TEST: Škoda Fabia 2021 1,0 TSI – kráľovná malých hatchbackov?
Cez víkend sa nám do rúk dostal jeden z veľmi obľúbených modelov automobilky Škoda, ktorý pod svojim názvom Fabia tiahne úspešnú šnúru predajnosti už pekných vyše 20 rokov. S pribúdajúcimi rokmi sa Fabia mení nie len výzorovo, ale aj motoricky a dá sa povedať, že celkovo až od podlahy. Poďme sa spolu pozrieť na modernizáciu štvrtej generácie Škody Fabia.
Rozmery
Čiže ako sme spomínali, nová Fabia narástla do väčších rozmerov. Na dĺžku meria 4 108 mm (viac o 111 mm) ako predchádzajúci model a zároveň je to prvýkrát, čo Fabia prekonala hranicu 4 metrov na dĺžku. Rázvor dosahuje hodnotu 2 564 mm (viac o 94 mm, ako predchodca). Fabia pribrala aj na šírke 1780 mm (viac o 48mm, ako predchodca), ale z jedného rozmeru predsa len ubudlo a to na výške 1 459 mm (o 8 mm menej, ako u predchodcu). Príčinou je prechod na novú platformu MQB A0, ktorú používajú aj konkurenčné modely napr. Audi A1, Seat Ibiza, alebo Volkswagen Polo.
Dizajn
Škoda Fabia vďaka novým rozmerom a dizajnu pôsobí dynamickejšie. Užšie predné LED svetlomety s reguláciou sklonu a funkciou denného svietenia svojim lúčom pekne osvetľujú cestu, dá sa povedať, že aj pomerne široko, čiže z našej strany spokojnosť. Maska medzi svetlami dostala taktiež nový „oválnejší“ tvar. Predné hmlové svetlomety disponujú funkciou prisvecovania do strán.
Azda najväčším magnetom pre ľudí bola krásna oranžová Phoenix metalíza (875€). Nová Škoda Fabia ponúka širokú paletu a kombináciu farieb. Obuté sme mali 16“-palcové disky z ľahkej zliatiny v čiernom farebnom prevedení. Vybrať si však môžete z ponuky 15“- 18“- palcových rozmerov. Automobilka sa pýši pri modele Fabia najlepšou aerodynamikou vo svojej triede – najnižším súčiniteľom odporu vzduchu od 0,28.
Úplnou novinkou modelu Fabia sú prvýkrát predelené zadné LED svetlomety. Na spomínanej lepšej aerodynamike pridáva aj zadný predĺžený spojler. Žiaľ obľúbená rodinná verzia combi sa pri 4-tej generácii neočakáva, kvôli rýchlo napredujúcej elektromobilite.
Interiér
Aj v interiéri nájdeme mnoho noviniek, ktoré sú v modeli Fabia po prvýkrát. Interiér ako celok pôsobí pomerne vyspelo a vkusne. V predných vyhrievaných, látkových sedadlách sa sedí naozaj príjemne aj počas dlhšieho cestovania. Tvrdosť sedadiel je tak akurát, necítite sa ako v kresle, ale zasa ani netlačia na chrbát, alebo nespôsobujú bolesti krížov. Naša výbava Style bola vybavená 10,25“-palcovým digitálnym kokpitom konfigurovateľným v 5-tich zobrazovacích režimoch. Mne osobne za vyhrievaným dvojramenným volantom prekážal dlhší prístrojový štít. Keď bol volant nastavený najbližšie k digitálnemu kokpitu, tak sme kôstkami prstov narážali do natiahnutého štítu. Samozrejme po vysunutí volantu bližšie k vodičovi bolo všetko v poriadku. Ešte na spomínanom štíte z bočnej strany je pekný detail v podobe nápisu Fabia.
Pre pasažierov vzadu je dostatok miesta na hlavu, ale čo sa týka priestoru na kolená, je to len tak tak. Predné sedadlo sme mali nastavené na výšku 188 cm. Posadili sme sa za nastavené sedadlo a kolenami sme sa dotýkali sedadla. Na kratšiu vzdialenosť by sa to vydržať dalo, ale pri dlhšej trase to nie je veľmi komfortné. Mimochodom narástol aj objem batožinového priestoru na 380 litrov (o 50 litrov viac, ako predchádzajúca generácia a o 29 litrov viac, ako Volkswagen Polo).
V stredovom paneli je umiestnený multimediálny systém BOLERO s 8″-palcovým, dotykovým displejom, ktorý je známy z modelov, ako napr. Scala, Kamiq… . Samozrejmosťou je aj konektivita telefónu s vozidlom v podobe Android Auto/ Apple CarPlay alebo Bluetooth. Jednoduché a zároveň príjemné grafické spracovanie s rýchlou reakciou na dotyk môžem len pochváliť. Prístrojová doska potiahnutá látkou s dekoračnou lištou a bielym ambientným podsvietením dodávajú na elegancii.
➡️ NEPREHLIADNITE: Porsche pripravuje RS verziu modelu 718 GT4. Okruh Nürburgring zvládlo za neuveriteľný čas.
