TEST: Renault Austral E-Tech – výnimočný aj s hybridom
Renault Austral predstavuje náhradu za vtedajší Kadjar. Pôvodne mal nahradiť viacero modelov, no plynutím času začala francúzska automobilka chrliť ďalšie vozidlá svojho nového portfólia, ktorých stavebným základom je práve Austral. Či už ide o 7-miestne SUV – Espace alebo štýlovo strihnutý SUV coupé model- Rafale. Poďme však k Australu. Jeho 160-koňovú verziu sme už podrobili v našom teste, no teraz prichádza na rad očakávaný trojvalcový hybrid. Aký je?
Elegancia
Na výber sú 3 výbavové varianty. Základná cena sa opiera o výbavu Techno a vrchol ponuky predstavujú dva svety – Iconic a Esprite Alpine. Športovo balený Esprit Alpine sme testovali s 1,33-kou a vyzeral bravúrne. Agresívnejšie tvarovania nárazníkov, čierne doplnky a matné 20-palcové disky jednoducho k sebe ladia. Čo však nami testovaný Iconic? Ten stavil na eleganciu. Decentné tvarovanie nárazníkov, chrómové prvky a nádherné disky opäť v 20-palcovom rozmere. Či už beriete Austral v akejkoľvek výbave, svoje dizajnérske proporcie sú rovnaké a stále vyzerá dobre.
Grafika predných či zadných svetiel je veľmi pekná, inžinieri sa so štruktúrou a tvarovaním pohrali a výsledok stojí za to. Veď predsa má matrixové predné svetlomety a dynamické smerovky vpredu i vzadu. Výkonnosť matrixov by som neporovnával s konkurenčnými IQ. Light od Volkswagenu, pretože majú užší svetelný kužeľ a aj menší dosvit. Na druhú stranu, matrixy fungujú príkladne, neoslepujú protiidúce vozidlá a v dostatočnom predstihu sa vedia stlmiť na rozdiel od funkčnosti matrixových svetiel nemeckej konkurencie.
Dokonalosť
Nech mi nikto netvrdí, že v danej cenovej kategórii je dizajnovo krajší a lepšie spracovaný interiér. Koncepcia palubnej dosky je totožná s Meganom E-Tech, teda digitálny prístrojový panel pred vodičom a horizontálny displej infotainmentu. Grafikou displejov je Renault na rovnakej úrovni ako Mercedes-Benz. Rovnako je na tom aj rýchlosť načítavania.
Ak sa ponoríme do navigácie, tak obraz vám bude jednoznačne známy. Ako to? Totižto Renault dostal navigáciu priamo od Googlu. Pri elektrickom Megane auto veľmi pekne s navigáciou spolupracovalo, kedy pri zvolení destinácie vám navigácia zobrazila percentá batérie, s ktorými prídete do cieľa poprípade koľko % batérie musíte dobiť, aby ste absolvovali aj cestu naspäť. Podobne spolupracuje aj s hybridným ústrojenstvom. Totižto ak si zvolíte destináciu, hybridný systém bude pracovať tak, aby čo najviac znížil spotrebu. To znamená, že si vie pekne manažovať, kedy si má batériu dobiť a kedy môže využívať čisto elektrickú energiu. O výsledkoch si však povieme neskôr.
Pozitívne hodnotím aj volant, ktorý sa veľmi dobre chopí a s rozložením hardvérových ovládačov je manipulácia s palubným počítačom intuitívna. Odkladacích priestorov je naozaj dosť, či už v lakťovej opierke, pod infotainmentom či v stredovom tuneli. Na sedadlá nemôžem povedať krivého slova. Kombinujú látku s kožou, sú elektrické, vyhrievané a pre vodiča aj s masážnou funkciou. Sú veľmi príjemné na dlhých trasách a zároveň majú aj dostatočnú bočnú oporu. V druhom rade sedadiel je miesta nadštandardné. Sedadlá sú ukotvené dostatočne vysoko, majú príjemnú mäkkosť a prekypujú dostatkom miesta na hlavu aj kolená.
