TEST: Renaul Megane E-TECH – úsporný a pohodlný
Tentokrát sme si vyskúšali plug-in hybridný kombík s rovnakou technikou ako v prípade crossoveru Captur. Síce sú oba modely technicky rovnaké, menšie odlišnosti sme našli. Takisto sme testovali Megane v prevedení hatchback s benzínom pod kapotou, no v tomto prípade sme otestovali azda jeho najefektívnejšiu verziu.
Dizajn
Ak by som vzhľad najnovšieho Meganu porovnal s predfaceliftovou verziu, ktorú sme taktiež otestovali, tak dizajn sa zmenil len v detailoch. Teda upravená grafika svetiel, prepracovanejšia predná či zadná časť. Tým chcem len povedať, že čo je dobré netreba meniť. Práve tohto hesla sa drží francúzska automobilka. Megane sa nesnaží vystupovať z radu extravagantnými prvkami a detailmi, drží si svoje ladné línie a jednoznačne má množstvo priaznivcov. Nám sa vzhľad páči, pretože sa drží svojho dizajnového jazyka a aj po rokoch vyzerá neustále dobre.
Interiér
Aj v interiéri sa charakteristicky podobajú všetky modely Renault. Pozícia za volantom bola veľmi dobrá, pretože sedadlo bolo ukotvené dostatočne nízko a v spojení s veľmi dobre tvarovanými a príjemnými sedadlami si nás Megane získal. Displej infotainmentu orientovaný na výšku je totožný ako v modeloch Clio či Captur, avšak nevyčnieva z palubnej dosky ale je pekne zapracovaný do stredovej časti. Toto riešenie sa mi viac páči, pretože línie architektúry priamo na seba nadväzujú a nie je tam displej “nasilu“ pricapený. Kabína modelu E-TECH sa okrem jediného tlačidla EV nijako neodlišuje od štandardnej verzie.
V druhom rade sedadiel bolo miesta akurát. Pokiaľ sedíte vpredu naozaj nízko, miesta na chodidlá vzadu je minimálne. Nemôžem povedať, že miesta bolo na rozdávanie, no dovolím si tvrdiť že postačujúco na zachovanie komfortu pre štyroch pasažierov.
Technika
Pod kapotou nami testovanej verzie pracoval 1,6-litrový atmosférický benzínový štvorvalec s výkonom 67 kW / 91 koní a 144 Nm. Namiesto turba ho dopĺňa elektromotor o výkone 51 kW / 69 koní s krútiacim momentom 205 Nm. Kombinovaný výkon je na úrovni 118 kW / 160 koní. Prenos výkonu na vozovku zabezpečuje len predná náprava za pomoci multimódovej samočinnej prevodovky. Pre spaľovací motor disponuje 4 stupňami a pre elektromotor 2 stupňami.
Akumulátor dosahuje kapacitu 9,8 kWh a podporuje maximálne nabíjanie 3,7 kW. Prvý postreh oproti modelu Captur je ten, že crossover sme nabili za 5,5 hodiny a Megane o hodinu menej. Nabíjali sme v rovnakom počasí pri nulových teplotách.
➡️NEPREHLIADNITE: Takto vyzerá nové S-ko od Brabusu!
Jazda
V teste Capturu som spomínal, že striedanie elektromotora so spaľovacím motorom sprevádza mierne trhanie a mohlo by to prebehnúť jemnejším spôsobom. V Megane som ten pocit nemal, oba motory si pekne rozumeli a ich kombinácia a striedanie prebiehalo veľmi jemne a lahodne. Tým by som chcel povedať, že pomohlo ísť o chybu konkrétneho kusu, keďže v kombíku to prebiehalo ukážkovo.
Podvozok ma nadchol. Pri nerovnostiach sa správal komfortne a plavno, nemal som pocit, že by auto odskakovalo alebo bolo nestabilné. Zároveň pri svižnejšej jazde zákrutami sa vedel pekne oprieť a podržať stopu. Na mokrom povrchu som zistil, že pri rýchlejšom vjazde do zákruty doslova jemne hodí zadnú nápravu tak, že sa pekne do zákruty natočí a eliminuje nedotáčavý charakter. Všetko to prebehlo veľmi plynulo a systémy zbytočne nezmätkovali. Z hľadiska dynamiky sa nemám na čo sťažovať, elektromotor využil maximálnych 205 Nm okamžite a následne sa k nemu pridal atmosférický motor. Pekne a plynulo zrýchľoval, nedostatok výkonu nastal až pri úplne vybitej batérii, kedy vám to dá systém najavo.
Spotreba
Veľmi kontroverzná téma pre plug-in hybridy, pretože vždy záleží od stavu nabitia akumulátora. Pokiaľ jazdíte denne do 40 km a využijete len elektrickú energiu, dokážete jazdiť “zadarmo“. Ak však nenabíjate a brázdite dlhšie trasy, atmosférický motor to dá najavo vyššou spotrebou.
S plne nabitým akumulátorom som atakoval hranicu 42 km čisto na elektrickú energiu. Následne sa využíva plný potenciál atmosférického motora a nulová spotreba po 42 km rastie. Kombinovane sme jazdili na úrovni 3,2 litra / 100 km. Počas dialničných presunov sa spotreba zvýšila na 6,8 litra / 100 km, a teda je to slabina všetkých plug-in hybridov, keďže ich primárnym spôsobom užívania je časté nabíjanie a využívanie elektrickej energie.
Záver
Celkovo je Megane veľmi vyvážené auto, pretože poskytuje dostatok komfortu pre celú posádku, či už jazdným alebo priestorovým komfortom, a zároveň dokáže vymetať zákruty svižným tempom bez toho, aby ste mali pocit, že mu to vadí. S plug-in hybridnou technikou je efektívny, ak mu doprajete dobíjanie medzi jazdami.
Plug-in hybridy budú k vám také ako vy ku ním. Ak ich nabíjate, odvďačia sa vám efektívnym spôsobom, no ak budete ľahostajní, spaľovací motor si odpije z nádrže.
Technická špecifikácia-klasika
Renault Megane E-TECH | Škoda Octavia IV | Kia Ceed SW PHEV | |
Motor/palivo | 1,6 SCE / benzín | 1,4 TSI / benzín | 1,6 GDI / benzín |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1598 / 4 | 1395 / 4 | 1580 / 4 |
Výkon motora (kW/k) | 118 / 160 | 150 / 204 | 104 / 141 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 144 + 205 | 350 | 265 |
Prevodovka | Multimódová automatická prevodovka | Automatická 6-st. | Automatická 6-st. DCT |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 1,3 / 3,2 | 0,8 – 1,5 | 1,3 – 1,5 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1678 | 1608 | 1533 |
Objem batožinového priestoru (L) | 389 | 450 | 608 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 183 | 220 | 195 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 9,8 | 7,7 | 10,8 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 31 050/32 250 | 32 710 | 33 490 |
Foto: Matúš Toráč