TEST: Škoda Karoq Sportline 2.0 TSI – najkrajšia a najvýkonnejšia
Škoda Karoq patrí už od roku 2017 do vstupnej brány SUV modelov značky Škoda. Až po 4 rokoch sa dočkal faceliftu, čo svedčí o jeho dizajnovej nadčasovosti. Teraz tu však máme omladenú verziu v tej najatraktívnejšej konfigurácii.
Čo priniesol facelift?
Jemnou zmenou prešlo tvarovanie prednej masky, no najmä svetelná technológia. Verzia pred faceliftom síce mala plne LED-kovú sústavu, no “len“ s automatickými diaľkovými svetlami. Fungovali naozaj skvelo, azda jediným nedostatkom bol úzky svetelný pás diaľkových svetiel. To však zmenil facelift, ktorý svoje kanóny doplnil o matrixovú funkciu. Ak by som to mal porovnať, tak ide o úplne iný level výkonnosti. Diaľkové svetlá výrazne osvetľujú celú šírku nie len vozovky, ale ďaleko za krajnicu a fungujú perfektne. ,
Z profilu ostáva Karoq verný svojim tvarom. Zadná časť sa opäť týka najviac svetiel, pretože model pred faceliftom mal štandardne LED-kovú techniku, no žiarovkové smerovky. Po novom nájdeme vzadu zmenenú grafiku svetiel a dynamické smerovky.
Verzia Sportline balí všetky dizajnové doplnky do čiernej farby a tým pádom necháva vyniknúť farbu karosérie spolu s dizajnovým jazykom Škoda. Červená farba Velvet v spojení s výbavou Sportline vyzerá naozaj úchvatne.
Starý známy interiér
Po usadnutí za volant si ani nevšimnete, že sedíte v omladenej verzii. Osobne mám veľmi rád koncepciu palubnej dosky, v ktorej je pekne zapracovaný displej infotainmetu. Ten dostal množstvo hardvérových úprav, vďaka čomu je výrazne rýchlejší, no neustále prehľadný. Čo sa týka kábla na zrkadlenie telefónu Apple CarPlay, už ho nebudete potrebovať kvôli bezdrôtovému pripojeniu.
Priamo pred vodičom sa nachádza plne digitálny displej s taktiež zmenenou grafikou. Pod displejom infotainmentu sa nachádza klasický panel klimatizácie s otočnými ovládačmi a hardvérovými tlačidlami. Bez komentára, za mňa najlepší a najintuitívnejší spôsob ovládania, aj so zatvorenými očami si budete vedieť zmeniť teplotu.
Na verzii Sportline sa mi najviac páčia sedadlá s integrovanou hlavovou opierkou. Už v Octavii som ich chválil, no rovnako to je tomu aj v tomto prípade. Majú skvelé bočné vedenie, ktoré vás podrží pri ostrej jazde a zároveň sú pohodlné aj na dlhšie trasy. Nový volant neprišiel s faceliftom ale s predchádzajúcim modelovým rokom, no v Sportline má perforovanú kožu a príjemne sa drží. Rozloženie ovládacích prvkov mi ergonomicky viac vyhovuje a ovládanie je prehľadnejšie.
Celkovo ostal v interiéri kameň na kameni, zlepšilo sa spracovanie materiálov a pre pasažierov vzadu pribudlo aj ambientné osvetlenie. V druhom rade sedadiel je pre dvoch dospelých miesta tak akurát, v rámci triedy ide o priemer.
Paleta motorov
Základom Karoqu tvorí 1.0 TSI o výkone 81 kW (110 k) so 6-stupňovým manuálom. Ponukou štvorvalcov začína verzia Sportline, konkrétne 1.5 TSI s výkonom 110 kW (150 k), ktorý je možné kombinovať s manuálom alebo automatom. Vrchol ponuky tvoria dvojlitre. V prípade nafty s výkonom 85 kW (115 k) a manuálom či automatom alebo silnejšia verzia so 110 kW (150 k), ktorá poháňa výhradne obe nápravy skrz 7-stupňovú prevodovku DSG.
Najvýkonnejším variantom je 2.0 TSI s výkonom 140 kW (190 k) s taktiež pohonom oboch náprav a automatickou prevodovkou. Keďže naša verzia je dopovaná tým najsilnejším benzínovým motorom, veľmi ma zaujímalo jeho celkové naladenie, keďže nedávno sme otestovali Octaviu Sportline s rovnakou pohonnou jednotkou.
