TEST: Renault Megane GT line – Francúz s nádychom športovosti
História modelu Megane francúzskej automobilky Renault siaha až do roku 1995, kedy prišla na trh jeho prvá generácia. My sme sa detailnejšie pozreli na jeho aktuálnu, 4. generáciu.
Dizajn
Po dizajnovej stránke je podľa mňa Megane veľmi vydarené auto so sviežim, neopozeraným vzhľadom. Ak si však zvolíte verziu GT line, bude Vám pred domom parkovať Megane s nádychom športovosti. Inými slovami povedané, 18-palcové disky kolies z ľahkých zliatin, predný GT nárazník, zadný difúzor, detaily lakované šedou farbou, pár nápisov GT line a hlavne lakovanie karosérie v modrej Iron farbe zabezpečia to, že na seba pritiahnete o čosi viac pohľadov než je bežné.
Pohon
Nami testovaný model disponoval 4-valcovým benzínovým turbo motorom o objeme 1.4 litra, ktorý produkoval 160 koní (120 kW). Výkon motora prenášala na prednú nápravu 7-stupňová dvojspojková prevodovka EDC.
Jazda
Vyššie uvedená kombinácia motora a prevodovky predstavuje podľa mňa ideálnu voľbu ako do mesta, tak aj na dlhšie vzdialenosti. Podvozok nemá adaptívnu funkciu, no aj napriek tomuto faktu som bol veľmi milo prekvapený, ako podvozok doslova ,,hltal” nerovnosti, takže aj na nie veľmi ideálnych bratislavských cestách bola jazda vskutku komfortná. Pri jazde na diaľnici určite oceníte prítomnosť adaptívneho tempomatu, na ktorom sa dajú nastaviť tri úrovne rozostupu medzi autom pred vami a vašim autom. Počas testu sa mi ani raz nestalo, že by adaptívny tempomat zle zareagoval alebo nezaregistroval vozidlo pred sebou. Jediná vec, ktorú by som tejto funkcii vytkol je to, že adaptívny tempomat nejde aktivovať pri rýchlosti menšej ako 50 km/h a vyššej ako 150 km/h. Taktiež som bol prekvapený umiestnením prepínača na aktiváciu limiteru a tempomatu, ktorý sa nachádzal pri radiacej páke, ale to je vecou zvyku.
Jazdné režimy
Ďalšou kapitolou sú jazdné režimy, ktoré má vodič možnosť meniť pomocou ovládača Multi-Sense. Na výber sú režimy Comfort, Neutral, Eco, Perso a Sport. Osobne som extra rozdiel medzi režimami Comfort a Neutral nepostrehol. Jedinou vecou, ktorá sa pri tychto dvoch režimoch menila je farba ambientného podsvietenia a grafika digitálneho združeného prístroja. Režim Eco priniesol zmien viac. Okrem toho, že interiér zaliala zelená farba a na displeji infotainmentu ste mohli pomocou počtu zelených lístkov sledovať ako veľmi ekologický ste, sa razantne zmenila odozva plynového pedálu a automaticky sa aktivoval systém start-stop aj napriek tomu, že ste ho manuálne vypli. Ďalšou citeľnou zmenou bolo správanie automatickej dvojspojkovej prevodovky, ktorá podstatne skôr preradila na vyšší prevodový stupeň a držala tak motor v nízkych otáčkach za účelom zníženia spotreby. Ked’už som teda načal tú spotrebu, tak počas nášho testu sme sa dostali na hodnotu 8.7 litra na sto kilometrov v mestskej premávke respektíve 6.8 litra na sto kilometrov pri jazde po diaľnici.
Režim Sport je v podstate opak režimu Eco. Po zvolení Sport-u držala prevodovka motor vo vyšších no niekedy až nezmyselne vysokých otáčkach. Pri rýchlom rozjazde z miesta pôsobila prevodovka dosť chaotickým dojmom. Po stlačení plynu vyleteli otáčky takmer až k obmedzovaču a zotrvali tam dlhšie ako by bolo treba. Mal som pocit akoby si prevodovka myslela, že sa chcem na prvom rýchlostnom stupni len o kúsok rýchlo pohnúť a potom čakala, či bude akcelerácia pokračovať alebo nie, a až potom preradila. Čo však musím pochváliť je správna orientácia manuálneho režimu prevodovky, kde sa vyšší stupeň radí smerom ku sebe a nie od seba, ako to majú niektoré konkurenčné značky. Režim Perso umožňuje nastaviť si auto presne podľa preferencií. Od odozvy motoru, až po farbu ambientného podsvietenia.
