TEST: Škoda Enyaq iV 80 First Edition – plne elektrický potenciál?
Konečne nastal dlho očakávaný deň D, kedy nám do redakčnej garáže zaparkovala nová Škoda Enyaq iV 80 First Edition. Na tento test som sa obzvlášť veľmi tešil, keďže si ma Enyaq získal svojim dizajnom a to hneď na prvý pohľad. To, či si ma prvé plne elektrické SUV automobilky dokázalo získať aj inými vlastnosťami sa dočítate nižšie.
Dizajn Škoda Enyaq iV
Dovolím si povedať, že podľa môjho názoru je Enyaq iV najkrajším SUV automobilky Škoda. Jeho mohutný a hranatý predok zvýrazňujú bočné reálne otvory, ktoré pomáhajú lepšiemu obtekaniu vzduchu a pridávajú na lepšej aerodynamike. Čierna veľká plastová mriežka s chrómovým „orámovaním“ usadená medzi prednými Full LED Matrix svetlometmi upúta ihneď vašu pozornosť.
Čo sa týka svetlometov, tie boli naozaj fantastické. Vysoká svietivosť, široký rozptyl svetla a hlavne automatické prepínanie diaľkových a stretávacích svetlometov hrali doslova ako jeden zohratý tím. Ani raz sa mi nestalo, že by som so Škoda Enyaq iV oslepil protiidúce vozidlo, nech som bol pred zákrutou, v zákrute, alebo na hrboľatej ceste. Funkcia matrixového lúča dokázala „orezávať“ objekty ako napr. auto pred vami, vypínaním niektorých segmentov svetlometu a tým splnila svoj účel 100%-ne.
Pri pohľade z bočnej strany pôsobí Škoda Enyaq iV celkom objemne. Ale pravda je taká, že je rozmerovo menší, než Škoda Kodiaq. Antracitové leštené 21-palcové kolesá Betria (vpredu 235/45 R21 a vzadu 255/40 R21 v sume 1 348 €) náramne pristanú k príplatkovej striebornej Arctic metalíze za 635 €.
Zadné Full LED svetlomety s dynamickými smerovkami disponujú funkciou nastavenia grafiky rozsvietenia svetlometov pri odomknutí vozidla. Mimochodom Škoda Enyaq iV získala ocenenie „Red Dot“ za znamenitý produktový dizajn 2021.
Interiér
Interiér je priestranný a pôsobí vcelku elegantne. V okolí vodiča nájdete mnoho odkladacích priestorov. Je to ten typ auta do ktorého keď sadnete s plnými rukami, budete si mať kde odložiť všetky veci, nech je to napr. telefón, fľaša vody, desiata, okuliare…. Sedadlá sú fakt príjemne tvarované a pohodlné, čo určite poteší vaše telo, keď vystúpite po dlhšej trase. Vodičove sedadlo bolo elektricky nastaviteľné s pamäťovou funkciou. Okrem toho boli sedadlá vyhrievané a potiahnuté kožou.
Šofér zo svojho pohľadu pred sebou uvidel 3-ramenný multifunkčný volant za ktorým je umiestnený 5,3-palcový virtuálny kokpit. Ten zobrazuje potrebné informácie o rýchlosti, rekuperácii a prediktívnom adaptívnom tempomate. Na čelné sklo sa za pomoci head-up displeja prenášajú informácie z virtual kokpitu, ale aj „rozšírená realita“ z navigácie v podobe približujúcich sa šípiek pri odbočení.
Napravo je hlavné centrum riadenia takmer všetkých funkcií vozidla v podobe 13-palcového dotykového infotainmentu. Palec hore z môjho pohľadu získava za vysoké rozlíšenie a čisté grafické spracovanie. Pod týmto tabletom je ešte uložených zopár klavírových mechanických tlačidiel.
