TEST: Škoda Enyaq Coupé 80 – správna konfigurácia robí auto!
Škoda Enyaq v elegantne strihnutej verzii Coupé je štýlovou alternatívou k štandardnému Enyaqu. Koncepcia SUV Coupé je bezpochyby jednou z najobľúbenejších kombinácii na našom trhu. Prednedávnom sme otestovali taktiež verziu Coupé, no vo vrcholnom variante RS. Aká je zadokolka so 150 kW elektromotorom?
Príplatky sú vidieť!
Ako je už spomenuté v nadpise, správna konfigurácia robí auto. To je presne výsledkom nami testovaného kúsku. Sivá Graphite metalíza, ktorá nesie jemný nádych matnej farby spolu podsvietenou prednou maskou Crystal Face k sebe neskutočne pasujú.
Spomenul by som aj disky kolies, no toto konkrétne zimné obutie s 19-palcovým rozmerom nepatrí medzi najpríťažlivejšie, zatiaľ čo sada na leto je jedna veľká báseň. Veď predsa čierne viaclúčové 21-tky sa mu naozaj hodia. Osvetlená predná maska naznačuje aj to, že ide o najvýkonnejšie predné svetlomety s funkciou Matrix. Z pozície vodiča pracujú bravúrne, všetko výrazne oslňujú a doslova za ich prítomnosti som rád jazdil v noci. Horšie je, ak sedíte v protiidúcom vozidle, pretože sem-tam vedia svojim lúčom oslniť protiidúce vozidlo a až vtedy zistíte, ako silno svietia.
Zvažujúca strecha naznačuje, že ide o verziu Coupé. Je zanedbateľne menej praktická, najmä ak ide o výšku batožinového priestoru, inak na štandardný Enyaq stráca minimálne. Práve naopak, dizajnovo je pre svoju cieľovú skupinu viac príťažlivejšia.
Bez komentára
To, ako sa mi dizajnovo páči zvonku, sa deje aj v interiéri. Veď sa len na to pozrite. Palubná doska potiahnutá hnedou kožou, ktorú vo vrchnej časti dopĺňajú mäkčené materiály. Do toho pohodlné kreslá taktiež zabalené v hnedej koži, ktoré sú mimochodom plne elektrické a aj vyhrievané. Jednoducho je vidno, že sa Škoda snaží odlišovať od svojej fádnej konkurencie, nie len rôznym tvarovaním, ale aj farebnými kombináciami a použitými materiálmi.
Priamo pred vodičom sa nachádza minimalistický displej, ktorý zobrazuje naozaj len tie najdôležitejšie údaje, akými sú: rýchlosť, dojazd, percentá batérie, spotreba či navigačné údaje. Na čelnom skle mu sekunduje Head-up displej s rozšírenou realitou. Rád som ho používal aj so zapnutou navigáciou, pretože interaktívne a hlavne zrozumiteľne navádzal do cieľa, či už s približovacími šípkami k odbočke alebo prehľadnými ukazovateľmi.
Najväčšou dominantou interiéru (okrem hnedej kože) je displej infotainmentu. Prostredníctvom neho sa ovláda väčšina funkcii vozidla, od klimatizácie, nastavenia vozidla až po asistenčné systémy. Z môjho uhľa pohľadu je dostatočne prehľadný. Veď predsa, ak už máte akú-takú skúsenosť s infotainmentami z VW Group, princíp je totožný aj v Škode. Počas studených ranných štartov, kedy som v noci nenabíjal mu chvíľku trvalo, kým sa aj on zobudil, no akonáhle sa rozbehol, tak s jeho používaním som bol spokojný. Reagoval rýchlo a nesekal.
Nedá mi nespomenúť práve navigáciu. Ak plánujete dlhšiu trasu, tak s plánovaním môžete rovno skončiť. Akonáhle zadáte cieľovú destináciu, Enyaq vám vypočíta kedy, kde a ako dlho máte nabíjať tak, aby ste bez problémov prišli do vášho cieľa. Samozrejme podľa maximálnych rýchlostných limitov. Funguje to naozaj skvelo a rozhodne odporúčam sa na to spoliehať.
Čo sa ešte týka interiéru, je tu skrátka vidieť, že nejde o základnú výbavu. Veď predsa vyhrievanie sedadiel aj vzadu, trojzónová klimatizácie, obrovské strešné okno, celá plejáda asistenčných systémov a k tomu výrazne lepšie použitie materiálov, ako tomu bolo v začiatkoch.
Taktiež priestorovo by som Enyaq prirovnal medzi Karoq a Kodiaq, aj keď má pocitovo bližšie k väčšiemu súrodencovi. Na palube sa ani pri plnom obsadení pasažieri nebudú sťažovať na nedostatok priestoru či diskomfort. Ten som teda nezažil ani pri dlhých trasách z pozície vodiča. Sedadlá sú skvelé, príjemne tvarované, pohodlné, doslova stvorené na dlhé trávenie času. Dizajnovo ani funkčne mi naozaj nič neprekážalo, práve naopak.
Paleta motorov
Aktuálne sa na trh dostáva nový modelový rok, ktorý je akýsi menším faceliftom. So zmenou sa nesie výkon elektromotora, manuálny predohrev batérie (kvôli výkonnejšiemu nabíjaniu), luxusnejšia výbava L&K a mnoho iného. Základ ponuky tvorí elektromotor s výkonom 132 kW (180 koní) a 62 kWh batéria. Nami testovanú verziu s výkonom 150 kW (204 koní) a 82 kWh batériou nahrádza výkonnejší elektromotor s výkonom 210 kW (285 koní), ktorý poháňa buď zadnú alebo obe nápravy. Aká je nami testovaná verzia?
