TEST: Peugeot e-2008 – aká je zimná prevádzka?
Obľúbený mestský crossover z dielne Stellantis, Peugeot e-2008 je veľmi všestranným modelom. Ako jeden z mála poskytuje benzínový, elektrický a dokonca aj naftový pohon. My sme otestovali elektrickú verziu v najťažších podmienkach – v zime! Ako to dopadlo?
Atraktívny vzhľad
Dizajn modelu 2008 je nezameniteľný. Už na prvý pohľad je jasný dizajnový jazyk značky Peugeot, ktorým sa podpisuje najmä na grafické spracovanie predných či zadných svetiel. Vo verzii GT, kedy je zatmavená strecha, spätné zrkadlá či ostatné doplnky vyzerá naozaj skvelo. Unikátny dizajn završujú 18-palcové disky kolies s dostatočným profilom pneumatiky, ktoré zvládajú filtrovať drvivú väčšinu nerovností na našich cestách.
Páči sa mi voľba až z trojice pohon bez toho, aby bol nutný zásah do dizajnu, pretože viacero automobiliek striktne dizajnovo oddeľuje spaľovacie verzie od tých elektrických. V skratke, keď sa Vám páči 2008-čka, je len na Vás, aký typ pohonu zvolíte.
Príjemný interiér
Absolútne jedinečná koncepcia palubnej dosky, najmä na mieste vodiča s malým volantom umiestneným pod prístrojovým panelom. Toto riešenie rozdeľuje ľudí na dva tábory. Tých, čo im to sadne a naopak tých, ktorí sú zástancami klasického usporiadania. V modeli Peugeot e-2008 mi to absolútne vyhovuje, v rukách držím malý volant a všetko na prístrojovej doske mám na dosah ruky. Pôsobí to skvelým pocitom z jazdy s maximálnou kontrolou vozidla.
Celkovo je spracovanie materiálov na veľmi vysokej úrovni. Nájdeme tu množstvo mäkčených plastov s robustným spracovaním. Polokožené sedadlá sú dobrým spoločníkom aj na dlhších trasách, dokonca v zime nie sú studené v strednej časti, keďže sa koža nachádza len po krajoch. Centrálny displej infotainmentu nesie ešte starší softvér, keďže po krajoch obrazovky sa fixne nachádza panel klimatizácie a funkcia CarPlay sa zobrazuje len na polovicu displeja. U novej 308-čky sa panel klimatizácie schoval do menu a tak je možné využívať na celú šírku pekné grafické zobrazenia.
Priestorovo je na predných sedadlách dostatočné miesto. V druhom rade sedadiel je miesta menej, avšak so skromnejším očakávaniami pasažieri vzadu zvládnu aj dlhšiu trasu.
Pohon
Kde spaľovacie verzie dosahujú cenový strop, ľahko nad začína elektrická verzia. V podlahe sa nachádza 50 kWh batéria a pod prednou kapotou trakčný elektromotor s výkonom 100 kW (136 k) a 260 Nm krútiaceho momentu.
Z 0 na 100 km/h mu to potrvá 9 sekúnd a maximálna rýchlosť je elektronicky obmedzená na 150 km/h.
Jazda
Už ako som spomenul vyššie, posed za volantom umocňuje pocit z jazdy. Preto po šoférskej stránke som sa v Peugeot e-2008 cítil veľmi príjemne. Aj 18-palcové disky s prehľadom filtrovali nerovnosti. Celkové naladenie podvozka je naladené mäkko, čiže sa skvelo hodí do mestského prostredia. Aj napriek tomu, že sa mierne nakláňa, tak ťažisko je nízko vďaka batérii a ihneď dostanete spätnú väzbu, kedy predná náprava stráca trakciu.
Počas testu sme sa vybrali aj do zasnežených oblastí a práve tam bola trakcia slabšia. V tomto prípade je predná náprava odľahčená a celková hmotnosť viac pripadá na zadnú nápravu. Práve v takýchto situáciách sa osvedčil režim Eco, ktorý zhoršil reakciu na plynový pedál, čoho dôsledkom bolo ľahšie dávkovanie výkonu na predné kolesá a čiastočná eliminácia zníženej trakcie.
Dojazd a nabíjanie
Počas celého testu sa vonkajšie teploty pohybovali pod bodom mrazu. Veľmi ma zaujímalo, ako si počne v zimnom teste elektrická 2008-čka, keďže v lete sme ju už mali a letný test dopadol TAKTO.
Aj keď dojazd podľa metodiky merania WLTP dosahuje nad 300 km, počas letného testu s ľahkou nohou po okresných cestách je možné sa priblížiť k 300 km hranici. V mojom prípade som každú jednu jazdu začínal s nevyhriatým vozidlom, no plne nabitým. Maximálny dojazd, ktorý som dosiahol bolo 200 km. Pri diaľničnej 120-tke zvládnete zhruba 170 km (o 30 km menej ako v lete) a pri maximálnej povolenej rýchlosti 150 km (o 35 km menej ako v lete). Zimná prevádzka výrazne obmedzuje dojazd, pretože zapája do práce aj tepelné čerpadlo, ktoré výrazným spôsobom uberá z kapacity batérie. Ak by som jazdil s predhriatým vozidlom, s dĺžkou dojazdu sa dá ďaleko lepšie pracovať.
Pri ideálnych podmienkach je Peugeot schopný prijať nabíjací výkon 100 kW. V praxi pri -2 stupňoch a 15 % batérie si vypýtal najviac 77 kW. Počas sledovania nabíjaní bola toto najvyššia hodnota. Čím ďalej percentá rastú, nabíjací výkon klesá tak, aby čo najmenej zaťažoval batériu. Od toho sa odvíja aj dĺžka nabíjania. Z 15 na 80 % sa mi podarilo nabiť za 45 minút. Ak zvolíte domáce nabíjanie prostredníctvom 11 kW Wallboxu, pripravte si 5 a pól hodiny. Z klasickej domácej zásuvky bude Peugeot potrebovať aspoň 16 hodín, aby vedel doplna natlačiť batériu.
Záver a cena
Peugeot e-2008 je atraktívny mestský crossover. So zvýšenou výškou podvozka umožňuje aj trasy na nespevnených cestách. Ako mestskú alternatívu si ho viem bezproblémovo predstaviť. V zime budú dlhšie presuny zdĺhavejšie s častejšími prestávkami na nabíjacích staniciach. V lete je nesmierne úsporný a približuje sa k udávanému maximálnemu dojazdu bez zníženého tepelného komfortu.
Cenovo začína klasický Peugeot 2008 na 21 390 eur. V prípade elektrickej verzie je počiatočná cenovka 35 590 eur a vo verzii GT stojí 37 690 eur.
Technická špecifikácia
Peugeot e-2008 | Hyundai Kona | VW ID.3 | |
Kapacita batérie (kWh) | 50 | 39,2 | 58 |
Nabíjanie 0-80 % (min) | 30 | 47 | 35 |
Max. prijatelný výkon nabíjania (kW) | 100 | 100 | 100 |
Dojazd výrobca (km) | 310 | 305 | 415 |
Výkon motora (kW/k) | 100 / 136 | 100 / 136 | 150 / 204 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 260 | 395 | 310 |
Spotreba výrobca (WLTP) | 17,3 | 14,3 | 15,5 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1702 | 1535 | 1805 |
Objem batožinového priestoru (L) | 405 | 332 | 385 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 150 | 155 | 160 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 8,5 | 9,9 | 7,3 |
Cena verzie od (€) | 35 590 | 35 590 | 44 490 |
Foto: Dominik Martanovič