TEST: Peugeot e-208 [užívateľský test]
Najmenší Peugeot sa pýši titulom Európskeho auta roka 2020. Láka pohľady svojim atraktívnym dizajnom a zaujme aj jazdnými vlastnosťami. My sme si ho vyskúšali vo svojej najvýkonnejšej verzii.
Extravagantný dizajn
Francúzsky dizajnový jazyk je na prvý pohľad jasný, čoho dôkazom sú typicky tvarované LED svetlá, tak ako v prípade modelu 508. Pozornému oku neuniknú prvky na prednej maske lakované vo farbe karosérie, ktoré výnimočne vyzdvihujú elektrickú verziu. C-éčkový stĺpik zdobí písmeno „e“ a spolu s logom značky dostali bledomodrý nádych. Dokonalé línie 208-čky nie sú všetko, pretože 17-palcové dvojfarebné disky kolies sa postarajú o to, že za malým Peugeotom sa budú otáčať hlavy.
➡️NEPREHLIADNITE: Otestovali sme novú Audi S3❗️
Kontroverzný interiér
Po nasadnutí som okamžite upriamil pohľad na úplne odlišnú architektúru palubnej dosky. Teda na malý volant, ponad ktorý sa pozeráte na budíky. Na túto koncepciu som si vedel veľmi rýchlo zvyknúť, no je to aj vďaka mojej výške 180 cm. Vyšší ľudia nemusia mať na to rovnaký názor, pretože si kolená búchajú zo spodnej časti o volant a pokiaľ ho zdvihnú, prekrýva im budíky. Samozrejme, je to veľmi individuálne a jednoznačne si to treba vyskúšať pred tým, ako urobiť zbytočný urýchlený názor. Mne táto koncepcia vyhovovala a skrz malý volant som viac cítil dané jazdné vlastnosti.
Kvalita spracovania
Priamo pred vodičom nájdeme 3D displej, ktorý je veľmi prehľadný, graficky dobre spracovaný, avšak jediným nedostatkom je dlhé a preanimované prepínanie zobrazení. Nedovolí mi nespomenúť sedačky, ktoré sú vynikajúce, kombinujú látku s kožou a podržia aj v zákrutách bočným vedením. 208-čka kombinuje mäkké aj tvrdé plasty, použité materiály boli doplnené o žlté prešívanie, ktoré je naozaj efektné.
Displej infotainmentu podporuje aj pripojenie Apple CarPlay, no po pripojení nevyužíva celú šírku displeja, čo je trošku škoda. Na druhú stranu sa väčšina funkcii zapína skrz dotykový displej, z čoho vyplýva spomenutý nedostatok. Určite veľký palec hore patrí za stredovú konzolu s množstvom prešpekulovaných odkladacích priestorov či schovaným indukčným nabíjaním.
Pohon
Pod kapotou sa ukrýva elektromotor o výkone 100 kW / 136 koní s krútiacim momentom 260 Nm. Ako som už vyššie spomínal, ide o najvýkonnejšiu 208-čku, no jej maximálna rýchlosť je paradoxne obmedzená na 150 km/h. Kapacita batérie je na úrovni 50 kWh. Automobilka sľubuje dojazd až 340 kilometrov, no aká je realita?
Dojazd a spotreba
Skúšal som čo najviac znížiť elektrickú spotrebu na mimomestských trasách. Dostal som sa na hodnotu 10,8 kWh, čo by znamenalo dojazd ďaleko za hranicou 400 km. Počas štandardného jazdenia sa spotreba ustálila na hodnote 16,7 kWh na 100 kilometrov. Veľkou slabinou elektromobilov, obzvlášť elektrickej 208-čky je diaľnica. Tam sa spotreba vyšplhala nad 23 kWh, avšak pri dlhodobých 120 km/h pri plnom tepelnom komforte. K tomu dojazdu, reálna je hranica 300 km v mestskom a medzimestskom cykle. Pri diaľničných tempách treba očakávať dojazd do 180 km.
Nabíjanie
Elektrická 208-čka podporuje až 100 kW nabíjanie, no len po nabitú kapacitu batérie 50 %. Následne ju postupne znižuje, aby čo najviac eliminoval ničenie batérie. Nabíjanie na 80 % s podporou 100 kW nabíjačky dokážete Peugeot nabiť za 30 minút, do plna za necelú hodinu. Prostredníctvom wallboxu, teda s 11 kW nabíjaním to potrvá takmer 5 a pól hodiny. Ak preferuje nabíjanie zo zásuvky, pripravte si 16 hodín času.
Jazda
Naladenie podvozka je mäkučké, krásne žehlí nerovnosti aj na 17-palcových diskoch. Disky akurát bolo počuť pri väčších priečnych nerovnostiach. Samotná jazda je veľmi plavná a keďže je batéria ukotvená v podlahe, ťažisko je veľmi nízko. Auto bolo pekne cítiť skrz malý volant, neviem si pomôcť ale je to ako v malej motokáre. Jedinou výčitkou je väčšia hmotnosť, ktorú som cítil na brzdách a aj v zákrutách. Do mestského prostredia je elektrická 208-čka to ideál, pretože s 260 Nm, ktoré sú k dispozícii okamžite vie rýchlo a svižne akcelerovať poprípade sa rezkejšie zaradiť do pruhu.
Záver a cena
Peugeot 208 je jednoznačne štýlovka, radi sa na ňu pozeráme a ani po dobe, počas ktorej sa predáva nie je opozeraná a stále má čím zaujať. Odvodená elektrická verzia je v meste ako ryba vo vode, svojim mäkkým podvozkom ideálne zapadne do džungle s rozbitými cestami. Najväčšími plusmi je podpora 100 kW nabíjania, príjemné jazdné vlastnosti či tepelné čerpadlo, nehovoriac o neskutočne atraktívnom dizajne. Elektrický Peugeot začína tesne pod hranicou 30-tisíc eur.
Technická špecifikácia
Peugeot e-208 | Hyundai Kona | VW ID.3 | |
Motor/palivo | elektromotor | elektromotor | elektromotor |
Nabíjanie 0-80 % (min) | 30 | 54 | 35 |
Max. prijatelný výkon nabíjania (kW) | 100 | 77 | 100 |
Dojazd výrobca/test | 340 / 300 | 449 / 380 | 408 / 294 |
Výkon motora (kW/k) | 100 / 136 | 150 / 204 | 150 / 204 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 260 | 395 | 310 |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 16,9 / 16,7 | 15,4 / 18 | 15,5 / 20,1 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1585 | 1750 | 1600 |
Objem batožinového priestoru (L) | 331 | 332 | 385 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 150 | 167 | 160 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 8,1 | 7,6 | 7,9 |
Cena verzie od (€) | 29 390 | 39 890 | 49 230 |
Foto: Matúš Toráč