Jazda
V prvom rade musím spomenúť, že naša verzia nemá priplatený adaptívny podvozok. Jazdou po našich rozbitých cestách je tuhosťou naladený akurát. Nie je zbytočne mäkký a nie je ani tvrdý. Na druhú stranu mu robí problém odfiltrovať spoje ciest a všetky priečne nerovnosti. Aj napriek pneumatike s výškou 55 mm sa rázy jemne prenášajú do interiéru. Osobne by som si za DCC podvozok priplácal, hlavne kvôli lepšej práci s nerovnosťami. Ak sa však na to pozrieme z druhej strany mince, a to pri kvalitnom asfalte, podvozok je výborný. V zákrutách sa nakláňa len minimálne a pri prejazde zákrut je cítiť, aký je tuhý a pevný. Pri svižných serpentínach dostatočne maskuje rýchlosť aj tak, ako stabilne a predvídavo sa správa.
Elektromotor s výkonom 150 kW na zadnej náprave je úplne postačujúci na bežné používanie a aj na predbiehanie. Čiže pri novom modelovom roku bude 210 kW verzia bezpochyby stačiť. Zažil som kvalitnú snehovú nádielku, a preto ma zaujímalo, ako sa bude zadokolka správať na snehu. Obával som sa, že ak nebudem dostatočne citlivý na plynovom pedáli v zákrutách, auto bude nervózne. Aj keď som v zákrute ako neskúsený vodič pridal plný plyn, stabilizačný systém a trakčná kontrola okamžite zareagovali a doslova milimetrovým nasmerovaním volantu mohol Enyaq plynulo pokračoval v jazde. Nastavenie stabilizačného systému je nesmierne prísne, z toho vyplýva dostatočná dávka istoty a bezpečnosti aj na nespevnených povrchoch.
Akonáhle som trakčnú kontrolu vypol, výkon sa razantnejšie prenášal na poháňanú zadnú nápravu, no stabilizácia vždy zaúradovala a prejazd bokom zrušila ešte pred tým, ako len začal. Suma sumárum, Enyaq so zadným pohonom je bezpečný a istý na akomkoľvek povrchu aj vtedy, ak to nechcete.
Nabíjanie a dojazd
Keďže manuálny predohrev batérie prichádza až s novým modelovým rokom, nabíjanie v zimných podmienkach bolo azda najväčšou slabinou. Počas testu sa vonkajšia teplota pohybovala ľahko nad bodom mrazu. Pri prvom nabíjaní na 150 kW nabíjačke si Enyaq vzal len 50 kW. Vyrážal som na dlhšiu trasu, preto ma čoskoro čakalo druhé nabíjanie. Keďže sa batéria pri prvom nabíjaní zohriala, pri druhom nabíjaní sa výkon zvýšil na 116 kW až do 60 % nabitia akumulátora. Od vtedy začal plynulo klesať a pod 100 kW klesol až pri 70 % nabitia. Čo sa týka nabíjacieho času, so studeným akumulátorom z 20 na 80 % treba počítať 40 minút. Akonáhle je batéria zohriata, z 20 na 80 % mu to trvalo 25 minút. Maximálny nabíjací výkon, ktorý vie Enyaq prijať je v prípade zadokolky 135 kW a v prípade štvorkolky až 175 kW.
A ako je to s dojazdom? Počas celého testu sa nám spotreba ustálila na 27 kWh / 100 km. To znamená v prepočte 285 kilometrov v kombinovanom režime pri plnom tepelnom komforte. Okresky som absolvoval za 21 kWh / 100 km, čo predstavuje 360 km. Pri diaľničnej 130-tke si elektromotor z batérie bral až 30 kWh / 100 km. Spotreby sú vyššie, to áno, no za tepelné čerpadlo je príplatok viac než 1000 eur, takže si treba zvážiť, či si pri počiatočnej cene priplatíte alebo výsledkom bude menej efektívna jazda s menším dojazdom.
Záver a cena
Škoda Enyaq Coupé je nádherným kusom auta nie len vtedy, keď si ho dovybavíte tučnou výbavou. Je priestranný, praktický so Simply Clever riešeniami a tak, ako v našom prípade, môže vyzerať aj luxusne. Veď predsa sa jeho cenovka vyšplhala na takmer 70 000 eur.
Technická špecifikácia
Enyaq Coupé 80 | Tesla model Y | Volkswagen ID.5 | |
Motor/palivo | elektromotor | elektromotor | elektromotor |
Nabíjanie 0-80 % (min) | 38 | 35 | 38 |
Max. prijatelný výkon nabíjania (kW) | 135 | 170 | 135 |
Dojazd výrobca/test | 545 / 330 | 455 | 536 |
Výkon motora (kW/k) | 150 / 204 | 239 / 325 | 150 / 204 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 310 | – | 310 |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 16,6 / 27 (zima) | – | 16,9 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 2119 | 2078 | 2199 |
Objem batožinového priestoru (L) | 570 | 854 | 549 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 160 | 217 | 160 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 8,5 | 6,9 | 8,5 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 54 300 / 68 920 | 49 990 | 54 090 |
Foto: Samuel Zaťko