Test: Seat Leon 1.5 TSI – aký je základ oproti verzii FR?
Len prednedávnom sa nám dostala do rúk Cupra Leon, dokonca aj s benzínovou 1.5-kou, ktorá bola doplnená o automat a mild-hybridnú technológiu. Aká je jej alternatíva s manuálom a bez elektrifikácie?
Exteriér
Keďže ide len o dve výbavy, ktoré ponúka Leon, už na prvý pohľad ich viete rozoznať. Výbava Style ponúka LED-kovú svetelnú techniku vpredu i vzadu, no bez atraktívneho denného svietenia, ktoré definuje dizajnový jazyk značky. Vzadu to síce vyzerá, že Leon má špecifický LED-kový pás skrz celú zadnú časť, no je tam len krytka bez povestného podsvietenia. Na druhú stranu, základná svetelná technika svieti až prekvapivo dobre.
V stretávacom režime je lúč dostatočne široký a pekne osvetľuje krajnicu zatiaľ čo automatické diaľkové svetlá fungujú príkladne a zbytočne neoslňujú protiidúce vozidlá. Čiže ak vám zásadne nejde o vizuálnu stránku svetelného podpisu, základné svetlá sú svojim výkonom jednoznačne dostačujúce. Z bočného profilu Leon zdobia 17-palcové disky kolies, ktorú sú priam ideálnou voľbou pre komfortnú jazdu.
Interiér
Hierarchicky sa oproti vyššej výbave takmer nič nemení. Displej infotainmentu je menší, no oproti príplatkovému väčšiemu displeju má aj otočné ovládače a hardvérové tlačidlá, ktoré slúžia ako skratky do menu. Prekvapivo je rýchlejší a má lepšiu odozvu. Vďaka skratkám sa v ňom viete lepšie orientovať. Stále skrýva nastavenia klimatizácie v sebe, čoho nie som fanúšikom, veď predsa so samostatným panelom klimatizácie je práca jednoduchšia.
Priamo pred vodičom sa nachádza starý známy analógový otáčkomer a rýchlomer so stredovým displejom. Po dnešnom digitálnom svete je to trošku nostalgia, no ja mu nemám čo vytknúť. Je to jednoduchá a prehľadná alternatíva k plne digitálnemu displeju a je už len na vás, k čomu inklinujete viac.
Sedadlá majú jednoduchšie tvarovanie ako tie vo verzii FR a ani nevyzerajú tak príťažlivo, no na každodenné používanie mi na nich ozaj nič nechýbalo.
Čo obsahuje základná výbava?
Už spomenutú LED-kovú techniku, parkovacie senzory vzadu, Front Assist, rezervné koleso a mnoho iného. Nami testovaný kúsok dopĺňal aj balík Plus Pack Style za 827 eur, s ktorým dostanete vyhrievané sedadlá a volant, 3-zónovú klimatizáciu, cúvaciu kameru a adaptívny tempomat s asistetnom diaľkových svetiel. Osobne mi na palube nič nechýbalo a takto vybavený kúsok je ozaj voľbou rozumu. Veľky palec hore.
Motor
Pod kapotou sa ukrýva benzínová 1.5-ka s výkonom 96 kW (130 k) spojená so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Disponuje krútiacim momentom 200 Nm od 1600 ot/min. Akceleruje na stovku za 9,5 sekundy a výrobca sľubuje spotrebu 5,5 – 5,7 l/100 km.
Reálna spotreba
Počas celého testu sa nám spotreba ustálila na 6,5 litra. Ak vezmeme do úvahy nezabehnutý surový motor, stále má potenciál potlačiť spotrebu nadol. Na okreskách si z nádrže odpil 5 – 5,5 litra, na diaľnici 7 litrov.
96 kW vs 110 kW
Počas jazdenia som mal neustále chuť ho porovnávať so silnejšou 110 kW alternatívou bez elektrifikácie. Slabšia verzia má 200 Nm dostupných od 1600 do 4000 ot./min. zatiaľ čo silnejšia má k dispozícii 250 Nm v rozmedzí od 1500 do 3500 ot./min. Poviem pravdu, že pri týchto nižších výkonoch je to dostatočne citeľné. Nami testovaný Leon nebol moc ochotný akcelerovať od spodného pásma otáčok, no akonáhle som prekročil trojtisícovú hranicu, pekne zvládal naberať tempo.
Po celom týždni mi slabšia 1.5-ka stačila, dokonca aj na diaľnici. Keď som ho však plne obsadil, už bolo výrazne cítiť slabší potenciál. Práve preto by som to zhodnotil tak, že ak jazdíte prevažne sám, úplne postačí 96 kW, no akonáhle chcete brázdiť dlhšie trasy s väčšou záťažou, oceníte pár koní a Newtonmetrov naviac. Ak chcete automat, benzínová 1.5-ka s mild-hybridnou technológiu je dokonalosťou samou o sebe. Jazdí za rovnakých 6 litrov, no akceleruje ako dvojliter.
Podvozok
Naladenie podvozka má dve podobné vlastnosti ako v prípade Formentora. Je nesmierne stabilný a predvídavý. V zákrutách krásne sedí a drží stopu. Na 17-palcových kolesách filtruje aj naše rozbité cesty. Celkovo či už v meste alebo aj na diaľnici je tuhý, no zároveň komfortný. Leon ma podvozko presvedčil aj v základe, čo viac dodať.
Záver a cena
Seat Leon ma presvedčil, že aj v základe naozaj stojí za to. Je priestranný, podvozkovo dokonalo naladený a dizajnovo zaujímavý. Osobne by som s presvedčením volil benzínovú 1.5-ku s automatom a mild-hybridnou technológiou. Prečo? Pretože sa pocitovo pri zrýchlení nesmierne podobá na 140 kW dvojliter, najmä svojim záťahom s elektrickou pomocou a následne aj porovnateľnou spotrebou, akú dosahuje práve testovaný kúsok s manuálnou prevodokou.
Seat Leon s jednolitrom začína na 21 600 eur, nami testovaná 1.5-ka 23 210 eur a nami testovaný kúsok ľahko prekročil 24 000 eur. Ešte doplním cenu 1.5-ky s automatom a mild-hybridom, ktorá je 27 790 eur.
Technická špecifikácia
Seat Leon | Kia Ceed | Volkswagen Golf | |
Motor/palivo | 1.5 TSI / benzín | 1.5 T-GDi / benzín | 1.5 / benzín |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1498 / 4 | 1482 / 4 | 1498 / 4 |
Výkon motora (kW/k) | 96 / 130 | 118 / 160 | 96 / 130 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 200 | 230 | 200 |
Prevodovka | Manuálna 6-st. | Automatická 7-st. | Manuálna 6-st. |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 5,4 – 6,2 / 6,5 | 5,8 / 6,1 | 5,4 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1355 | 1255 | 14340 |
Objem batožinového priestoru (L) | 380 | 395 | 381 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 208 | 210 | 214 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 9,5 | 8,4 | 9,1 |
Cena verzie od/testovaného modelu od(€) | 23 210 / 24 100 | 19 590 | 24 390 |
Foto: Samuel Zaťko