Jazda
Začal by som podvozkom, ktorý v našom prípade nie je adaptívny. Sportline ho má znížený o 10 mm oproti štandardnému Karoqu a pravdu povediac, na komforte mu to jednoznačne neuberá. Je komfortný, ba až miestami plavný, zároveň tuhý a predvídateľný. Z môjho pohľadu nevidím dôvod si priplácať za adaptívne pruženie DCC, pretože naladenie štandardných tlmičov mi nesmierne vyhovuje. Istú zásluhu na tom majú aj 18-palcové disky kolies s dostatočným profilom pneumatiky, ktoré pohltia a odfiltrujú dostatok nerovností.
Motoricky ide o naozaj skvelú voľbu. Benzínový motor pôsobí nesmierne ľahko na prednej náprave, hlavne oproti naftovému Karoqu. Z toho vyplývajú aj lepšie jazdné vlastnosti, počas ktorých pôsobí mrštne a obratne. Jednoducho 190 konských síl je bezpochyby dostačujúcich. Už od spodného pásma otáčok sa pekne nadychuje a lineárne zvyšuje záťah do sedadla. Nepovedal by som, že má športové ambície, skôr je takým tichým spoločníkom, no keď treba, agilne vystrelí a naberá rýchlosť.
Zladenie s prevodovkou je neutrálne. Avšak je cítiť, že v porovnaní s Octaviou ide o odlišne softvérové naladenie. Octavia pôsobila nesmierne komfortne, v prípade Karoqu je motor naladený od spodného pásma pružnejšie a nie je tak udusený. To sa však výrazne prejavilo aj na spotrebe.
Spotreba
Počas celého testu sa nám spotreba ustálila na 8,6 litra na 100 km. Pri mestskej spotrebe si odpije z nádrže 10 litrov, okresky zláda okolo 7 litrov. Zaujímalo ma porovnanie trasy Považská Bystrica – Bratislava pri ustálenej 120 km/h rýchlosti. Octavia túto trasu zvládla za neuveriteľných 5,3 l / 100 km. Karoq v rovnakých podmienkach deklaroval spotrebu 7,1 litra na 100 km. Suma sumárum, Karoq si z nádrže si odpije o 1,5 až 2 litre viac ako Škoda Octavia 2.0 TSI.
Záver a cena
Škoda Karoq je vo verzii Sportline nesmierne atraktívny. Vo vami obľúbenom farebnom prevedení sa po každom zaparkovaní za ním otočíte. Podvozkovo je naladený bravúrne a chutí mu ostrejší štýl jazdy, najmä s najsilnejším dvojlitrom. Osobne mi dáva väčší zmysel dvojlitrové naftové EVO, s ktorým je 6,3-litrová kombinovaná spotreba priaznivejšia, poprípade skvelý 1.5 TSI, ktorý je o 4 300 eur lacnejší. A čo cena?
Štandardný Karoq začína na 25 520 eurách s trojvalcom pod kapotou. Vstupnou bránou do sveta Sportline je 1.5 TSI s cenovkou 32 070 eur a cena benzínového dvojlitra začína na 38 530 eurách. Nami testovaný kúsok presiahol 41 000 eur.
Technické údaje a konkurencia
Škoda Karoq | VW Tiguan 2,0 TSI R-Line 4Motion DSG | KIA Sportage HEV | |
Motor/palivo | 2,0 / benzín | 2,0 / benzín | 1,6 T-GDI-HEV / benzín |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1984/4 | 1984/4 | 1 598/4 |
Výkon motora (kW/k) | 140/190 | 140/190 | 169/230 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 320 | 320 | 350 |
Prevodovka | Automatická 7-st. | Automatická 7-st. | Automatická 6-st. |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 7,6 / 8,6 | 8,2/ 8,5 | 6,2/6,6 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1583 | 1710 | 1682 |
Objem batožinového priestoru (L) | 500 | 615 | 587/ |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 221 | 214 | 193 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 7,0 | 7,4 | 8,2 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 38 530/ 41 000 | 42 790 / 49 570 | 32 390 / 39 890 |
Foto: Samuel Zaťko