Celkovo je interiér spracovaný prémiovo. Kožené čalúnenie, mäkčené plasty, imitácia hliníka či dreva. Imitácia dreva nesie aj príjemnú štruktúru pórov dreva, čo len umocňuje celkový dojem. K tomu výrazné ambientné osvetlenie, prémiové audio Harman Kardon a skvelé odhlučnenie interiéru so sebou prinášajú dojem, ktorý je typický pre prémiový segment.
Paleta motorov
Na výber sú prakticky len dve motorizácie. Základ ponuky tvorí 1.33-ka s výkonom 103 kW (140 koní), ktorá je spriahnutá so 6-stupňovým manuálom. Rovnaký motor viete mať aj s automatickou prevodovkou CVT s prednastavenými virtuálnymi stupňami, ktorej výkon dosahuje 116 kW (160 koní). Vrcholom ponuky je novo vyvinutý hybridný systém. Základ tvorí 1.2-litrový benzínový trojvalec s turbom naladený na 96 kW (130 koní), ktorému sekunduje elektromotor o výkone 50 koní a štartér generátor s výkonom 25 koní. Hybridná sústava si ukladá nahromadenú energiu do 2 kWh batérie. Systémový výkon je na úrovni 147 kW (200 koní).
A čo prevodovka? Renault využil svoju prevodovku, ktorú používal v doterajších E-Tech modeloch, či už Arkana, Megane alebo Captur. Ide o multimódovú prevodovku, ktorá má 2 stupne pre elektromotor a 4 stupne pre spaľovací motor.
Hybrid
Začnem od najslabších stránok. Ranná mestská prevádzka spojená so studeným motorom prenáša do interiéru silnejšie vibrácie trojvalca. Nejde len o zvukovú kulisu, ale chvenie cítiť aj v podlahe či na volante. To sa však výrazne utlmí zohriatím motora, no úplne nevymizne, keďže trojvalec je charakteristický svojimi vibráciami. Veľmi dobre je zohratý s elektromotorom, vďaka ktorému podľa výrobcu vie jazdiť v meste až 80 % trasy na čistú elektrickú energiu.
Osobne sa mi podarilo v prázdnom meste jazdiť 70 % trasy na elektrickú energiu, čo je veľmi dobré. Ak som vybehol na okresné cesty, až 50 % trasy vie ísť Austral na čisto elektrickú energiu. Jazda v meste je príjemne plynulá a aj nástup výkonu je lineárny. Aj prudká reakcia na plynový pedál je okamžitá, elektromotor zaberie hneď a následne sa k nemu pripojí aj spaľovací motor. Výkon graduje a Austral sa ženie s chuťou ísť vpred. Systémový výkon 200 koní je ideálny. Predbiehacie manévre sú mrštné a výkonovo som počas celého týždňa nezaznamenal, že by ho bolo málo.
Spotreba
Postupne sa dostávame stále k silnejším a silnejším stránkam. Počas celého týždňa sa teploty pohybovali od 10 do 18 stupňov, čo sa blíži k ideálnym podmienkam pre elektromobily. Keďže ide o hybrid, povedal som si, že ho budem využívať najmä na trasách, ktoré sú preň ho určené. To znamená prevádzku v mestskom a medzimestskom prostredí. Studené ranné trasy v bratislavskej špičke som absolvoval so spotrebou 6,2 litra / 100 km. Na týchto trasách čisto benzínové SUV modely dosahujú spotreby prekračujúce 10 litrov na 100 km. Akonáhle je mesto prázdne, vedel som spotrebu stlačiť na 4,5 l / 100 km.
S rovnakou spotrebou som zvládol aj 160 km okreskovú trasu, na ktorej na čisto elektrickú energiu prešiel až 79 kilometrov, čo je mimoriadne priaznivá hodnota. Pri využívaní 200-koňového potenciálu a svižnejších jazdách spotreba stúpne o 1,5 litra. Celkovo sa nám kombináciou týchto trás spotreba ustálila na 5,2 litra. Oproti konkurenčným hybridom má navrch aj veľkosťou palivovej nádrže.
