TEST: Seat Arona FR 1.5 TSI [2022] – vrchol ponuky so všetkým, čo k tomu patrí
Omladený druhý najpredávanejší model španielskej značky útočí na mladých športovo ladenou verziou FR. Ide iba o dizajnový balík či ponúka aj niečo viac?
Príťažlivý zovňajšok
Už v samom základe má Arona Full LED svetlá, ktoré v prípade verzie FR sú zatmavené. Štandardom sú parabolické svetlá rovnako, ako aj v našom prípade. Za príplatok je možné siahnuť po šošovkových svetlometoch s typickým podpisom denného svietenia. Túto opciu považujem skôr za dizajnovú, pretože už základné parabolické svetlá svietia dostatočne široko aj ďaleko.
Štandardom sú 17-palcové disky kolies, no v s príplatkovými „osemnástkami“ dotvára naozaj skvelý výsledok. V zadnej časti nájdeme difúzor s dvojicou otvorov, ktoré imitujú koncovky výfuku. Celkový dizajn v červenej Pure metalíze s čiernou strechou a zatmavenými doplnkami je príťažlivý a hodný vrcholu ponuky.
Pár zmien vnútri
Po usadnutí na miesto vodiča spoznáte verziu FR vďaka volantu s perforovanou kožou a krásnym červeným prešívaním. Rovnaký volant je použitý aj v modeli Tarraco FR, ktorého test nájdete TU. Obklady či už bočných alebo stredových výduchov sú zabalené do červenej farby, rovnako ako aj ambientné osvetlenie. Azda najdôležitejším prvkom sú práve látkové sedadlá, ktoré majú vynikajúce bočné vedenie sedacej časti, ale aj chrbtovej časti. Veľmi príjemné sú aj na dlhé trasy, no najúčinnejšie sú práve na okreskách s množstvom zákrut. O tom však neskôr. Priamo pred vodičom svietia prehľadné analógové budíky s jednoduchým palubným displejom, ktoré sú starou známou klasikou španielskej značky.
➡️ NEPREHLIADNITE: TEST: Mercedes-Benz S580 e – luxusná limuzína za vyše 170 000 €
Koncernová 1.5-ka pasuje všade
Som rád, že pod kapotou pracuje osvedčené koncernové štvorvalcové srdce o výkone 110 kW / 150 konských síl a 250 Nm krútiaceho momentu. Spriahnutý je so 7-stupňovou automatickou prevodovkou so suchými spojkami. Rovnako, ako v prípade VW Taiga či modelu T-Cross ide o dynamicky a úsporne veľmi vyvážený agregát. Veď predsa šprintuje za 8,4 sekundy s maximálkou cez 210 km/h.
Spriahnutie 7-stupňovej DSG s trojvalcami je dobré, no prevodovka vždy motor podtáča pod pásmo otáčok, z ktorého nevládze. Benzínová 1.5-ka je iná, nakoľko už od hranice 1500 ot/min. sa pekne opiera o krútiaci moment a v kabíne nerezonuje zvuk podtočeného motora. Práve preto aj z hľadiska kultivovanosti a chodu motora by som radšej volil štvorvalec oproti jednolitrom.
Spotreba
Keď sa už venujeme chodu motora, pozrime sa aj na úspornosť. Na diaľnici si Arona vypýtala ľahko cez 7 litrov na 100 km, konkrétnejšie 7,3 l. S rovnakou spotrebou by som počítal aj v prípade mestskej trasy. Avšak na okresných cestách, kedy motor odpája dvojicu valcov motor nemá problém podliezť 4,5 l / 100 km. Ak však budete FR-ko preháňať, treba počítať aj s 9 litrami. Celkový priemer počas celého testu sa zastavil na hodnote 6,3 litra / 100 km, čo je naozaj skvelý údaj na tak dynamický štvorvalec bez pomoci 48V systému.
Jazda
Už z viacerých testov Arony vieme, že platforma MQB A0 a jej naladenie je na veľmi dobrej úrovni. Verzii FR však inžinieri dopriali trošku šťavy bez toho, aby to bolo na úkor pohodlia. Výsadou našej verzie je tvrdšie naladený podvozok, no hlavne elektronická uzávierka diferenciálu XDS, ktorého úlohou je eliminovať nedotáčavosť a zlepšiť jej ovládateľnosť v zákrute. Je to cítiť, avšak netreba od toho očakávať schopnosti samosvoru. Skôr by som to zhodnotil tak, že je rýchlejšia, mrštnejšia a hravejšia. Podvozkovo by som nepovedal, že je tvrdší, skôr tuhší a veľmi Arone pasuje. Na dobrom povrchu s 18-palcovými diskami kolies sedí krásne a viete si s ňou užiť každý prejazd zákrutou. Treba opäť však počítať, že v tomto prípade sú 18-tky už nízkoprofilové a na rozbitej ceste sa neraz zamračíte.
Záver a cena
Čo dodať? Arona vo verzii FR je crossoverom, ktoré spĺňa všetky jeho atribúty, no nezabúda ani na šoféra. Je krásne podvozkovo vyladená, na danú triedu aj priestranná a motoricky perfektne zvládnutá. Aj v tomto prípade platí, že podvozok je rýchlejší ako motor. Ak by som zvažoval crossover, ktorý by mal byť šoférsky prispôsobený mne, jednoznačne by som volil Aronu FR.
V základenej výbave Style s balíkom Family štartuje na cenovke 17 110 eur. Ak sa vám páči výbava FR, treba si minimálne pripraviť 19 080 eur, no so skvelou 1.5-kou štartuje na 22 010 eur.
Seat Arona | Škoda Kamiq | Suzuki S-Cross | |
Počet valcov | 4 | 4 | 4 |
Zdvihový objem | 1 458 cm3 | 1 498 cm3 | 1 373 cm3 |
Prevodovka | 7-st. DSG automat | 7-st. DSG automat | 6-st. automat |
Max. výkon | 110 kW/ 150 k | 110 kW/ 150 k | 95 kW/ 129 k |
Max. krútiaci moment | 250 Nm/1 500 – 3 500 ot./m | 250 Nm/1 500 – 3 500 ot./m | 235 Nm/2 000 – 3 000 ot./m |
Pohotovostvá hmotnosť | 1 292 kg | 1 276 – 1 443 kg | 1 310 – 1330 kg |
Max. rýchlosť | 210 km/h | 218 km/h | 195 km/h |
0-100 km/h | 8,4 s | 8,2 s | 10,2 s |
Nameraná/uvádzaná spotreba | 6,3 – 6,7 l/100 km / 6 l/100 km | 5,8 – 6,3 l/100 km | 6,3 – 6,6 l/100 km |
Palivo | benzín | benzín | benzín |
Typ pohonu | predná náprava | predná náprava | 2WD/4WD |
Priemer otočenia | 10,6 m | 10,1 m | neuvedené |
Objem kufra – základ/maximum | 400 l/1 281 l | 400 l/1 395 l | 430 l/1 230 l |
Cena – cena od / testovaný model | 17 110 € / 22 010 € | od 17 280 € do 25 730 € | od 22 490 € do 29 900 € |