Spolucestujúci na zadných sedadlách si užijú taktiež svoju „obývačku“. Podlaha v zadnej časti je takmer rovná (bez tunela v strednej časti). Sedadlo šoféra som mal nastavené na výšku 188 cm a sadol som si sám za seba s dostatočným priestorom na kolená. Zadný rad sedadiel je o trochu vyvýšený a naklonený, ako predné sedadlá. Musím spomenúť jednu vec, ktorá sa mi naozaj páčila pri posede v zadnom rade. Pri plne otvorenom panoramatickom strešnom okne sa môžete kochať oblohou v plnej kráse bez toho, aby vám „roleta“ bránila vo výhľade.
Čo sa týka batožinového priestoru o objeme 585 l, Enyaq poráža svojich „konkurentov“ Volkswagen ID.4 o 42 l, alebo Audi Q4 e-tron o 65 l. Po sklopení zadných sedadiel objem narastie na 1 710 l. Elektricky ovládané piate dvere s virtuálnym pedálom boli za mňa mínusom. Kufor sa otvoril raz z 15-tich pokusov. Ale berieme ohľad na to, že sa jednalo o First Edition, ktorá bude tieto „nedostatky“ pečlivo doťahovať do dokonalosti.
Technológie
V skratke ešte zhrniem infotainment, ktorý dokážete ovládať aj gestami. Občas reagoval spomalene, hlavne v režime, keď bolo auto pripojené k nabíjačke. Ako som spomínal vyššie, za pomoci infotainmentu nastavujete: 3-zónovú automatickú klimatizáciu, navigáciu, asistentov, jazdné režimy…
Veľmi sa mi páčila jazda tzv. autonómneho riadenia. Stačilo túto funkciu zapnúť a vozidlo nad sebou prebralo kontrolu. Samozrejme bolo potrebné na jazdu dohliadať! Týmto spôsobom som prešiel približne 15 km cez okresné cesty, dediny, mestá a jediné čo som musel robiť, bolo „pritlačiť“ na volant, aby zaznamenal dotyk/tlak na volante kvôli výstrahe.
Vozidlo krásne v predstihu čítalo dopravné značky (tým pádom si samostatne spomaľovalo/pridávalo), taktiež čo musím pochváliť bolo držanie vozidla medzi pruhmi (žiadne pohadzovanie zo strany na stranu, ale držal sa v strede pruhu). Lenže na kruhový objazd, alebo svetelnú križovatku už vozidlo nereagovalo, vtedy som musel prevziať kontrolu späť do svojich rúk.
Niekoľkokrát ma nepríjemne vystrašil aj front assist, ktorý zaznamenal prekážku v podobe odstaveného vozidla na parkovacom mieste pri krajnici. Nebol to príjemný pocit, keď sa v 70 km/h pred vami rozsvieti červený obrázok takmer na celý virtual kokpit a auto začne samé pribrzďovať.
➡️Neprehliadnite: BMW iX5 Hydrogen s pohonom na vodík – alternatíva k batériam?
Čo mi najviac prekážalo bolo to, že za každým zdvihnutím sa zo sedadla šoféra a vystúpení sa celý systém ihneď vypol. Napríklad stojíte na odpočívadle, otvoríte dvere, vystúpite za nejakým účelom aj keď len na 10 sekúnd no celý systém sa vypne. Opäť nasadnete a musíte znova „naštartovať“. Chápem, že je to ako úspora batérií, ale časom je to dosť otravné.
Kompletný zoznam výbavy Škoda Enyaq First Edition si môžete pozrieť tu.
Jazda
Škoda Enyaq iV je postavený na platforme MEB, ako napr. plne elektrický Volkswagen ID.4. Nami testovanú verziu poháňala 82 kWh batéria (využiteľných 77 kWh) so zadným náhonom a elektromotorom uloženým nad zadnou nápravou o výkone 150 kW (204 k). Krútiaci moment 310 Nm s 1 prevodovým stupňom a skvelým ťažiskom v strede zrýchli z 0-100 km/h za 8,7 sekúnd. Jeho maximálna rýchlosť dosahuje hodnotu 160 km/h, lenže je elektronicky obmedzená.
