TEST: Renault Megane e-Tech – úsporný ideál
Renault Megane poznáme ako azda jeden z najdôležitejších modelov francúzskej automobilky. Po novom sa klasická spaľovacia verzia prestane vyrábať a od roku 2022 ju nahradil úplne nový model s totožným názvom v čisto elektrickom prevedení.
Dizajn
Nový Megane jednoznačne púta pohľady. Aby sme si ho hneď na začiatku vedeli zaradiť, tak proporcie oproti predchodcovi sú viac menej rovnaké. Rázvor je v prípade elektrickej verzie natiahnutý, no minimálne previsy už naznačujú, že karoséria je kratšia až o 16 cm. Zaujímavo tvarovaná predná časť v našej najvyššej výbave kombinuje dvojdielne lakovanie žltej a perleťovo sivej farby. Dizajnovo úzke predné svetlomety opticky nadväzujú na tmavý dekór. Pre Megane e-Tech bude typické denné svietenie s originálnym tvarovaním. Nedá mi nespomenúť ani modernizované logo značky, ktoré postupne uvidíme na všetkých ostatných modeloch. Pozdĺž zadnej časti spájajú LED svetlomety, ktoré svojim tvarovaním veľmi pripomínajú starý známy dizajnový jazyk Renault. Ak sa vám z bočného profilu zdajú kolesá naozaj veľké, tak oni naozaj veľké aj sú, pretože dosahujú rozmer až 20 palcov s pneumatikou 215/45.
Interiér
Ak by som sa rozhodoval pri kúpe podľa prvého dojmu z interiéru, tak Renault by si ma jednoznačne získal. Naozaj skvelé spracovanie, spája kombináciu tvrdých aj mäkkých plastov spolu s koženým čalúnením. Veľmi sa mi páči aj obloženie dverí, ktoré na prvý pohľad vyzerá ako imitácia dreva, no po bližšom vzhliadnutí má jemnú kockovanú štruktúru, čo ma príjemne prekvapilo svojim originálnym riešením. Pozíciu za volantom som si našiel ihneď. Sedadlá sú potiahnuté kožou so žltým prešívaním, sú plne elektrické, vyhrievané a dokonca aj s funkciou masáže. Pozitívne hodnotím aj volant, ktorý sa veľmi dobre chopí a s rozložením hardvérových ovládačov je manipulácia s palubným počítačom intuitívna. Odkladacích priestorov je naozaj dosť, či už v lakťovej opierke, pod infotainmentom či v stredovom tuneli.
Slabšou stránkou je sedenie v druhom rade sedadiel, ktoré neposkytuje dostatok priestoru pre komfort dospelého človeka. Na mestské presuny je to postačujúce, no na dlhšej trase by som preferoval sedieť vpredu.
➡️ NEPREHLIADNITE: Test BMW i4 M50 – elektrické BMW z divízie M
Technológie
Medzi obrovský highlight patrí aj technologická vyspelosť, pretože to, čo ponúka Renault je vo svojej triede bezkonkurenčné. Začnem zľahka. Testovaný model Kangoo Van disponoval kamerou miesto spätného zrkadla, ktorá kvalitou spĺňala moje tvrdé očakávania. To isté platí aj v prípade Meganu e-Tech, avšak displej je integrovaný do spätného zrkadla a prepnutím sa zmení odraz zrkadla na displej premietajúci dianie za vozidlom. Z hľadiska displejov som ostal ohúrený. Či už graficky, ako ostro a pestrofarebne zobrazujú jednotlivé údaje, ale aj softvérovo, čo sa ukazuje na rýchlosti načítavania. Ak sa ponoríme do navigácie, tak obraz vám bude jednoznačne známy. Ako to? Totižto Renault dostal navigáciu priamo od Googlu. S autom spolupracuje bezchybne, napríklad pri zvolení destinácie vám navigácia zobrazí percentá batérie, s ktorými prídete do cieľa poprípade koľko % batérie musíte dobiť, aby ste absolvovali aj cestu naspäť. Všetko je prerátavané v reálnych podmienkach podľa maximálnych povolených rýchlostných limitov. Nedostatky? Nie, funguje to presne a na záver k technológiám by som dodal, že rýchlejšiu navigáciu som v autách nezažil.
Pohon a jazda
Ak sa vám páči Megane, na výber sú len dve verzie. Slabšia má 40 kWh batériu a výkon 130 konských síl. Nami testovaný kúsok dostal silnejší variant, teda 220 koní a až 60 kWh batériu. V oboch prípadoch je poháňaná výhradne predná náprava. To, že je mrštný ukazuje aj zrýchlenie z 0 na 100 km/h, ktoré potrvá 7,4 sekundy.