Len pre porovnanie, Toyota Corolla Cross má 43 litrovú nádrž, zatiaľ čo hybridný Austral má objem až 55 litrov. Preto hybridný dojazd atakuje 1000 km hranicu. Rovnako ako v prípade všetkých hybridov, najväčšou slabinou je diaľnica. Tam treba počítať spotrebu cez 8 litrov. Pri pravidelnej diaľničnej prevádzke by som určite volil 160-koňový benzínový štvorvalec.
4Control
Naladenie podvozka v spojení s natáčacou zadnou nápravou sú tie atribúty, ktoré sú bezkonkurenčné. Podvozok je naladený tuhšie, porovnateľne napríklad s Cuprou Ateca. Nie je tvrdý, pekne z neho cítiť robustnosť a pevnosť. Bál som sa spojenia tuhého podvozka a 20-palcových kolies, no opak je pravdou. Aj na 20-tkách toho zvláda viac než dosť, pekne filtruje nerovnosti. Nie je to Renault ako sme boli zvyknutí, mäkký a plavný, ale skôr cieli na dobré jazdné vlastnosti.
4Control umožňuje natáčať zadnú nápravu v rýchlostiach do 50 km/h do 5 stupňov oproti predným kolesám, vďaka čomu je Austral nesmierne obratný. Pri vyšších rýchlostiach sa natáča zadná náprava v smere predných kolies tak, aby čo najviac zlepšovala stabilitu. To je teoretická časť. Aká je prax? V praxi vám 4Control pomôže viac, ako si myslíte. Nesmierne uľahčuje parkovanie a aj manévrovanie v úzkych priestoroch.
Viete si ho dokonca aj personalizovať, ako razantne a rýchlo má pracovať. Osobne som ho mal počas celého testu v tom najrazantnejšom naladení, vďaka ktorému pracoval bez akéhokoľvek oneskorenia. Pri vyšších rýchlostiach sa natáča do smeru predných kolies. Výsledok? Riadenie je presné a vďaka tuhému podvozku a riadeniu zadnej nápravy je brilantne ovládateľné. Krásne drží v zákrute a ani na zlomok sekundy som nepocítil akési zaváhanie. Neustále je Austral predvídateľný a stabilný s minimálnymi náklonmi karosérie. Pri prudkých vracákoch v nízkych nájazdových rýchlostiach zadná náprava krásne eliminuje nedotáčavosť a Renault až nepochopiteľne poslúcha pokyny volantu. Rozhodne najlepšie jazdiace SUV vo svojej triede.
Záver a cena
Renault Austral je unikát vo svojej triede. Je dizajnovo príťažlivý, interiérovo prémiovo spracovaný a aj dostatočne priestranný. Mimoriadne skvelo jazdí, a to vďaka výbornému podvozku a systému 4Control. Pre využívanie na mestskú premávku je hybrid ideálnou voľbou. Jediná absencia oproti konkurencii je pohon oboch náprav. Mňa Austral presvedčil, že patrí medzi špičku v segmente.
Austral s 1,33-kou a manuálnou prevodovkou začína na 30 400 eurách, s automatom na 32 900 eurách. Plhohodnotný hybrid s 200 konskými silami štartuje na 36 100 eurách. Nami testovaný kúsok sa vyšplhal na 40 000 hranicu.
Technická špecifikácia Renault Austral
Renault Austral E-Tech | Honda ZR-V | Toyota Corolla Cross | |
Motor/palivo | 1,2 Hybrid / benzín | 2,0 Hybrid / benzín | 2,0 Hybrid / benzín |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1 199 / 3 | 1 993 / 4 | 1 987/4 |
Výkon motora (kW/k) | 147 / 200 | 135 / 180 | 145 / 197 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 205 | 315 | 206 |
Prevodovka | Multimódová 6-st. | e-CVT | e-CVT |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 4,7 / 5,2 | 6,5 / 5,8 | 5,4/6,0 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 719 | 1 639 | 1 575 |
Objem batožinového priestoru (L) | 555 | 380 | 425 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 175 | 173 | 180 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 8,4 | 8,0 | 7,7 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 36 100 / 39 600 | 39 990 | 33 490 |