TEST: Renault Captur E-Tech full hybrid – ako funguje technológia vyvinutá v spolupráci s tímom Renault F1?
Jedno z dlhodobo najpredávanejších mestských SUV v Európe prichádza s hybridným pohonom. Aký je Renault Captur E-Tech full hybrid a ako funguje táto technológia vyvinutá v kooperácii s tímom Renault F1? Odpovede sme hľadali v týždennom teste.
Exteriér
Nami testovaný kúsok s prívlastkom E-tech engineered je v podstate ukážkou toho, čo všetko je možné v tomto aute mať. Exteriér sa výrazne odlišuje už na prvý pohľad a to vďaka zlatým prvkom vo farbe Warm Titanium: lesklá čierna mriežka chladiča, lišta F1, bočné lišty, disky a koncovky výfuku – všetko toto v kombinácii so sivým lakom Cassiopée dodáva vozidlu dynamický a jedinečný vzhľad. Na kráse pridáva aj charakteristický svetelný podpis v tvare písmena C.
➡️ NEPREHLIADNITE: Test Citroën C5 Aircross plug-in hybrid – komfort a ekológia v jednom
Interiér
Po nastúpení do kabíny som ostal veľmi milo prekvapený. Dynamika a odvážný štýl sa preniesli aj sem a Captur v konfigurácii E-Tech engineered má naozaj čo ponúknuť. Volant, na ktorom je emblém E-Tech a palubná doska s lesklým čiernym dekórom ozdobená opäť prvkami Warm Titanium, dávajú pocit akejsi prémiovosti. Sedadlá sú po bokoch potiahnuté umelou kožou a svojou pohodlnosťou sa vám odvďačia aj na dlhších trasách. Centrálna 9,3-palcová obrazovka má veľmi pekné grafické rozhranie a spoločne s 10-palcovým digitálnym prístrojovým štítom je možná rozsiahla konfigurácia zobrazení.
Veľmi praktickou vychytávkou je aj počet odkladacích priestorov: vo dverách je priestor aj na 1,5-litrovú fľašu, plávajúca stredová konzola má odkladací priestor pred voličom prevodovky a takisto aj pod konzolou, a v neposlednom rade klasický “kastlík” pred spolujazdcom, ktorý je naozaj hlboký a priestranný. Malým nedostatkom sú dva stredové držiaky na nápoj, nad ktorými je lakťová opierka, a tým pádom sa tam nie len že zmestia iba malé fľašky, ale aj ich vkladanie a vyberanie je pomerne problémové.
Veľmi praktickým riešením, ktoré sme ocenili, bola možnosť posúvania zadných sedadiel. Pri úplnom posunutí lavice dopredu vznikol batožinový priestor s objemom solidných 440 litrov. Keď však na zadných sedadlách cestujú vyššie osoby a posunú si sedadlá úplne dozadu, objem batožinového priestoru sa zásadne zmenší, a to na 326 litrov (pri benzínovom Capture by boli tieto čísla 536 a 422 litrov, avšak tu sme obmedzovaní kvôli uloženiu batérie).
Technika a pohon
Renault Captur E-Tech full hybrid ponúka 2 elektromotory v kombinácii so spaľovacím motorom pre dosiahnutie kombinovaného výkonu 145 konských síl. Spaľovací motor je 1,6-litrový atmosférický štvorvalec s výkonom 69 kW. Systém funguje za pomoci multimódovej automatickej prevodovky (4-stupňová pre spaľovací motor, 2-stupňová pre elektro).
Čo sa týka výkonnostných figúr, netreba očakávať príliš okázalé údaje: zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 10,6 sekundy a maximálna rýchlosť 170 km/h. To je však v úplnom poriadku, bavíme sa o malom mestskom SUV.
Pocity z jazdy
Po technických a učebnicových údajoch prichádza priestor na reálne pocity a pozorovania. Začnime tým, čím Captur vyniká a načo je vlastne “určený” – mestská jazda. V tejto oblasti nemám absolútne žiadne výhrady. Jazda v meste je príjemná a plynulá a v prevažnej miere hlavne elektrická. Rozjazdy sú vďaka batériám veľmi svižné a nikdy sa nebudete báť vojsť do kruhového objazdu, aj keď je už prichádzajúce auto pomerne blízko. Full hybrid má svoj vlastný rozum a sám si určuje, kedy je potreba zapojiť aj spaľovací motor (máte však aj možnosť čisto elektrickej jazdy vďaka tlačidlu EV).
Pri každom pribrzdení a takisto aj pri uvoľnení akcelerátoru sa rekuperuje energia a dobíja sa batéria. V reálnom živote je batéria nabitá vždy na polovicu, maximálne na tri štvrtiny. Môžete však využiť aj jazdu v režime B, čiže plnej rekuperácii, a v podstate zjednodušene povedané môžete jazdiť bez potreby použitia brzdového pedálu.