Veľmi sa mi páči naladenie podvozka. V zákrute sa mierne nakloní, no veľmi stabilne a presvedčivo zvládne celý prejazd. Výkon 220 koní nie je naladený agresívne alebo športovo, skôr jemne a pohodlne, no pri svojej plnej paráde vás príjemne oprie do sedačky. Ak sa pýtate na 20-palcové disky kolies, na tak veľký disk a malú výšku pneumatiky toho podvozok zvláda až až. Cestné spoje a jamy sú cítiť do karosérie, veď predsa je to nízkoprofilová pneumatika, no vôbec by som sa toho nebál. Ak by ste mali stále pochybnosti, vo výbere sú aj 18-palcové disky kolies s vyšším profilom pneumatiky. Najviac ma bavila plynulá a pohodová jazda, pretože s útulným interiérom, dobrým audiom Harman&Kardon a skvelým naladením podvozka to bola jedna báseň.
Nabíjanie
Osobne som nabíjal najmä z 220V klasickej zásuvky. Za noc, respektíve 8 hodín som nabil okolo 30 %, čo znamená, že ak nejazdím každodenne do plného vybitia, respektíve neabsolvujem denne viac než 150 km, neriešil by som ani Wallbox. Vystačil by som si s klasickou zásuvkou. Čo je jednoznačne ďalší technologický pokrok je až 22 kW vstavaná palubná nabíjačka v základnej výbave. Len pre porovnanie, Mercedes-Benz EQS má v základe 11 kW vstavanú nabíjačku, až za príplatok môžete siahnuť po 22 kW. Znamená to, že ak nabíjate pomalým jednosmerným prúdom, maximálny výkon nabíjania bude 22 kW, čo v preklade znamená nabitie okolo 3 hodín. Ak by som mal vozidlo s 3,3 kW palubnou nabíjačkou a začnem nabíjať na 22 kW nabíjačke s jednosmerným prúdom, vozidlo prijme výkon iba 3,3 kW.
Samozrejme, Megane podporuje aj rýchlonabíjanie a to výkonom 130 kW, čiže na 80 % sa nabije do pól hodiny.
Spotreba a dojazd
Ako začať. V skratke ide o jeden z najúspornejších elektromobilov na trhu, ak nie najúspornejší. Po okreskách keď som nerekuperoval ale plachtil som nejedenkrát podliezol 10 kWh. Následne som zamieril do hornatejších oblastí, kde sa mi spotreba zvýšila na 13 kWh. Ak by som využíval plný potenciál a užil si dynamickú jazdu, neočakávajte viac než 20 kWh. Áno, krátkodobo môže vyletieť na viac než 30 kWh, no po „vychladzovacej“ jazde sa kombinovaný priemer veľmi rýchlo zníži. Ako už dobre vieme, diaľnica a elektromobil si moc nerozumejú. Časom a spotrebou je najefektívnejšie tempo 120 km/h, pri ktorom neubudne z baterky viac než 20 kWh / 100 km. Pri 130 km/h je to 23,1 kWh a počas tachometrových 140 km/h spotreba atakuje 27 kWh.
Ak si jednotky premeníme na dojazd, po okreskách bezproblémovo zvládnete 450 km, v meste 400 km a pri konštantnej 120 km/h necelých 300 km.
Záver a cena
Renault Megane e-Tech je technologicky vycibrený do detailu. Ak by som zvažoval kúpu elektromobilu, jednoznačne by voľba padla naň ho, pretože s výbornou spotrebou, silnou palubnou nabíjačkou, technologickým pokrokom a skvelým interiérom si ma jednoducho získal.
Počiatočná cenovka 130-koňovej verzie so 40 kWh batériou štartuje na cenovke 37 100 eur. Silnejšia 220-koňová verzia so 60 kWh batériou začína na 41 900 eur a nami testovaný kúsok presahuje 50 000 eur.
Technická špecifikácia
Renault Megane e-Tech | Hyundai Kona | VW ID.3 | |
Motor/palivo | elektromotor | elektromotor | elektromotor |
Nabíjanie 0-80 % (min) | 30 | 54 | 35 |
Max. prijatelný výkon nabíjania (kW) | 130 | 77 | 100 |
Dojazd výrobca/test | 450 / 430 | 449 / 380 | 408 / 294 |
Výkon motora (kW/k) | 160 / 218 | 150 / 204 | 150 / 204 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 300 | 395 | 310 |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 16,1 / 15 | 15,4 / 18 | 15,5 / 20,1 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1711 | 1750 | 1600 |
Objem batožinového priestoru (L) | 389 | 332 | 385 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 160 | 167 | 160 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 7,4 | 7,6 | 7,9 |
Cena verzie od (€) | 41 900 | 39 890 | 49 230 |
Foto: Samuel Zaťko