Pod multimediálnym systémom, ktorý ovláda väčšinu funkcií a asistentov sú dva mechanické ovládače nastavenia teploty, tlačidlá na vyhrievanie sedadiel, ohrev okna a tlačidlo Menu. Toto tlačidlo vám ihneď zobrazí na multimediálnom paneli možnosti riadenia klimatizácie a ďalšie nastavovania intenzity vzduchu. Síce sa stále intenzita ovláda dotykovo na displeji, ale vďaka tlačidlu sa prístup omnoho uľahčí. Za mňa dávam automobilke Škoda veľký palec hore za mechanické voliče a tlačidlá!
Pod panelom sú 2 USB-C porty a v stredovom paneli medzi šoférom a spolujazdcom je na dosah ruky veľká DSG páka na radenie rýchlosti s manuálnou ručnou brzdou a tlačidlo na vypnutie štart-stop systému.
Jazda
Našu testovaciu verziu poháňal 3-valcový silnejší 1,0-litrový TSI (benzínový) agregát s výkonom 81 kW (110 koní) a maximálnym krútiacim momentom 200 Nm. O radenie rýchlosti sa starala 7-stupňová automatická prevodovka DSG, ktorá prenášala výkon na prednú nápravu. Zrýchlenie z 0-100km/h dosiahnete za 9,6 sekundy a najvyššiu maximálnu rýchlosť 205 km/h.
Momentálne si môžete vybrať zo 4 plne spaľovacích benzínových agregátov. Očakávaný je ešte 4-valcový 1,5-litrový TSI motor s výkonom 110 kW (150 koní). V ponuke sa nenachádza žiadna naftová verzia a ani jeden motor nie je elektrifikovaný (mild-hybrid).
S novou Fabiou sa jazdí veľmi príjemne vďaka jej obratnosti a váhe. Taktiež aj mäkko naladený podvozok zaručuje komfortnú jazdu po mestských a okresných cestách. Najviac čo ma očarilo, bol výborne odhlučnený interiér. Po hlukovej stránke som sa pri pomalom rozjazde cítil, ako keby som sedel v mild-hybridnom vozidle, respektíve akoby sa auto potichu rozbiehalo za pomoci elektromotora. Zvukový prejav motora v kabíne sa objavil až pri vyšších otáčkach.
Odozva na pedál bola dlhšia, auto začalo ťahať od 2000 otáčok. Najviac mi vyhovoval športový režim prevodovky, kedy auto reagovalo plynulejšie, rýchlejšie a kultivovanejšie. Musím povedať, že Fabia s konkrétnym motorom je celkom živé auto ako na rovnej ceste, tak aj hore kopcom. Pri svižnejšej jazde sa mierne nakláňa, ale drží svoju stopu. Funkcia lane assist držala vozidlo vo svojom pruhu, aj keď raz za čas nereagovala na slabo označené čiary. Nevnímam to ako kritiku, pretože s touto funkciou pri slabšie označených čiarach má problém viacero automobiliek. Fabia uľahčí cestovanie aj vďaka ďalším technológiám, ako napríklad: cúvacia kamera, parkovacie senzory vzadu, Simply Clever doplnky, vyhrievaný volant, climatronic – dvojzónová automatická klimatizácia…
Čo sa týka spotreby pri bežnej jazde: mesto – okresky – kopce sme dokázali jazdiť za 6,4 l / 100 km. Veľký rozdiel v spotrebe medzi štandardným a športovým režimom prevodovky pri bežnej jazde som nepostrehol. Svižnejším tempom sme sa dostali na hranicu 7,3 l / 100 km, ale skúsili sme aj jazdu takzvanú víkendového šoféra a vtedy sme dostali 5,4 l / 100 km. Vzhľadom na to, že auto malo najazdených len 250 km a prebieha zabiehavacím procesom sú tieto čísla viac než prijateľné.
Záver
Škoda Fabia je naozaj vhodným kandidátom na malé rodinné auto, pretože dominuje vo viacerých kritériách ako sú rozmery, objem batožinového priestoru, ale aj cena. Začínajúca cena novej Fabie štartuje od 12 560 €. Naša testovacia verzia s výkonnejším agregátom a výbavou Style sa vyšplhala na 19 246 €. Z môjho pohľadu je veľká škoda, že sa neplánuje výroba combi verzie a v ponuke nie sú naftové agregáty. Myslím si, že tieto dva faktory budú trápiť nie jedného záujemcu, ktorý sa možno obzrie za konkurenčným modelom. V poslednom rade patrí naša vďaka spoločnosti Autonova Poprad za poskytnuté testovacie vozidlo.
Technická špecifikácia
Škoda Fabia | Volkswagen Polo | Hyundai i20 | |
Motor/palivo | 1,0 TSI /benzín | 1,0 TSI /benzín | 1,0 T-GDi /benzín |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 999/3 | 999/3 | 998/3 |
Výkon motora (kW/k) | 81/110 | 81/110 | 73/100 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 200 | 200 | 172 |
Prevodovka | Automatická 7 st. | Automatická 7 st. | Automatická 7 st. |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 5,4/6,4 | 5,4 | 5,3 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1192 | 1202 | 1190 |
Objem batožinového priestoru (L) | 380 | 351 | 262 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 205 | 195 | 185 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 9,6 | 10,4 | 11,4 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 12 560/19 246 | 16 900 | 10 640 |
Text a foto: Matúš Krempaský