Svetlomety
Pri jazde v noci nám na cestu svietili príplatkové LED Pure Vision svetlá s funkciou automatických diaľkových svetiel. Automatické prepínanie svetiel fungovalo veľmi dobre, ani raz sa mi nestalo, že protiidúce auto ,,bliklo”, pretože ho oslňujem. Zadné svetlá so zaujímavou grafikou taktiež disponovali LED technológiou a v noci sú pomyselným podpisom, vďaka ktorému si Megane určite nepomýlite s iným autom.
Interiér
Balík GT line spôsobil, že po otvorení dverí ste si na chvíľu mysleli, že nastupujete do verzie R.S a nie do ,,bežného” Meganu. Pýtate sa prečo? Odpoveď je jednoduchá. Ako prvé udreli do očí anatomicky tvarované športové sedačky s integrovanou opierkou hlavy. Po usadení mi hneď padol do rúk športový, dole mierne skosený volant s príjemne hrubým vencom. Celkovú atmosféru interiéru dopĺňali modré lišty s imitáciou uhlíkových vlákien. Na zadných sedadlách bol dostatok miesta aj pre vyšších pasažierov. Ak sa s Meganom chcete vybrať na dlhšiu cestu, odporúčam cestovať maximálne štyrom pasažierom pre zachovanie komfortu. Pri našej ceste na autosalón do Ženevy sme cestovali štyria, pomerne vysokí a musím povedať, že miesta nebolo na rozdávanie, ale bolo ho dostatok na to, aby bol zachovaný komfort. Na výšku umiestnený displej infotainmentu disponoval spočiatku nie veľmi prehľadným softvérom, no stačilo sa v ňom zorientovať, zistiť čo sa nachádza v akej záložke a po dni používania som si naň zvykol. Pri použití Apple CarPlay sa rozhranie zobrazovalo len na malej časti displeju, takže niekedy som mal problém prečítať názov ulice v aplikácií Waze kvôli veľmi malému písmu. Spôsob zobrazovania rozhrania Apple CarPlay je pravdepodobne spôsobený jeho naprogramovaním zo strany Apple. Nemyslím si, že by bol na vine práve zabudovaný infotainment.
Vychytávky
Najväčšou vychytávkou je jednoznačne parkovací asistent, ktorý dokáže za Vás nájsť vhodné parkovacie miesto a samostatne zaparkovať pozdĺžne, priečne a dokonca aj šikmo. Po príchode na parkovisko stačí zvoliť spôsob parkovania a smerovkou vybrať stranu, na ktorej má auto vyhľadať miesto. Po nájdení vhodného miesta Vás auto vyzve, aby ste zastavili a na displeji ukáže, aký prevod je potrebné zaradiť. Po zaradení stačí pustiť volant, pridávať plyn/brzdiť a kontrolovať, či je manéver bezpečný a v prípade potreby zasiahnuť. Pri testovaní tejto funkcie sa mi párkrát stalo, že systém vybral nie dostatočne veľké miesto, takže bolo potrebné do manévru zasiahnuť. Každopádne pre ľudí, ktorým parkovanie veľmi nevonia to môže byť užitočný pomocník.
Záver
Ak hľadáte auto do mesta, ktorému nie sú cudzie ani dlhšie cesty napríklad na dovolenku k moru alebo na autosalón do Ženevy, je pre Vás komfort rovnako dôležitý ako imidž a zároveň hľadáte niečo, s čím budete vytŕčať, v tom prípade je Renault Megane GT line jasnou voľbou.
Cena testovaného modelu Megane GT line TCe 160 GPF EDC vrátane príplatkovej výbavy: 26 670€
Foto: Samuel Zaťko, Anton Majerský