TEST: Renault Captur E-Tech – plug-in hybrid na vrchole ponuky
Crossover od francúzskej automobilky s 1-litrovým trojvalcom sme v teste už poriadne preverili, avšak ako veľmi sa odlišuje od najdrahšej verzie? Má vôbec význam kúpa plug-in hybridu?
V čom sa líši od klasického Captura?
V našom prípade sú to určite zelené značky, ktoré okamžite udrú do oka. Okrem toho zliatinové disky zdobia modré akcenty, plaketky na B-stĺpikoch alebo dvojica dvierok na oboch stranách, kde jedna obsahuje hrdlo nádrže a druhá konektory akumulátora. Naša testovaná verzia obliekala dvojfarebné lakovanie karosérie, teda čiernu strechu a modrú metalízu. Modrá farba sa mi páči, pretože nevidno na nej špinu, ľahko sa čistí a zároveň pekne vyzerá.
Interiér takmer na vlas rovnaký
Miesto vodiča je ukotvené vyššie ako v prípade menšieho brata Clia, no na mestskú prevádzku je to len plus. Oproti štandardnému Capturu je zmenená grafika na prístrojovom paneli pred vodičom tak, aby zobrazovala údaje či už ohľadom spaľovacieho motora alebo elektromotora. Takisto aj infotainment bol obohatený o zobrazenie toku energie a o množstvo grafických zobrazení jazdy. Azda najväčšou zmenou je zázračné tlačidlo EV, ktoré dá vozidlu povel, aby čerpalo výkon výhradne z elektromotora.
Výhody či nevýhody?
Keďže v podlahe a pod zadnými sedadlami je schovaná batéria, batožinový priestor utrpel na objeme, konkrétne klesol zo 404 litrov len na 265 litrov. Hlavnou absenciou je dvojité dno, ktoré je len čiastočné, no na nabíjacie káble je ideálne. Ako ušetriť brzdy? Pri klasickej jazde pokiaľ pustíte nohu z plynu, vozidlo začne rekuperovať silou 10 kW, no pri zvolenom režime B dokonca silou až 20 kW. Ako jediný Captur disponuje kotúčovými brzdami na zadnej náprave, čoho dôkazom sú naozaj presvedčivé a krátke brzdné dráhy.
Technické okienko
Pod kapotou crossoveru sa nachádza 1,6-litrový benzínový atmosférický štvorvalec, ktorý dosahuje 67 kW / 91 koní a 144 Nm a dopuje ho elektromotor o výkone 51 kW / 69 koní a 205 Nm. Pohon je zaujímavo kombinovaný s multimódovou samočinnou prevodovkou bez klasickej spojky. Disponuje 4 stupňami pre spaľovací motor a 2 stupňami pre elektromotor. Kombinovaný výkon sústavy je na úrovni 118 kW / 160 koní. Elektromotor dokázal čerpať energiu z akumulátora s kapacitou 9,8 kWh. Keďže plug-in hybrid nepodporuje rýchlonabíjačky, musíte si vystačiť s maximálnym výkonom nabíjania 3,7 kW, čo znamená nabíjanie za najmenej 3 hodiny. Záleží od sily prúdu, no mne ukazoval palubný počítač do plného nabitia až 5,5 hodiny.
Jazda
Na čisto elektrickú energiu je Renault veľmi tichý a svižný. Všetko je v poriadku až do momentu, kým sa pohon začne kombinovať so spaľovacím motorom. Pri jemnom zrýchľovaní sa motory hádajú, dokonca až trhajú. Prechod z elektro na spaľovací pohon by mohol prebiehať hladším spôsobom. Samotný ťah bol veľmi príjemný, keďže spaľovaciemu motoru rázne pomáhal elektromotor. Aj napriek hmotnosti 1 625 kg zákruty zvládal presvedčivo, nemal som pocit, že by bolo ťažkopádne. Pri manévrovaní v úzkych uličkách mi prekážal masívny A-čkový stĺpik na pravej strane spolu so zvýšenou palubnou doskou. Doslova som sa musel dvíhať zo sedadla, aby som uvidel, čo sa deje na pravej strane. Celkovo ak zhodnotím jazdu tak je priamo ušitá do mestskej prevádzky. Najviac sa kamaráti s pružným zrýchlením, ktoré oceníte v preplnenom meste a pomôže vám pri manévrovaní.
Je úsporný?
Všetko závisí od stavu nabitia akumulátora. To znamená, že spotreba je variabilná, pokiaľ začínate s nie úplne nabiou batériou. Benzínový motor sa začne skôr zapájať do činnosti a čísla stúpajú. Spotreba na nami testovanom okruhu bola na úrovni 3,3 litra, keďže takmer polovicu jazdy sme absolvovali na elektrickú energiu. Diaľničné tempá so spotrebou 7,2 litra mu k úspornosti neprispievajú.
Výrobca udáva dojazd na elektrickú energiu až 50 km. Mne sa podarilo zajazdiť 38 km. Pre tých, ktorí denne najazdia menej ako 40 km je to tá správna voľba, pretože pokiaľ využívate plný potenciál elektriny a pravidelne ho nabíjate, dokážete jazdiť veľmi úsporne.
Nuž a aká je cenovka?
Captur s plug-in hybridným pohonom nie je určený na to, aby ste ušetrili. Cieľovou skupinou sú ľudia, ktorí chcú jazdiť na elektrickú energiu a zároveň prekonávať väčšie vzdialenosti v outdoorovom prostredí. Samotným dôkazom je cenovka na úrovni 31 110 eur. Len pre zaujímavosť, základný Captur štartuje na cenovke 15 800 eur. Preto si musíte zvážiť, či využijete potenciál elektrickej energie za vyššiu cenu a dokážete sa prispôsobiť elektrickým podmienkam alebo budete dôverovať čisto benzínovým verziám za podstatne nižšiu sumu.
Technická špecifikácia
Renault Captur E-Tech | Peugeot 2008 | Hyundai Kona | |
Motor/palivo | 1.6 atmosféra + elektromotor / benzín | 1.2 Pure Tech/ benzín | 1.6 T-GDI / Benzín |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1 598 / 4 | 1 199 / 3 | 1 591 / 4 |
Výkon motora (kW/k) | 117 / 160 | 114 / 155 | 130 / 177 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 144 | 240 | 265 |
Prevodovka | Multimódová automatická | Automatická 8-st. | Automatická 7-st. |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 1,5 / 3,3 | 6,2 | 7 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 639 | 1 344 | 1 421 |
Objem batožinového priestoru (L) | 265 | 405 | 361 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 173 | 208 | 210 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 10,1 | 8,2 | 7,7 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 28 000 / 31 110 | 24 890 | 20 490 |
Text: Filip Beňadik
Foto: Samuel Zaťko