Najlepšiou vlastnosťou full hybridu je plne elektrický štart a rozjazd – a to vždy. Miernou nevýhodou je polomer otáčania, ktorý je dosť veľký na tak malé auto. Akonáhle opustíte brány mesta a vyrazíte na okresky, Captur sa nezahanbí ani tam. Pri voľbe režimu Sport je odozva na plyn ostrejšia a s autom nie je problém predbiehať. Aj napriek 18-palcovým pneumatikám bola jazda veľmi príjemná a nerovnosti zvládané excelentne.
Kde však tomuto autu dochádza dých, sú diaľnice. Tu sa auto vyslovene trápi a spotreba stúpa do nepekných čísel. V prvom rade to je veľký hluk v kabíne a takisto aj vysoké otáčky spaľovacieho motoru, vďaka čomu musíte v interiéri nejedenkrát zvýšiť hlas, aby vás spolujazdec počul.
V druhom rade je to zvláštna práca asistentov. Adaptívny tempomat sám o sebe funguje pekne, dodržuje odstup, aký si nastavíte, a autá registruje v predstihu. Čo ma však najviac trápilo, bolo zrýchľovanie na adaptívom tempomate na predvolenú rýchlosť. Akonáhle malo auto zrýchliť čo i len zo 127 na 130, prevodovka vždy maximálne podradila a auto šlo úplne na plný plyn (a to bez ohľadu na zvolený režim jazdy), čo malo za následok opäť zvyšovanie spotreby. Udržiavanie v pruhu bolo taktiež mierne chaotické, neustále robilo malé korekcie a to aj na rovinkách.
Bavme sa v číslach
Nastal čas na údaje, ktoré sú pravdepodobne najdôležitejšie pri zohľadnovaní kúpy vozidla – spotreba a ceny. Za týždenný test som prešiel 750 km, z ktorých 340 bolo diaľničných. Priemerná spotreba celého testu bola 5,6 litra na 100 kilometrov. Keby neboli zahrnuté diaľnice, určite by sme sa bavili o maximálne 5 litroch. 250 kilometrov bolo čisto elektrických, avšak opäť treba pripomenúť diaľnice, kde sa išlo výhradne na spaľovací motor.
Priemerná elektrická spotreba sa počas testu vyšplhala na 4,6 kWh na 100 km a celková rekuperovaná energia činila 20,2 kWh. Na celý test nám vystačila jedna plná nádrž, ktorá ma objem 48 litrov. Dovolím si tvrdiť, že pri čisto mestskej a okreskovej jazde by sa dalo prejsť na jednu nádrž aj 850 km, možno aj atakovať hranicu 900 km. Ak budete využívať auto na diaľniciach s tempami okolo 140 km/h, treba sa pripraviť na spotrebu približne 7 až 7,5 litra na 100 km.
Teraz ďalší dôležitý údaj – cena. Captur E-tech full hybrid začína na cenovke 28 450 €. V našom testovanom kúsku bolo niekoľko príplatkov (sivý lak – 550 €, Pack advanced driving assist RS line – 920 €, vyhrievané predné sedadlá – 200 €) a finálna cena tesne prekročila čiastku 30 tisíc eur. Základný Captur so spaľovacím motorom začína na čiastke 17 600 €, takže sa tu môžme baviť takmer o dvojnásobku a to už je na zváženie.
Záver
Náš testovaný kúsok vo verzii E-Tech engineered nás veľmi milo prekvapil svojou bohatou výbavou, športovým exteriérom a jazdným komfortom. Nočná jazda bola taktiež príjemná a bezpečná, vďaka dobrým LED svetlometom s automatickými diaľkovými, ktoré fungovali bezchybne. Za maximálnu výhodu považujem jazdu na čisto elektrickú energiu a to najmä v meste, kde sa vieme baviť o spotrebách cca 4 litre na 100 km.
Ak nejazdíte diaľnice, toto auto môže byť pre vás to pravé orechové. Ak máte na vašej trase diaľničné úseky, aj keď len občasne, siahol by som po iných alternatívach. Základný Captur s cenovkou pod 18 tisíc, ktorý som spomínal vyššie, má udávanú spotrebu 5,9 litra na 100 km. Oplatí sa teda priplatiť viac ako 10 tisíc za hybrid? S tým si nie som úplne istý…
Renault Captur E-tech full hybrid | Nissan Juke Hybrid | Kia Niro Hybrid | |
Motor/palivo | 1.6 benzín + elektro | 1.6 benzín + elektro | 1.6 benzín + elektro |
---|---|---|---|
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1 598 / 4 | 1 598 / 4 | 1 580 / 4 |
Výkon motora (kW/k) | 106 / 145 | 105 / 143 | 104 / 141 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 144 (ICE) + 205 (EV) | 148 + 205 | 144 + 170 |
Prevodovka | automatická multimódová | automatická multimódová | DCT/6-stupňová |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 5,0 – 5,1 / 5,6 | 5,0 – 5,2 | 4,4 – 4,7 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 436 | 1 325 | 1 490 |
Objem batožinového priestoru (L) | 326 – 440 | 354 | 451 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 170 | 166 | 165 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 10,6 | 10,1 | 10,4 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 28 450 / 30 120 | 27 990 | 27 590 |