TEST: Seat Arona FR – šikovný crossover za skvelé peniaze [Užívateľský test]
V dnešnej dobe je pre automobilky najväčšou výzvou zacieliť na mladú generáciu a zatraktívniť im modely, ktoré by si normálne nevybrali. Takýmto vozidlom je i Seat Arona FR Arona. Je postavená na koncernovej platforme MQBA0, presne ako súrodenci Volkswagen T-Cross a Škoda Kamiq. Dokáže však Arona predbehnúť konkurenciu a očariť mladého zákazníka?
Dizajn exteriéru
Áno, dokáže. Najmä v športovo strihnutom balíku s označením FR, ktorý síce neprináša 300 konských síl pod kapotou, no ponúka športovú eleganciu a atraktivitu do segmentu mestských crossoverov. V mestskom prostredí určite nezanikne dvojfarebné výrazné lakovanie Seatu Arona FR, ktoré kombinuje dynamickú červenú a konzervatívnu čiernu. K štýlovému looku prispievajú i 18-palcové hliníkové disky kolies.
Seat Arona vychádza zo základného modelu Ibiza, čo vidno najmä pri stavaní prednej masky, ktorá je takmer totožná. Aronu odlišuje iba vyššia svetlá výška. V zadnej časti tomu už je inak. Dominuje tu svalnaté postavenie karosérie do tvaru písmena „A“ a dve, žiaľ falošné koncovky výfukového systému. Seat Arona si zozadu určite nepomýlite.
Jednoduchý a funkčný interiér
Na moje počudovanie bola Arona skutočne kvalitne spracovaná. Interiérové časti nevŕzgali či už to bolo madlo dverí alebo stredový tunel. Prekvapením bolo i využitie mäkkčených materiálov, ktoré v Ibize chýbajú. Priestor pred vodičom je vyplnený polo-digitálným prístrojovým štítom, ktorý môže byť za príplatok nahradený plne digitálnym kokpitom. Volant má príjemnú hrúbku aj tvar, je však o čosi tvrdší než u konkurencie. Látkové sedadlá sú príjemne tvarované, vďaka čomu z nich nevyletíte v prvej zákrute.
Palubnú dosku vypĺňa 8-palcový displej infotainmentu s podporou Apple CarPlay. Infotainment bol na koncernovej úrovni, občas síce reagoval pomenšie, no zážitok z jazdy to nijak neovplyvnilo. Priestor na zadných sedadlách je skvelý pre osoby nižšie než 185 cm. Priestoru nad hlavou je síce v Seat Arona FR dostatok, no vyšší pasažieri budú trpieť priestorom na nohy. Batožinový priestor zhltne poctivých 400 litrov, ponúka dvojité dno a dojazdové koleso v prípade defektu.
Motor a prevodovka
Pod kapotou Seat Arony FR sa nachádza koncernový benzínový motor s označením 1,5 TSI EVO. Štvorvalec vyprodukuje výkon 110 kW teda slušných 150 konských síl a 250 Nm krútiaceho momentu. Prívlastok EVO označuje schopnosť Arony odpojiť dva krajné valce pri nízkej záťaži, čím zníži spotrebu paliva. Výrobca udáva spotrebu 6,3 litra na 100 km, nám sa podarilo zajazdiť kombinovanú spotrebu na úrovni 6,8 l/100 km.
Agregát je spárovaný so 7-stupňovou automatickou DSG prevodovkou s možnosťou radenia prevodových stupňov pádlami pod volantom. Výkon je prenášaný výlučne na prednú nápravu, čo je nevýhoda koncernovej platformy.
Jazdné vlastnosti
S nízkou hmotnosťou iba 1228 kg, elektronicky ovládaným diferenciálom prednej nápravy, automatickou prevodovkou a výkonom 150 konských síl sa spolu pozeráme na malé červené žihadlo, ktoré sa nemusíte báť previezť po okresných cestách. Podvozok je síce naladený o čosi tvrdšie, no stále je mäkkší v porovnaní s BMW X2. jazdu po hrbolatej ceste však spríjemní režim comfort, kedy Seat Arona FR zjemní svoje nastavenie.
Arona na suchu pekne drží stopu a vďaka XDS diferenciálu vám dovolí vymetať zákruty vo vyšších tempách. Na mokrej vozovke treba dávať pozor na nedotáčavý šmyk, ako u každej prednokolky. Aronu FR sa však netreba báť vziať i na nespevnené cesty, kde vás síce podvozok vytrasie, no svetlá výška vám umožní napr. prechod lúkou k jazeru. Škoda tej absencie pohonu 4×4.
Cena a Konkurencia
Našim testom sa lúčime s pred-faceliftovým modelom Seat Arona FR. S príchodom modernizovanej verzie preto môžete u svojho predajcu získať slušné ponuky na tento model. Seat Arona FR začína na cene 19 730 eur, s príplatkami sa naše testované vozidlo vyšplhalo na 21 800 eur. Za balík, ktorý Arona FR ponúka je to skvelá cenovka.
➡️NEPREHLIADNITE: TEST: Škoda Kamiq 1,0 TSI
Mlado Boleslavská Škoda Kamiq Mote Carlo začína na cene 20 590 eur a s motorom 1,5 TSI a 7-stupňovým DSG automatom sa cena vyšplhá na 26 719 eur bez príplatkov. Volkswagen T-Cross s rovnakým motorom, prevodovkou a v športovom balíku sa cenovo hýbe od 25 090 eur. Pri porovnaní s Mercedes-Benz GLA je cena Seat Arona FR nižšia o takmer 17 00 eur, kde za triedu GLA 200 s výkonom 163 konských síl zaplatíte 38 694 eur.
Technická špecifikácia
Škoda Kamiq Monte Carlo | Mercedes-Benz GLA 200 | ||
Motor/palivo | 1,5 TSI EVO /benzín | 1,5 TSI EVO /benzín | 1,8 TCe EDC /benzín |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1 498/4 | 1 498/4 | ccm/valce |
Výkon motora (kW/k) | 110/150 | 110/150 | kW/163 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 250 | 250 | Nm |
Prevodovka | Automatická DSG 7 st. | Automatická DSG 7 st. | Manuálna 7 st. |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 6,3/6,8 | výrobca/test | výrobca/test |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 228 | 1250 | 1395 |
Objem batožinového priestoru (L) | 400 | 400 | 421 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 205 | 213 | 215 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 8,0 | 8,3 | 8,4 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 19 730/ 21 800 | 26 719 | 38 694 |
Foto & Video: Matúš Toráč