectvo nezaprie
Už na prvý pohľad sú zrejmé hneď dve veci. Prvou je to, že ide o blízky vzťah s modelom 3008, s ktorou zdieľa totožnú prednú masku. Efektná a atraktívna predná maska dokonale zapracúva LED svetlomety s typickým svetelným podpisom šabľozubého tigra. Druhou vecou je doslova oku ľahodiacia konfigurácia. Totižto naša verzia nesie označenie výbavy GT, čo znamená vrchol ponuky spolu s doplnkami zabalenými do čiernej farby. S červenou metalízou a čiernymi diskami kolies ide z môjho subjektívneho názoru o tú najkrajšiu farebnú kombináciu.
Z bočného profilu sa možno zamyslíte, či ide o štandardné SUV alebo o rodinné MPV. Avšak Peugeot 5008 ukazuje, ako sa dá táto netradičná kombinácia spojiť a priniesť ešte väčší úžitok. V zadnej časti sa podpisuje 3D svetelná technológia, ktorá jasne zapadá do dizajnového jazyka francúzskej automobilky.
Útulný kokpit
Interiér sa po facelifte výrazným spôsobom nezmenil. Priamo pred vodičom a nad volantom sa nachádza digitálny panel, ktorý svojou koncepciou spája head-up displej a palubný počítač v jednom. Nie každému vyhovuje malý volant pod digitálnym panelom, pretože veniec volantu môže prekrývať časť informačného displeja. Ja so 180 cm som nič také nezaznamenal a táto koncepcia mi sedela. Displej infotainmentu v strede palubnej dosky je po facelifte väčší, kedy sa na okrajoch displeja nachádzajú údaje klimatizácie. Samozrejmosťou je aj pripojenie skrz Apple CarPlay či Android Auto. Celkový dojem zo spracovania bol výborný, najmä ak by sme porovnávali s konkurenciou.
Na čo však nesmiem zabudnúť sú sedadlá, ktoré sú plne elektrické a zároveň aj vyhrievané. Čalúnenie je z veľmi príjemnej kombinácie kože a alcantary. Pri dlhej trase som však pocítil mierny diskomfort, kedy mi výrazné tvarovanie sedadla nesedelo.
V druhom rade je priestoru naozaj dosť, príjemným doplnkom sú vyklápateľné stolíky či ovládanie ventilácie. To, prečo má Peugeot 5008 navrch je už v základe tretí rad sedadiel, ktorý je pekne sklápateľný do batožinového priestoru.
➡️ NEPREHLIADNITE: Testovali sme Mercedes-Benz EQS!
Toto je bezkonkurenčné!
Keďže takmer všetky konkurenčné modely danej kategórie ponúkajú totožné opcie, jediným spôsobom ako mať navrch je ponúkať to, čo nemajú. Veľmi pekným príkladom je nočné videnie. Poznáme tie prípady, kedy v nočných hodinách sa popri ceste pohybujú neoznačení chodci či cyklisti. Na kamere nočného videnia sú už z diaľky rozpoznateľní, a tak sa viete predvídavo vyhnúť. Výnimkou nie je ani zver prebiehajúca cez cestu, kedy vám displej v sekunde zobrazí dianie pred vozidlom.
Ďalšou vychytávkou sú masážne sedadlá s rôznymi typmi a intenzitami masáže, ktoré vám výrazným spôsobom spríjemnia dlhé presuny. O zlepšenie výhľadu na cestu sa postarajú integrované dýzy ostrekovačov priamo v stieračoch. Nie len, že naša verzia disponuje veľkým panoramatickým oknom, dokonca je po krajoch podsvietené ambientným modrým osvetlením. Aby toho nebolo málo, samotný naftový agregát nepatrí medzi hlukovo utlmené, no veľmi dobre odhlučnený motorový priestor spolu s dvojitými prednými sklami vám zaručia tichú, príjemnú a pohodovú jazdu.
➡️ NEPREHLIADNITE: TEST: Kia ProCeed GT – všestranný ideál?
Poctivý nafťák
Pod kapotou sa ukrýva dvojlitrový naftový štvorvalec o výkone 130 kW (177 k) a 400 Nm. Spriahnutý je výhradne s 8-stupňovou automatickou prevodovkou a poháňa prednú nápravu.
Na výber je aj 130-koňová naftová 1.5-ka s manuálom alebo automatom. Čo sa týka palety benzínových motorov, vstupnou bránou je trojvalcová 1.2-ka o výkone 130 koní alebo 1.6-tka so 180 konskými silami.
Jazda a spotreba
Spojenie motora a prevodovky je super. Prevodovka motor zbytočne nepodtáča a drží sa v optimálnom pásme otáčok. V režime normal sú reakcie na plynový pedál mierne oneskorené, no niet sa čomu čudovať, keďže primárnym cieľom je nízka spotreba. Po prepnutí do režimu sport prevodovka podrží vyššie otáčky tak, aby reakcia na plynový pedál bola čo najrýchlejšia. Podvozkovo mi Peugeot 5008 nesmierne sadol, pretože svojim mäkkučkým naladením prekonáva rozbité slovenské cesty s nesmiernou ľahkosťou, to aj na 19-palcových diskoch kolies s relatívne vysokým profilom.
Čo sa mi na Peugeot 5008 najviac páčilo sú diaľničné presuny, kedy si motor pradie na 8. prevodovom stupni a s perfektným odhlučnením je to jedna veľká radosť. Keďže sme jazdili drvivú väčšinu na diaľnici, kombinovaná spotreba sa nám ustálila na 7 l / 100 km, čo na tak veľký kus auta vôbec nie je zlé. Ak sa ponoríme do okresných ciest, Peugeot nemá problém pokoriť 5-litrovú hranicu.
Záver a cena
Peugeot 5008 je spojením rodinného MPV so všetkými výhodami SUV. Je jedinečný, pretože ponúka to, čo je v danej kategórii bezkonkurenčné.
S benzínovou 1.2-kou a manuálom štartuje na cenovke 33 290 eur. Naftový dvojliter je k dispozícii od 43 390 eur, no a nami testovaný kúsok presahuje 46 590 eur.
Technická špecifikácia
Peugeot 5008 | Kia Sorento | Škoda Kodiaq | |
Motor/palivo | 2,0 Blue HDi / nafta | 2,2 CRDi / nafta | 2,0 TDi /nafta |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1 997/4 | 2 198/4 | 1968/4 |
Výkon motora (kW/k) | 130/177 | 148/202 | 147 / 200 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 400 | 440 | 400 |
Prevodovka | Automatická 8-st. | Automatická 8-st. | Automatická 7-st. |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 6,0 / 7,0 | 5,7 / 8,9 | 6,3 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1682 | 1847 | 1765 |
Objem batožinového priestoru (L) | 952 | 697 | 835 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 215 | 193 | 216 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 9,2 | 9,0 | 7,7 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 43 390 / 46 590 | 43 999 / 51 590 | 44 040 |
Foto: Samuel Zaťko