S Enyaqom bola jazda v meste príjemne komfortná. Vďaka veľkému natáčaniu predných kolies nemáte núdzu zaparkovať, alebo vytočiť aj tam, kde by sa vám to zdalo nemožné. Sám som bol veľmi milo prekvapený, ako je takéto SUV obratné. Po meste sa spotreba pohybovala v hodnotách 13-15 kWh/100km. Po okresných cestách normálnym tempom sa spotreba pohybovala v rozmedzí 17-18 kW/100km. Jazdu po okresných cestách som si vychutnával, pretože interiér je aj vo vyššej rýchlosti výborne odhlučnený, podvozok mäkší a na ceste sedí, ako prikutý. Samozrejme sme skúšali aj režim Dynamic a vtedy stúpla spotreba na 20-23 kWh/100km.
Spotreba batérie taktiež závisí od vonkajšej teploty, veľkosti diskov, zapnutej klimatizácie/vyhrievaných sedadiel, počtu pasažierov na palube (hmotnosti) a ďalších okolností. Výrobca podľa WLTP udáva hodnotu dojazdu 500 – 536 km. Určite by som sa na tieto čísla nespoliehal v závislosti od jazdného štýlu.
Nabíjanie a rekuperácia
Škoda Enyaq má za volantom pádla, ktoré slúžia na nastavenie stupňa rekuperácie (slabý, stredný, silný). U spaľovacích vozidiel tieto pádla slúžia na radenie rýchlosti. Keďže vozidlo poháňa len 1 rýchlosť, tak na prevodovom voliči je okrem režimu D aj režim B. Ten slúži na maximálnu rekuperáciu – ideálny do mesta.
Pri dlhšej jazde dole kopcom je najlepšia voľba zvoliť „manuálny“ výber rekuperácie pádlami za volantom a to na slabšom, alebo strednom režime. Auto brzdí zľahka a pomaly dobíja batériu. Stačia vám dva dni, aby ste prišli na zúbok princípu fungovania rekuperácie a zvolili si tú najlepšiu voľbu.
Vozidlo podporuje 125 kW rýchle nabíjanie DC prúdom a 11 kW bežné nabíjanie AC prúdom. Nabíjať je výhodnejšie aj kvôli životnosti batérie približne do tých 80 %. Na každodenné jazdenie za 80 % nabitej batérie by ste mali zvládnuť cca 400 km. Auto sa nabije rýchlejšie a na bežnú jazdu je to postačujúce číslo. So 100 % nabitou batériou síce zájdete o niečo ďalej, ale aj nabíjať budete dlhšie.
Záver
Môj názor na Škodu Enyaq iV je takýto. Po dizajnovej stránke je najkrajším SUV modelom automobilky. Jazdiť s ním je pohodlné a prekvapivo zábavné. Lenže po druhej stránke prepočítavať a plánovať trasu kvôli dojazdu a nabíjaniu nie je to, po čom by ľudia túžili. V prípade, že týždenne najazdíte +- 300 km a hľadáte elektrické SUV, určite nebudete ľutovať. A teraz tá „najhoršia“ správa, koľko stojí? Naše testovacie vozidlo malo cenovku tesne nad 61 800 €. V prípade, že vás vozidlo zaujalo a chceli by ste sa s ním zoznámiť, nájdete ho v spoločnosti Autonova Poprad, ktorej zároveň ďakujeme za poskytnutie vozidla na test.
Technická špecifikácia
Škoda Enyaq iV 80 First Edition | VW ID.4 Performance | Audi Q4 e-tron 40 |
|
Motor/palivo | elektromotor | elektromotor | elektromotor |
Nabíjanie 0-80 % (min) | 38 | 38 | 38 |
Max. prijatelný výkon nabíjania (kW) | 125 | 125 | 125 |
Dojazd výrobca (km) | 500 – 536 | 521 | 475-520 |
Výkon motora (kW/k) | 150/204 | 150 / 204 | 150 / 204 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 310 | 310 | 310 |
Spotreba výrobca (WLTP) | 16,7 kWh | 17,2 | 17,3-19,0 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 2 107 | 2124 | 2125 |
Objem batožinového priestoru (L) | 585 | 543 | 520 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 160 | 160 | 160 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 8,7 | 8,5 | 8,5 |
Cena verzie od (€) | 34 590 s DPH | 36 450 s DPH | 45 430 s DPH |
Text a foto: Matúš Krempaský