TEST: Škoda Scala – Prekvapila svojou všestrannosťou
Všade kde sa nová Scala objavila, stala sa stredobodom pozornosti. Doposiaľ ju stretnete v našich končinách len zriedka a to je jedným z dôvodov, prečo priťahuje toľko pohľadov. Pravdu povedať, pri testovaní tejto novinky som si vychutnával pocit otáčajúcich sa hláv a prstom ukazujúcich ľudí typu „Aha, nová Scala“!
Škoda Scala nie je faceliftovaný model Škody Rapid Spaceback! Istú podobnosť v nej na prvý pohľad možno vidieť, ale Scala je úplne nový kompaktný model s väčšou dávkou praktickosti a výbavy.
Dizajn
Scala prišla s prepracovaným dynamickým vzhľadom plným ostrých hrán. Pozitívne hodnotím Full LED hlavné svetlomety s LED denným svietením a dokonca v našom prípade LED diaľkovým osvetlením.
Svietivosť bola úžasná bez ohľadu na to, či sme jazdili v daždi, hmle, alebo úplnej tme. Čierne pozadie svetlometov a názov na samotnom kryte svetiel ŠKODA Crystal Lighting pôsobia veľmi elegantne.
O bezpečné prejazdy zákrutami sa o nás postarala funkcia Corner inak povedané prisvecovanie do strán.
Predný nárazník dostal v rohoch takzvané veterné tunely. Tie usmerňujú obtekanie vzduchu okolo karosérie, zlepšujú aerodynamiku a tým pádom aj zvyšujú úsporu paliva.
Z môjho pohľadu testovanej Scale pekne pristali 17-palcové disky VOLANS z ľahkej zliatiny.
V zadnej časti vozidla dominujú Full LED zadné svetlomety s dynamickým smerovým svetlom. Kufrové dvere v našej verzii boli s krátkym klasickým oknom. Totiž za príplatok je možné potiahnutie kufrového okna, až po spodnú hranu zadných svetiel.
Scala, ako prvý model nesie na kufri názov svojej značky ŠKODA v písmenkovej podobe.
Interiér
Nahliadnime do interiéru nami testovaného vozidla, ktoré malo výbavu Style. Po otvorení šoférových dverí v ktorých bol nenápadne umiestnený dáždnik, autom rozvoniaval závan novoty. Počas šoférovania som sa cítil komfortne vďaka pohodlným látkovým sedadlám Suedia Style a to aj pri dlhšej trase. Okrem toho, že predné sedadlá boli vyhrievané a mechanicky výškovo nastaviteľné, taktiež sa dala nastaviť poloha chrbtovej časti. Do rúk padne ako uliaty vyhrievaný kožený multifunkčný volant. Pri ostrejšej jazde mne osobne v niektorých situáciách chýbalo podvolantové radenie rýchlosti.
Veľkú pozornosť priťahoval centrálny stredový multimediálny systém BOLERO s 8-palcovým dotykovým displejom. Po jeho okrajoch sú umiestnené dotykové plochy a dva otočné ovládače. Ako pozitíva uvádzam rýchlu reakciu dotykového ovládania a pekne spracovanú grafiku. Multimediálnu jednotku dokážete spárovať s telefónom aj bezdrôtovo cez Bluetooth. Apple Car Play a Android Auto boli taktiež samozrejmosťou.
Cez tento systém sa ovláda väčšina funkcií vozidla. Jedna vec, ktorú by som vytkol multimediálnemu systému je jeho uloženie. Možno to bol len nezvyk, no pri pohľade na displej som mal pocit, že nemám riadenie dostatočne pod kontrolou.
Jednou z vyššie spomínaných funkcií ovládaných cez multimediálny systém je aj klimatizácia. Tá prišla o niekoľko mechanických tlačidiel. V spodnom paneli je umiestnené tlačidlo MENU, ktoré vám rovno na displeji zobrazí graficky spracované funkcie klimatizácie (napr. intenzita fúkania, prepnutie fúkania na okno / pasažierov…). Pod týmto panelom nájdeme plochu bezdrôtovej nabíjačky s dvomi USB-C portmi. Scala totiž myslí na budúcnosť, ale ešte stále by som privítal aspoň jeden klasický port USB-A, ktorý tam žiaľ nie je.
Oku polahodí celkové elegantné spracovanie palubnej dosky v prevedení Copper brushed s chrómovými dekoračnými linkami a bielym ambientným podsvietením.
Kráľovský priestor si vychutnajú aj pasažieri sediaci v zadnej časti vozidla. Pre lepšiu predstavu uvediem príklad. Predné sedadlo som mal nastavené na výšku cez 185 cm. Posadil som sa na tú istú stranu za nastavené sedadlo a mal som dostatočný priestor pohodlne sa usadiť. V zadnej časti lakťovej opierky sú k dispozícii ďalšie dva USB-C porty umožňujúce nabíjanie mobilných telefónov.
