TEST: Seat Ateca 1.5 TSI Style Family – rozumná voľba
S modelovým rokom 2021 sa nesie ruka v ruke aj facelift obľúbeného kompaktného SUV od značky Seat. Náš testovaný kúsok je farebne veľmi nenápadný a s dobre známym motorom stojí rozumné peniaze.
Ešte krajšia
Najväčšou zmenou si prešla predná maska, ktorá obsahuje užšie predné Full-LED svetlomety s pozmenenou grafikou. V prednej časti je množstvo ostrých línii a prísnych tvarov, na ktorých sa pekne láme svetlo, a tak zvýrazní nenápadný dizajn. V zadnej časti si facelift poniektorí ani nevšimnú, keďže je na prvý pohľad totožný od predchádzajúcej verzie. Avšak po novom už aj Ateca dostala dynamické smerovky, a teda plne LED-kové zadné svetlá. Ku fádnemu farebnému odtieňu dokonalo pasujú 18-palcové disky Performance so strieborno-čiernym lakovaním. Ak hľadáte kvalitnú autokozmetiku, pozrite sa na stránku www.wolfgarage.sk.
Starý dobrý interiér
Seat Leon od roku 2013 začal využívať rovnakú koncepciu palubnej dosky ako v prípade faceliftovanej Atecy. Myslíte si, že po 8 rokoch je opozeraný? Určite nie. Vyzerá neustále dobre a hlavne moderne. Čo sa týka sedadiel, neprídu mi atraktívne, pôsobia na mňa obyčajne. Avšak ani po stovkách kilometrov ma nič nebolelo a cítil som sa neustále komfortne. Ak by som ich porovnal so sedadlami v bratskom modeli Karoq, tak Ateca má komfortom a pohodlím sedadiel jednoznačne navrch. Páči sa mi volant s príjemne hrubým vencom, dokonalo rozmiestnenými ovládacími prvkami a pekným tvarom.
Základný nepríplatkový infotainment s uhlopriečkou 8,25“ kombinuje dva svety. Ten nový z modelu Leon, teda čisto digitálny a starú dobrú hardvérovú školu, ktorú zastupujú otočné ovládače a skratky menu. Naozaj mi na ňom nič nechýbalo, bol rýchly, intuitívny a podporuje aj Apple CarPlay či Android Auto. Ani faceliftovaná verzia neschovala menu klimatizácie do infotainmentu, ale ostal ten starý dobrý panel klimatizácie s otočnými ovládačmi, čo je jednoznačne lepšie riešenie.
➡️NEPREHLIADNITE: Otestovali sme väčšieho brata – Tarraco
Motorizácia
O pohon sa stará koncernová pýcha, motor 1.5 TSI s výkonom 110 kW / 150 koní a 250 Nm. S výhradne prednou nápravou je spriahnutý skrz 7-stupňovú DSG prevodovku. Motor dokáže vypínať dva valce. Ucítil som to nejako? Vôbec, zistil som to len prostredníctvom informácii v palubnom počítači. Tým chcem povedať to, že motor dokáže šetriť palivo bez toho, aby to posádka nejakým spôsobom zistila.
Motor je sám o sebe veľmi kultivovaný a neprenáša svoje vibrácie do interiéru, avšak veľmi mi prekážal výrazný hluk pri vysokých otáčkach. Myslím si, že je to podmienené slabším odhlučnením motorového priestoru, keďže obľúbený agregát je vcelku kultivovaný. S prevodovkou si dokonalo rozumel, krásne hladučko radila a prispôsobovala sa jazdnému štýlu bez toho, aby motor zbytočne podtáčala.
Spotreba
Má teda význam funkcia vypínania dvoch valcov? Z hľadiska spotreby to vyzerá nasledovne. Počas celého testu sa nám spotreba ustálila na hodnote 7 l/100 km. Pri diaľničnej 130-tke Ateca spotrebuje 7,7 l/100 km a na okresných cestách sa viete bezproblémovo pohybovať pod hranicou 6 litrov.
Jazda
Ateca je postavená na koncernovej platforme MQB, ktorá je totožná s modelom Karoq. To znamená, že vpredu pracuje nezávislé zavesenie McPherson v kombinácii s polotuhou zadnou nápravou. Nastavenie podvozka mi na bežné jazdenie úplne vyhovovalo, nebolo zbytočne tvrdé ale ani zároveň mäkké plavné. Pri ostrejšej jazde sa nakloní ale s presvedčivým čistým prejazdom vie pekne podržať stopu. Takmer každú jednu nerovnosť zvládal podvozok odfiltrovať, no 18-palcové disky kolies s nízkoprofilovými pneu nie sú na naše žial rozbité cesty najoptimálnejším riešením. Pre väčší komfort by som volil o palec menšie, lenže je to daň za krásu.
Záver a cena
Seat Ateca je krásny kus auta, ktorému facelift ešte viac pomohol k atraktivite. S benzínovou 1.5-kou je úsporná a svižná. Síce nemá ani z ďaleka plnú výbavu, nenašiel som nič, čo by mi v aute chýbalo. Keby padla otázka, či Karoq alebo Ateca, nevedel by som sa rozhodnúť. Sú si tak veľmi podobné, že výber by podmienil len vkus. Ateca štartuje na hodnote 19 490 eur s 1-litrovým trojvalcom a manuálom. Naša verzia s lepšou výbavou a benzínovým štvorvalcom začína na cenovke 26 080 eur, čo je za takto vybavený kúsok s pekným dizajnom naozaj famózna hodnota.
Technická špecifikácia
Seat Ateca | Škoda Karoq | Volkswagen Tiguan | |
Motor/palivo | 1.5 TSI / benzín | 1.5 TSI / benzín | 1.5 TSI / benzín |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1498 / 4 | 1498 / 4 | 1498 / 4 |
Výkon motora (kW/k) | 110 / 150 | 110 / 150 | 110 / 150 |
Prevodovka | 7-st- automatická | 7-st- automatická | 7-st- automatická |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 6,1 – 7,2 / 7 | 5,6 – 7,1 | 7,2 – 7,6 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1408 | 1387 | 1550 |
Objem batožinového priestoru (L) | 510 | 521 | 615 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 202 | 206 | 200 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 9,1 | 9,0 | 9,2 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 19 490 / 26 080 | 19 640 | 23 450 |
Foto: Samuel Zaťko