Za veľké plus považujem mechanickú ručnú brzdu umiestnenú pod lakťovou opierkou. S batožinovým priestorom o objeme 467 litrov (o 52 l viac ako Rapid Spaceback), mnohými úchytnými háčikmi a sieťovým programom budete nadmieru spokojní.
Technológie
V našej Scale sme vďaka asistentom mali väčší pocit bezpečia. Adaptívny tempomat spĺňal svoju úlohu maximálne podľa predstáv. Stačilo nastaviť rýchlosť a auto si držalo automaticky dostatočnú vzdialenosť od vozidla idúceho pred ním. Automatické prepínanie diaľkových a stretávacích svetiel (Auto light assist) fungovalo na rovnej ceste a v obci veľmi dobre. Párkrát sa mi stalo, že som oslepil protiidúce auto pri prejazde miernou zákrutou. Senzor v týchto situáciách reagoval neskôr, ako keby potreboval zachytiť svetlo protiidúceho auta v priamej rovine.
Asistent zmeny jazdného pruhu (Side assist) patrí k tým, s ktorým som bol maximálne spokojný. Fungoval bezproblémovo, svetelným znamením v spätnom zrkadle hlásil každé auto, motorku, ale aj cyklistov pekne v predstihu. Asistent udržiavania jazdného pruhu (Lane assist) bol jedným z asistentov, ktorý vo mne vzbudzoval dávku neistoty. Miestami reagoval neskoro, alebo dá sa povedať, že vôbec. Ale aby som ho len nekritizoval, oceňujem signalizáciu jemným vibrovaním volantu pred zvukovým tónom. V Scale bolo ešte mnoho ďalších technológii, ako napríklad: parkovacie senzory vpredu a vzadu, systém bezkľúčového odomykania / zamykania, svetelný a dažďový senzor, Coming/Leaving Home, tiesňové volanie atď…
Motorizácia a podvozok
Pod kapotou sa ukrýval najvýkonnejší 1,5-litrový preplňovaný benzínový 4-valec s výkonom 110kW (150 koní) a maximálnym krútiacim momentom 250 Nm. Tento motor bol vybavený systémom ACT (aktívne riadenie valcov), to znamená, že v prípade malej záťaže automaticky vypína oba prostredné valce a tak znižuje spotrebu. Nemusíte sa ničoho obávať, lebo túto „zmenu“ vôbec nezaregistrujete. Automatická 7-stupňová DSG prevodovka bola príjemným prekvapením. Radila rýchlo, využívala svoj potenciál pri každom stlačení plynového pedálu. Aj pri predbiehaní a stlačení pedálu na podlahu auto v momente zareagovalo, podradilo a vystrelilo ako šíp.
Keďže naše vozidlo malo najazdených približne 450 km, je celkom pochopiteľné, že motor si ešte len prechádzal zabehovým procesom. To sa celkom odvíjalo aj na spotrebe pri ostrejšej jazde do kopcov smerom na Štrbské Pleso. Hodnoty sa pohybovali v číslach 8,8 l/100 km. Neskôr už kľudnou jazdou po okresných cestách a diaľnici naberali čísla prijateľnú hodnotu 7,6 l/100 km. Postupom času pri správne zabehnutom motore hodnoty ešte klesnú.
Kompaktnej Škode Scala sa podarilo maximalizovať priestor i veľkosť na modulárnej platforme MQB A0 určenej predovšetkým menším autám. Pohonu všetkých kolies sa pri tomto modeli žiaľ nedočkáme. Podvozok zvládal všetky druhy ciest veľmi statočne. Jazda bola príjemná, stabilná, čo ma celkom prekvapilo, aj pri vyššej rýchlosti do zákrut auto držalo svoju stopu a nevykonávalo žiaden náznak nadskakovania.
Záver
Škoda Scala je ideálne, pohodlné a priestranné vozidlo na každodenné používanie pre 3-4 člennú rodinu, ale aj pre veľkoobchodných manažérov, ktorí po náročných kilometroch dorazia do cieľa štýlovo a hlavne bez pocitu ,,stuhnutého a dolámaného človeka“. Myslím si, že Scala mnohých vás chytí za srdce a splní všetky očakávania.
Celkom na záver by som sa chcel poďakovať veľmi milému a ochotnému personálu spoločnosti Autonova Poprad, za požičanie tejto skvelej novinky. Cena nášho testovaného modelu bola 23 600 €.
Technická špecifikácia
Motor/palivo | 1,5 TSI /benzín |
---|---|
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1 498/4 |
Výkon motora (kW/k) | 110/150 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 250 |
Prevodovka | Automatická DSG 7 st. |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 6,7/7,6 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 671 |
Objem batožinového priestoru (L) | 467 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 219 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 8,3 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 22 220/23 600 |
Foto: Matúš Krempaský